Hospodársky denník
USD48,541 Sk
EUR43,34 Sk
CHF28,093 Sk
CZK1,251 Sk
  Pondelok  7.Mája 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













ŠKODA Octavia - modely roku 2001

ŠkodaAuto pozvala 27. a 28. 8. 2000 do Budapešti motoristických novinárov zo Slovenska, z Česka, Chorvátska a Bulharska na prezentáciu noviniek svojho kompletného výrobného programu. Pri tejto príležitosti si mohli vyskúšať na testovacích jazdách: z letiska Ferihegy 2 na Hungaroring - Octaviu modelového roku 2001, na pretekárskom okruhu Hungaroring - civilnú športovú verziu Octaviu RS, na testovacom okruhu pri Hungaroringu - Octaviu Combi 4 x 4, a v objekte Hungaroringu na pripravenej ploche - zvládnutie šmykov. Táto prezentácia bola mimoriadne zaujímavá a určite každému kto jazdil, poskytla nevšedný zážitok.

Škoda Octavia modelového roku 2001 má sedem modelov: Škoda Octavia, Škoda Octavia Combi, Škoda Octavia Combi 4 x 4, Škoda Octavia Laurin & Klement, Škoda Octavia Combi Laurin & Klement , Škoda Octavia Combi Laurin & Klement 4 x 4 a Škoda Octavia RS. Názov typu Octavia je spolu s menším obdĺžnikovým štítkom, na ktorom je uvedená verzia motora, umiestnený na veku batožinového priestoru. V modelovom roku 2001 treba oceniť predĺženie servisných intervalov pri zážihových motoroch z 15-tisíc na 30-tisíc km a pri niektorých vznetových motoroch na 50-tisíc km. Zmeny v exteriéri, ktoré firma ŠkodaAuto nazýva

svieži vzhľad

sú: predný a zadný nárazník má nový tvar, mriežka chladiča a bočné ochranné lišty sú upravené, svetlomety sú nové a majú číru optiku. Predné blikače a pri luxusnejších výbavách aj hmlové svetlomety sú integrované do hlavných svetlometov. Na želanie môžu byť vozidlá Škoda Octavia vybavené modernými xenónovými svetlometmi. Výrazné sú: koncové svetlá s briliantovým a neónovým efektom, lišta s osvetlením registračnej tabuľky (ŠPZ) na veku batožinového priestoru. Pre limuzínu sa na želanie dodáva stierač zadného skla s ostrekovačom. Dôsledná aerodynamická optimalizácia zlepšila koeficient odporu vzduchu na cx = 0,30. Nová je aj ponuka farieb karosérie, ktorá má 11 farebných odtieňov, z toho štyri Uni a sedem metalíz. Imobilizér najnovšej generácie s plávajúcim kódom znižuje možnosť odcudzenia vozidla.

Podstatný pokrok vozidiel Škoda Octavia modelového roku 2001 je v značnom rozšírení elektroniky. Pomocou najmodernejšej zbernice dát (CAN - Bus) je navzájom prepojené až deväť elektronických riadiacich jednotiek. Tie regulujú vstrekovanie a zapaľovanie, ABS, ASR, ESP a ďalej sú elektronicky riadené: pedál plynu, klimatizácia, udržovanie predvolenej rýchlosti - tempomat a aj „inteligentné“ zámky dverí. Všetky nové a integrované prvky sa zákonite prejavia nielen v prevádzke vozidla, ale aj vo vyššej hodnote ojazdeného vozidla pri predaji. Interiér poskytuje viac priestoru na zadných sedadlách a nové sú farby poťahov a plastových dielov. Významnou zmenou je bohatšia

ponuka výbav

a jej jednotlivé stupne majú nové slovné označenie: Classic, Ambiente, Elegance. Podľa stupňa výbavy sa ponúkajú nové atraktívne poťahové materiály a ich kombinácia na sedadlách a výplni dverí. Interiér môže byť v kombinácii koža a kvalitné poťahové látky. Novinkou je, že už základná výbava Classic má asymetricky delené zadné sedadlo, a peľový a protiprachový filter v systéme vetrania. Prístroje s novým rozmiestnením kontrolných svetiel majú nové grafické riešenie a boli doplnené o niekoľko funkcií. Modely Laurin & Klement majú navyše rýchlomer a otáčkomer s luxusnými chrómovanými rámčekmi.

Treba veľmi oceniť, že sa zvýšila bezpečnosť cestujúcich pri prípadnej nehode optimalizáciou konštrukcie prednej časti vozidla a na lepšiu ochranu pri bočnom náraze sa zosilnil stredný stĺpik. Na želanie sú k dispozícii aj bočné airbagy a novinkou je aj automatické prerušenie dodávky paliva, ktoré v prípade vážnej nehody výrazne znižuje nebezpečenstvo požiaru. V závislosti od podmienok platných na schválenie vozidla do prevádzky v jednotlivých krajinách zodpovedajú motory emisným normám Euro 4, Euro 3 alebo Euro 2 s tým, že len čo v niektorých krajinách vstúpia do platnosti prísnejšie exhalačné normy, ŠkodaAuto je ihneď pripravená dodávať svoje vozidlá v zodpovedajúcom vyhotovení.

Všetky zážihové motory, ktoré spĺňajú najprísnejšiu emisnú normu Euro 4, sú vybavené palubnou diagnostikou EOBD - European On Board Diagnose. S touto palubnou diagnostikou sú dodávané do krajín, v ktorých sa vyžaduje plnenie noriem Euro 3, Euro 3D, prípadne Euro 4. Rozšírila sa aj

ponuka motorov.

Pre nový model Škoda Octavia je na výber dvanásť motorov, osem zážihových a štyri vznetové. Ich výkonové rozpätie je od 44 kW do 132 kW. Pribudli štyri motory: 1.4 MPI / 44 kW, 1.6 MPI / 75 kW, 1.8 20V Turbo / 132 kW, 1.9 TDI - PD / 74 kW. Zážihové motory sú : 1.4 MPI / 44 kW, 1. 4 16V / 55 kW, 1.6 MPI / 55 kW, 1.6 MPI / 74 kW, 1.6 MPI / 75 kW, 1.8 20V Turbo / 110 kW, 2.0 MPI / 85 kW, 1.8 20V / 132 kW. Vznetové motory sú: 1.9 SDI / 50 kW, 1.9 TDI / 66 kW, 1.9 TDI - PD / 74 kW, 1.9 TDI / 81 kW.

Všetky zážihové motory sú vybavené elektronicky riadeným vstrekovaním paliva a zapaľovaním. Majú riadený trojcestný katalyzátor (prípadne ešte druhý katalyzátor a dve lambda sondy pre motory, ktoré spĺňajú požiadavky normy EU 4). Všetky vznetové motory používajú najmodernejšiu technológiu priameho vstrekovania paliva, oxidačný katalyzátor a spätné vedenie splodín, zaručujú minimálne množstvo škodlivín vo výfukových plynoch.

Motor 1.4 MPI / 44 kW sa používa len pre limuzínu vo výbave Classic. Motor 1.4 MPI / 55 kW sa dodáva pre limuzínu aj kombi pre výbavu Classic a Ambiente (v niektorých krajinách len pre limuzínu). Motor 1.6 MPI / 55 kW je v ponuke pre limuzínu i kombi pre výbavu

Classic a Ambiente.

Motor 1.6 MPI / 74 kW sa ponúka pre všetky tri výbavy modelov Škoda Octavia. Pre limuzínu i kombi vo výbavách Ambiente a Elegance je tento motor k dispozícii s automatickou prevodovkou. Motor 1.6 MPI / 75 kW je k dispozícii pre všetky tri výbavy a spĺňa Euro 4. Motor 2.0 MPI / 85 kW je k dispozícii pre limuzínu i kombi s výbavami Ambiente a Elegance, a to aj s automatickou prevodovkou. Spĺňa normu Euro 4. Motor 1.8 20V Turbo / 110 kW je montovaný do vozidiel Škoda Octavia Elegance a Laurin & Klement. Motor 1.8 20V Turbo / 132 kW sa montuje do vozidla Škoda Octavia RS.

Motor 1.9 SDI / 50 kW je pre niektoré trhy základnou pohonnou jednotkou. Má atmosférické plnenie vzduchu a priame vstrekovanie paliva. Motor 1.9 TDI / 66 kW je v ponuke pre limuzínu i kombi vo všetkých troch výbavách vrátane modelu 4 x 4. Novinkou v ponuke pre Škodu Octavia Combi 4 x 4 je motor 1.9 TDI-PD / 74 kW s vysokotlakovým vstrekovaním paliva čerpadlo - dýza.

Motor 1.9 TDI / 81 kW je najvýkonnejší vznetový motor vo výbavách Ambiente, Elegance a aj pre model Laurin & Klement.

Prevodovky - Škoda Octavia má

tri prevodovky:

mechanická 5-stupňová úplne synchronizovaná sa používa pre všetky motory; mechanická 6-stupňová úplne synchronizovaná sa používa pre Škodu Octavia Combi 4 x 4 v spojení s motorom 1.9 TDI-PD / 74 kW; automatická 4-stupňová prevodovka s funkciou Fuzzy Logic sa používa len v kombinácii s motormi 1.6 MPI / 74 kW, 1.8 20V Turbo / 110 kW, 2.0 MPI / 85 kW, 1.9 TDI / 74 kW

Podvozok - vychádza z osvedčeného základu, ale z hľadiska zlepšenia jazdných vlastností, komfortu, dlhšej životnosti a bezpečnosti sa ďalej optimalizoval.

Predná náprava - je upevnená na pomocnom ráme, má vzpery McPherson v kombinácii s dolným trojuholníkovým priečnym ramenom a skrutný stabilizátor. Motor je uložený hydraulicky - čo zamedzuje prenos vibrácií motora na karosériu.

Zadná náprava je kľuková so skrutnou priečkou a stabilizátorom. Pružiny a tlmiče sú radené za sebou, tým sa dosiahla veľká šírka batožinového priestoru.

V porovnaní s vozidlami Škoda Octavia predchádzajúcej generácie sa značne rozšírili elektronicky riadené systémy podvozka. Všetky modely majú teraz EBV - elektronické rozdeľovanie brzdnej sily. ABS - antiblokovací

systém bŕzd

je sériovo dodávaný pre modely s vyššími výkonmi motorov a pre motory s nižším výkonom na želanie. ASR - protipreklzový systém hnacích kolies patrí k sériovému vybaveniu zážihových motorov 1.8 20V Turbo / 110 kW, 1.8 20V Turbo / 132 kW a vznetového motora 1.9 TDI / 81 kW. Pre niektoré ďalšie typy motorov ho možno objednať na želanie. ESP - elektronický stabilizačný program je k dispozícii na želanie pri všetkých modeloch Škoda Octavia začínajúce motorom od výkonu 66 kW a sériovo sa dodáva pre model Škoda Octavia 4 x 4 s motorom 1.8 20V Turbo /110 kW. Vďaka vozidlu Škoda Octavia sa firma ŠkodaAuto v roku 1996 zaradila medzi popredné a uznávané európske automobilky. Škoda Octavia zodpovedá najmodernejším trendom v technike, dizajne, bezpečnosti, vo výkone, výbave a v ochrane životného prostredia.

Kombi, ktoré sa prezentovalo v roku 1998, ešte zvýšilo obľubu tohto vozidla a na niektorých trhoch počet predaných vozidiel kombi prekonáva aj predaj limuzín. Vďaka modelu Škoda Octavia Combi 4 x 4 sú vozidlá Škoda zastúpené aj medzi automobilmi s pohonom štyroch kolies. Špičkový model Škoda Octavia/Combi Laurin & Klement mieri do exkluzívnej kategórie kompaktných luxusných vozidiel a Škoda Octavia RS predstavuje

značku mladým

a dynamickým zákazníkom, ktorí preferujú výkon. Modernizácia modelov Škoda Octavia dokazuje, že firma ŠkodaAuto trvalo plní svoj cieľ dodávať vozidlá, ktoré majú výbornú technickú úroveň, vynikajúcu spoľahlivosť a dlhú životnosť, veľký ohľad na životné prostredie, zároveň majú pekný exteriér a vodičom a cestujúcim poskytujú pôžitok z jazdy.

Ing. Juraj Hilvert

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.