Hospodársky denník
USD48,587 Sk
EUR43,393 Sk
CHF28,142 Sk
CZK1,253 Sk
  Piatok  4.Mája 2001

V „motoráku“ ako v InterCity

Cestujúci sú novinkou príjemne prekvapení

Na úseku Hajnačka - Rimavská Sobota, vo vlaku číslo 6265, firma Regonik odskúšala hlasový informačný systém pre cestujúcich. Informačný systém je nainštalovaný vo vlaku číslo 6265, ktorý patrí Rušňovému depu Brezno, pracovisko Tisovec. Ide o vlastnú iniciatívu Správy železničných koľajových vozidiel Zvolen, a teda aj náklady na jeho prevádzku hradí táto správa. Podľa vyjadrenia hodnotiacej komisie informačný systém spĺňa požiadavky na lepšiu orientáciu cestujúcich vo vlakoch vedených motorovými vozňami série 811, čo znamená prínos k zvyšovaniu kultúry cestovania. Životnosť modernizovaných motorových vozňov série 811 a série 812 sa predpokladá na 20 až 25 rokov. V súčasnosti ŽOS Zvolen rekonštruuje prívesné vozne 011 a motorové vozne 812, a preto je potrebné, aby sa v predstihu uvážila montáž hlasového informačného systému, ktorý by mohol byť doplnený aj o vizuálny optický displej.

Regonik, zatiaľ jediná lastovička v osobných vlakoch okrem Tatranskej elektrickej železnice, privíta pri nástupe cestujúcich, uvedie základné údaje o ceste vlaku (číslo vlaku, smer jazdy) a vopred ohlási nasledujúcu stanicu. Systém umožňuje informovať aj v cudzích jazykoch. Súčasťou systému je aj signalizácia zastávky na znamenie. V mimoriadnom prípade, či už meškania alebo poruchy, umožní vlakovej čate informovať cestujúcich priamo cez telefón. Hlasový informačný systém je umiestnený na stanovišti rušňovodiča, ktorý ho aj ovláda podľa naprogramovaného kódu. Zatiaľ funguje informačný systém iba v tomto jednom motorovom vozni, rozšíriť by sa však mal aj v ďalších. Na jeho zavedenie do bežnej prevádzky sa má vytypovať turisticky atraktívna trať.

„Počas prevádzky sme sa stretli u cestujúcej verejnosti s pozitívnym ohlasom. Boli potešení, že sa práve v ich regióne objavila táto novinka a ocenili snahu zvyšovať kultúru cestovania vo vlakoch. V roku 1998 sa informačný systém testoval počas letnej sezóny na trati Zvolen - Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica, odkiaľ sme mali len pozitívne reakcie cestujúcich. Prekvapení boli hlavne zahraniční turisti, keď vo vlaku počuli hlásenia v angličtine,“ povedal otec myšlienky zavedenia informačného systému v motorových vlakoch, inžinier pre opravy zo Správy Železničných koľajových vozidiel Zvolen, Peter Oravec.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.