|
|||||||||||||||||
Piatok 4.Mája 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
To ešte nebolo, od Pacifiku po AtlantikStretnutie generálnych riaditeľov železníc bolo v Bratislave Otázky z oblasti dopravnej politiky, ekológie, kombinovaných prepráv, ale aj dopravného práva dominovali na 16. plenárnom zasadnutí Konferencie generálnych riaditeľov železníc, združených v Organizácii pre spoluprácu v železničnej doprave (OSŽD), ktoré sa uskutočnilo uplynulý týždeň v Bratislave. Štvordňové medzinárodné stretnutie sa skončilo podpisom záverečného protokolu. Organizácia reprezentuje železničné správy od západu Európy cez celú Áziu až do Číny a Kórey. Od minulého roka je predsedom Konferencie generálnych riaditeľov železníc združených v OSŽD generálny riaditeľ Železníc SR Andrej Egyed. Hlavnú zodpovednosť za usporiadanie a priebeh zasadnutia mal tajomník komitétu OSŽD Rastislav Chovan, ktorý na okraj konferencie okrem iného povedal: Schválené dokumenty z Bratislavy budú ovplyvňovať ďalšie dianie na železniciach od Pacifiku po Atlantik, čiže na celom eurázijskom kontinente. Konferencia bola mimoriadne úspešná, pretože sme schválili viacero významných dokumentov. Napríklad odsúhlasili sme vyhlášky o technických normách železničných vozňov. Schválili sme štatút spolupráce OSŽD spoločne s UIC, čo je Medzinárodná železničná únia so sídlom v Paríži. Vytvorí sa tým spoločná komisia, ktorá bude riešiť urýchľovanie vybavovania dopravy na pohraničných priechodoch, čo zatiaľ trvá veľmi dlho a mnohé ďalšie veci. Dokumenty, ktoré sme v Bratislave prerokovali, to sú materiály, ktoré schvaľuje v konečnom dôsledku porada ministrov, ale konferencia generálnych riaditeľov sa k nim vyjadruje a dáva svoje stanoviská. Ministri tieto stanoviská berú do úvahy pri prijatí svojho riešenia. Môžem povedať, že ministri 95 % myšlienok a návrhov generálnych riaditeľov akceptujú. Patria sem také dokumenty, ako je správa o činnosti OSŽD za minulý rok, program práce na rok 2002 a ďalšie roky, rozpočet komitétu atď. Ďalej sme prerokovali niektoré body, ktoré vyplývajú z našej spolupráce s inými medzinárodnými organizáciami. Prerokovali sme správu o výsledkoch programu vzájomnej spolupráce s UIC, schválili návrh dohody medzi UIC a našou organizáciou o vypracúvaní a vydávaní spoločných vyhlášok. Myslím si, že to je vec, ktorú je treba zdôrazniť. UIC je totiž organizácia, ktorá spracúva technické normy na rozchod 1435 milimetrov a prakticky jej pôsobnosť sa končí na hraniciach širokého rozchodu, čiže na hraniciach s Bieloruskom a Ukrajinou. Naša organizácia však siaha a pôsobí ďaleko na východ, až do Číny a Kórey. Vypracovanie spoločných vyhlášok, spoločných štandardov vytvára predpoklad podstatného zjednodušenia nielen medzinárodnej železničnej prepravy, ale aj konštrukcie vozňov. Napríklad už sme spoločne schválili vyhlášku, akým podmienkam musí vyhovovať železničný vozeň, ktorý môže ísť z Portugalska až na Sibír. To je veľmi dôležitá vec a je to myslím si aj zásluha OSŽD. Prerokovali sme aj niektoré vnútorné otázky organizácie a práce Komitétu, ako je napríklad použitie metodiky o príprave projektov so špeciálnym financovaním. Na konferencii predvádzali aj zavedenie počítačov do práce komitétu. Najviac pozornosti sme venovali správe, ktorú predkladala dočasná pracovná skupina. Jej úlohou bolo riešiť strategické otázky ďalšieho rozvoja a zdokonaľovania činnosti OSŽD. Konferencia generálnych riaditeľov prijala viaceré významné rozhodnutia v rámci svojej pôsobnosti a odporučila ministerstvám prijať riešenia, ktoré navrhujú určitú zmenu organizačnej štruktúry i náplne OSŽD. V podstate to odzrkadľuje zmeny, ku ktorým dochádza na železniciach v strednej a vo východnej Európe v súvislosti s reštrukturalizáciou a transformáciou železníc. Vytvoríme aj komisie infraštruktúry osobnej dopravy a nákladnej dopravy, čo doteraz nebolo. Prerokovali sme aj materiál, podľa ktorého bol poskytnutý štatút pripojeného podniku k OSŽD dvom organizáciám. Jednou je ruská organizácia Transtelekom a druhou slovenská firma ZŤS Dubnica nad Váhom Plus. Andrej Egyed na okraj minulotýždňovej konferencie predstaviteľov železníc zo strednej a z východnej Európy a z Ázie okrem iného zdôraznil: Pre Slovensko je určite veľkou cťou, že konferencia generálnych riaditeľov združených v OSŽD sa uskutočnila práve u nás. Vymenili sme si skúsenosti z transformácie železníc a o zložitých procesoch, ktoré v tejto súvislosti nastávajú. Zároveň sme si mohli konfrontovať naše transformačné kroky s inými krajinami. Odborári nám často vytýkajú, že robíme neštandardné kroky v procese zmien. Samozrejme, každá krajina prijala vlastnú cestu transformácie, ale presvedčili sme sa, že ani na Slovensku nekráčame pri transformácii železnice zlou cestou. Dôvody, pre ktoré treba transformovať železnice napríklad v Poľsku, Maďarsku, u nás, v Česku alebo na Ukrajine, sú veľmi podobné a zhodujeme sa aj v riešeniach. Aj u nás sú návrhy zákonov v NR SR pripravené na schválenie. Pri rokovaniach s poslancami parlamentu sme sa presvedčili, že chápu potrebu zmien v rámci ŽSR a plne ich podporujú. Predpokladám, že na nadchádzajúcej májovej schôdzi NR SR sa bude diskutovať o návrhoch zákonov transformácie železníc. Som veľmi rád, že konferencia generálnych riaditeľov sa uskutočnila v tvorivom ovzduší, aj keď sa vyskytli rôzne, často až diametrálne názory. Nakoniec sme sa dokázali dohodnúť na kompromisoch, ktoré vyhovujú všetkým a dokázali sme prijať záverečné uznesenie. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |