Hospodársky denník
USD48,587 Sk
EUR43,393 Sk
CHF28,142 Sk
CZK1,253 Sk
  Piatok  4.Mája 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zákon sa opiera o ďalšie zákony

Daňový systém v našej republike je veľmi zložitý. Chcem reagovať na niektoré problémy, s ktorými sa stretávajú daňové subjekty hlavne pri alebo po vykonaní daňových kontrol. Okrem zákona o správe daní a poplatkov existuje ďalších 11 zákonov týkajúcich sa daní. Pritom zákony sa odvolávajú na nespočetné množstvo ďalších. V Topvare, ale aj v iných spoločnostiach a podnikoch sú najväčšie problémy pri uplatňovaní zákona o daniach z príjmov daňovými subjektmi, hoci aj pri uplatňovaní či vysvetľovaní zákona o dani z pridanej hodnoty a o spotrebnej dani sú rôzne názory. Zákon o správe daní a poplatkov v § 2 ods. 3 hovorí, cit.: „Správca dane hodnotí dôkazy podľa svojej úvahy, a to každý dôkaz jednotlivo a všetky dôkazy v ich vzájomnej súvislosti, pričom prihliada na všetko, čo v daňovom konaní vyšlo najavo.“ Možnosť hodnotenia podľa svojej úvahy zástupcom správcu dane vytvára v praxi problémy. Usmernenia vydávané MF SR alebo ÚDR prichádzajú buď oneskorene pre potreby daňových subjektov, alebo sa k nim vôbec nedostanú. Zverejňované stanoviská daňových poradcov často začínajú zaklínacou formulkou „podľa nášho názoru“ namiesto toho, aby sa jednoznačne opierali o ustanovenia zákona. Privítali by sme, keby zverejňované stanoviská k daňovej problematike boli odsúhlasené MF

V úvode som spomenul, že nebudem o daňovej problematike hovoriť všeobecne, ale uvediem konkrétne prípady rozdielneho výkladu. U právnických subjektov, kde pri privatizácii štátneho podniku došlo k predaju za inú cenu než bola účtovná, bol subjekt povinný vytvoriť opravnú položku k nadobudnutému majetku. Podľa postupov účtovania pre podnikateľov opravná položka sa odpisuje do nákladov, prípadne výnosov pravidelne počas 15 rokov od nadobudnutia investičného majetku. Zásadu rešpektovali aj v zákone o dani z príjmov vrátane do daňového obdobia 1999. Zákon č. 366/1999 Z. z. na opravnú položku zabudol a ani MF SR, ani ÚDR Banská Bystrica sa k problematike do dňa predloženia daňového priznania za rok 2000 nevyjadrili. Nestanovili jasný postup, čo s touto položkou nákladov alebo výnosov v účtovnej závierke 2000 má daňový subjekt urobiť. Názory audítorov, daňových poradcov i zástupcov daňových subjektov sú rôzne. Pred odovzdaním daňového priznania sa však daňový subjekt musel rozhodnúť. Mal možnosti:

- pokračovať v odpisovaní v nadväznosti na uplatnené odpisy v predchádzajúcich rokoch,

- odpísať opravnú položku v plnom rozsahu do výnosov, resp. nákladov (nehmotný majetok § 26 ods. 8 zákona č. 366/1999 Z. z.),

- zvoliť iný postup v odpisovaní.

Je predpoklad, že do dňa uskutočňovania kontrol za rok 2000 pracovníci daňových úradov dostanú usmernenie, ako bolo treba v roku 2000 postupovať v odpisovaní opravnej položky k nadobudnutému majetku. Bude mať smolu ten daňový subjekt, ktorý sa rozhodol pre iný postup, než bude uvedený v usmerneniach daňových orgánov.

Podľa Topvaru je veľmi nejasný aj postup pri poskytovaní reklamných predmetov, najmä pri definovaní reklamného predmetu z daňového hľadiska bez obmedzovania k daňovému základu. Absencia definície pojmu reklamný predmet nás viedla k dopytu na MF SR. V odpovedi uvedená definícia: „Reklamným predmetom je každý predmet, ktorý obsahuje informácie, ktoré možno považovať za reklamné“ vytvára rozpor s ustanovením § 24 ods. 2 písm. u) zákona o dani z príjmov, pretože by aj plagáty, reklamné nápisy a transparenty boli reklamnými predmetmi s obmedzeným účinkom na daňový základ, hoci sú podľa zákona o dani z príjmov plne uznateľnými daňovými nákladmi.

V zmysle § 23 ods. 2 zákona 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov je základom dane u daňovníkov, ktorí účtujú v sústave podvojného účtovníctva, hospodársky výsledok. Podľa opatrenia, Príloha č. 2, účasť Účtovná trieda 5 - Náklady, Čl. II., ods. 5. 5. možno na ťarchu účtu 546 - Odpis pohľadávky účtovať len v uvedených prípadoch, napríklad ak „podľa oznámenia príslušného orgánu (polícia, súdy a pod.) je pobyt dlžníka neznámy“ alebo „zo všetkých okolností prípadu je zrejmé, že by náklady na vymáhanie pohľadávky presiahli jej výťažok“.

Firma zúčtovala na účet 546 - Odpis pohľadávky voči dlžníkovi (spol. s r. o.), o ktorom mala písomné vyjadrenie polície, že pobyt jediného konateľa je neznámy, že dlžník je bez majetku. Kontrolná skupina v protokole o daňovej kontrole vyjadrila názor, že uvedený výdavok nie je preukázaný podľa § 24 ods. 1 zákona č. 286/1992 Zb., pretože „daňový subjekt nepredložil rozhodnutie súdu, z ktorého by vyplývalo, že majetok dlžníka skutočne nestačí na úhradu pohľadávok“. Tento názor opiera kontrolná skupina o Pokyn č. 5 MF SR na posudzovanie a zahŕňanie nedobytných pohľadávok do výdavkov na účely určenia základu dane z príjmov č. 16 559/1962 z 23. júna 1996, uvedený vo Finančnom spravodaji č. 11/1996, teda, že v prípade nedobytných pohľadávok sa za podmienku preukázateľnosti považuje najmä rozhodnutie súdu. Podľa nášho názoru Pokyn č. 5 nemá všeobecnú právnu záväznosť. Ak by sme ho chceli v Topvare predsa uplatniť, narazíme na problém, že v Pokyne č. 5 podrobne definovaná podmienka preukázateľnosti nie je taxatívna, ako je to aplikované v protokole o daňovej kontrole, ale je uvádzaná príkladom (vzorovo) za slovom „najmä“, a teda nie sú vylúčené aj ďalšie možnosti upustenia od vymáhania pohľadávok vymenované v opatrení, ktoré bolo na rozdiel od Pokynu č. 5 vyhlásené v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.

Rôznia sa názory na posudzovanie technického zhodnotenia hmotného investičného majetku. V Topvare sme za to, aby sa jednoznačne posudzovalo technické zhodnotenie hmotného investičného majetku a nebola ním len nákladovejšia oprava z iných druhov materiálov, než boli pôvodné bez zmeny účelu, čiže technického zlepšenia stavby.

Ing. Peter Vendelín

generálny riaditeľ Topvar, a. s., Topoľčany

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno, cez deň od západu pribúdanie oblačnosti a neskôr miestami prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 24 až 28, na horách vo výške 1500 m okolo 17 stupňov. Slabý premenlivý, popoludní na juhozápade západný vietor 4 až 8 m/s. V sobotu bude polojasno až oblačno. Miestami prehánky alebo búrky. Nočná teplota 15 až 11, denná teplota 23 až 28 stupňov. V nedeľu bude polooblačno, časom oblačno, miestami prehánky alebo búrky. Nočná teplota 15 až 11, denná teplota 21 až 26 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.28 a zapadne o 20.10 hod.

Amsterdamoblačno18
Aténypolojasno28
Belehradpolojasno28
Berlínoblačno25
Bratislavapolooblačno28
Bruseloblačno18
Budapešťpolojasno29
Bukurešťpolojasno28
Frankfurtbúrky27
Helsinkipolojasno16
Istanbulpolojasno23
Kodaň prehánky17
Lisabonslnečno17
Londýnoblačno17
Madridoblačno16
Milánoprehánky25
Moskvapolojasno19
Osloprehánky16
Parížbúrky21
Prahaoblačno26
Rímoblačno27
Sofiapolooblačno26
Štokholmprehánky17
Varšavabúrky23
Viedeňoblačno28
Záhrebpolojasno28
Ženevaprehánky23

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.