Hospodársky denník
USD48,587 Sk
EUR43,393 Sk
CHF28,142 Sk
CZK1,253 Sk
  Piatok  4.Mája 2001

Ako postupovať pri oceňovaní podnikov

Pohostinstvo a hoteliérstvo cez prizmu odborníkov

Podnikateľom, ktorí už pôsobia alebo chcú vstúpiť na trh cestovného ruchu, ako aj manažéri a ostatní pracovníci, ktorí chcú nájsť poučenie, určite uvítajú novelizáciu knihy od kolektívu autorov pracujúcej pod vedením prof. Ing. Gustáva Sládeka, DrSc. Podnikanie a štandard v pohostinstve a hoteliérstve, ktorú vydali v polovici februára. Štatistické údaje tvrdia, že na Slovensku pôsobí v oblasti cestovného ruchu okolo 17-tisíc podnikateľov, z čoho pohostinstvo a hoteliérstvo tvorí najpočetnejšiu skupinu podnikov. Kniha čitateľa informuje o osobitostiach trhu a uvádza do problematiky pohostinských a ubytovacích služieb z hľadiska ich postavenia v priemysle a z hľadiska kritérií rozhodovania o podnikaní. V tejto súvislosti sa kniha zaoberá tiež výstavbou a kúpou podniku, založením pohostinského a hotelového podniku a dispozičným riešením a vybavenosťou interiérov. V tejto oblasti problémov je vysvetlený aj postup pri oceňovaní podnikov. Novelizácia sa vzťahuje predovšetkým k štandardom. Vysvetľuje ich funkciu, používanie v rámci podnikateľskej stratégie, poukazuje na ubytovacie a pohostinské zariadenia na Slovensku a zaoberá sa aj štandardami kvality.

V osobitnej kapitole sa zaoberá štandardami poskytovania služieb na úseku ubytovania a v odbytových strediskách. Poukazuje na funkciu štandardov nielen pri vybavenosti podnikov, ale aj v ostatných činnostiach. Nechýba okruh, ktorý sa venuje ekonomike podnikov, predovšetkým manažmentu, kde sa vysvetľuje inštitucionálna stránka, ale aj nástroje manažmentu, ako je marketing, ceny, náklady a ekonomický výsledok podnikania. Autori sa v tejto súvislosti zaoberajú aj problémami pracovníkov, produktivitou práce a pracovnými náplňami zamestnancov. V súvislosti s hodnotením ekonomických výsledkov podnikania sa v knihe podrobne vysvetľujú ukazovatele rentability, hranica rentability podnikania, efektívnosť a návratnosť investícií. V prílohe nájdu čitatelia cenné materiály o hygienických požiadavkách, požiarnej ochrane, bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a príklady technologického zariadenia a vybavenia pre výrobu, sklady, výdaj jedál a nápojov aplikovaný na stredne väčšie a veľké kuchyne.

Želanie autorov: Aby sa kniha stala užitočnou pomôckou v podnikaní a prispela tak k rozvoju nielen poznania, ale aj praxe v slovenskom cestovnom ruchu v novom tisícročí.

Slovo čitateľa - Ing. Peter Bakoš, riaditeľ hotela Magnólia v Piešťanoch: Kniha sa prihovára k širokej obci pracovníkov a budúcich odborníkov a podáva návody a riešenia, obsah a metodiku, navodzuje impulzy na docenenie funkcie pohostinstva a ubytovacích služieb pre rozvoj obcí, miest, stredísk a regiónov cestovného ruchu. Z toho hľadiska prestavuje živý a aktuálny súbor poznatkov, ktorých súhrn tvorí komplexný súbor potrebných vedomostí na podnikanie. Vo veľkej miere sa venuje aj štandardom, ktoré pozitívne pôsobia nielen na výstavbu, modernizáciu, zariaďovanie a prevádzku podnikov, ale aj v systéme organizácie a riadenia podniku, organizácii práce, regulujú a pôsobia na kvalitu služieb, na ponúkaný produkt a najmä na ekonomické výsledky.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.