Hospodársky denník
USD48,587 Sk
EUR43,393 Sk
CHF28,142 Sk
CZK1,253 Sk
  Piatok  4.Mája 2001

Unikla pointa

V Hospodárskom denníku sa pravidelne venujeme transformácii ŽSR. Projekt reštrukturalizácie a transformácie ŽSR schválila vláda SR. Keď sme hodnotili nedávny protestný štrajk železničiarov, zdôraznili sme, že ľudsky sa obavy členov modrej armády dajú chápať, ekonomická realita je však jednoznačná - bez zmien sa dostane celá železnica na kolená. Na náš komentár sa ohlásili železničiari z Nových Zámkov. Iveta Muržicová nám poslala nasledujúci rozhovor s jedným z účastníkov protestného štrajku, ten si vraj zo strachu žiadal zachovať anonymitu.

Čo vás donútilo ísť do bratislavských ulíc?

- Na štrajku sa zúčastnili protestujúci robotníci ŽSR, ktorí sú proti rozdeleniu doterajšieho štátneho podniku ŽSR na dve časti. Robotníci sa obávajú o svoje zamestnanie, pretože po rozdelení ŽSR im už žiadny garant v rukách neostane. Je mi ľúto, že viacerým novinám a médiám unikla pointa štrajku a namiesto nej opisovali „hádzanie pirátov“ do policajtov. Petícia železničiarov bola odovzdaná príslušnému orgánu, dnes je však jasné, že žiadnu z požiadaviek odborárov nikto z kompetentných nevzal na vedomie.

Ako vnímate prezamestnanosť a prepustenie 4135 pracovníkov v roku 2001?

- Vidíme ju hlavne v radoch „nerobotníckych železničiarov“, čiže pracujúcej byrokracie. Prepúšťať však budú najskôr robotníkov. Ako sa má nezamestnaný živiteľ pozrieť do očí svojich blízkych? Čo im povie?

Ste proti transformácii a rozdeleniu Železníc SR?

- Keď sa rozbije celok, zostatok je slabý. To už konštatoval Svätopluk. Keď sa rozdelia železnice, tiež sa oslabia. Zmena zrejme prinesie pre robotníkov iba jedno, prínos nestability a neistoty do pracovného a súkromného života.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.