Hospodársky denník
USD48,541 Sk
EUR43,34 Sk
CHF28,093 Sk
CZK1,251 Sk
  Pondelok  7.Mája 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ľudia neradi dlhujú, ale splátky berú

Splátkový predaj, ako ho vidia pracovníci v obchodoch

S ponukami predaja na splátky akoby sa vrece roztrhlo. Aké sú však skúsenosti obchodníkov? Majú zákazníci taký záujem o predaj na splátky, akoby sa dalo pri nízkej kúpyschopnosti slovenských občanov predpokladať?

Adrián Remža, vedúci Domu kobercov Trend v Bratislave nám povedal, že predaj na splátky zaviedli asi pred pol rokom, pretože chceli byť bližšie k zákazníkovi, poskytnúť mu nejakú výhodu. Najnižší možný nákup na splátky je v hodnote 3000 Sk, čo je podmienka spoločnosti Unikredit, prostredníctvom ktorej splátkový predaj realizujú. Nedá sa však povedať, že by táto forma predaja našla nejaký veľký ohlas, za celých šesť mesiacov totiž uzavreli asi iba 15 zmlúv o predaji na splátky.

Matilda Krajčovičová, predavačka v Kuchynskom a parketovom štúdiu P&Ľ Špaček v Bratislave-Karlovej Vsi hovorí, že zavedením predaja na splátky od januára tohto roka reagovali na výslovný dopyt zákazníkov. Napriek tomu nie je predaj na splátky u nich rozhodujúci, aj keď ho realizujú prostredníctvom dvoch lízingových (Unikredit, Quatro) a jednej kreditnej (Home Credit) spoločnosti. Ľudia obyčajne kombinujú, za hotovosť kúpia kuchyňu a zabudované spotrebiče potom kúpia na splátky. Z praxe môže povedať, že mnohí zákazníci by aj chceli tovar na splátky, ale nie sú si istí, že sa im podarí udržať si prácu, a tak riešia svoje nákupné problémy ináč.

Zavedením predaja fotoprístrojov na splátky asi pred rokom sledoval Ondrej Bruncko, majiteľ predajne s fotoaparátmi a servisu fotoaparátov Booft v Ružomberku zvýšenie predajnosti ponúkaného tovaru. Podľa neho sa to však nie veľmi darí, podľa jeho mienky ľudia u nás sa neradi zadlžujú. Predaj na splátky tvorí len zanedbateľné percento obratu predajne, ale je to predsa len služba zákazníkovi navyše. Ponúkajú ju prostredníctvom ružomberskej firmy EFEKT Leasing, s. r. o, ktorá sa svojim dobrým zákazníkom odvďačuje tým, že po korektnom dodržiavaní podmienok prvej zmluvy „o finančnej výpomoci“ už pri ďalších nie je potrebný ručiteľ.

Na rozdiel od predchádzajúcich Eva Kaveschanová, vedúca obchodného oddelenia ACOM Košice, s. r. o., nás informovala, že predaj na splátky tvorí u nich väčšiu časť predaja do domácností. Ich doménou je výpočtová a kancelárska technika. Na splátky začali predávať pred dvoma rokmi, pretože chceli jednak podporiť svoj biznis, jednak sa priblížiť zákazníkovi. Splátkový predaj je v ich vlastnej réžii, jeho prefinancovanie si zabezpečuje firma sama. Zákazník si môže vybrať z troch výšok akontácií - 34, 42 a 50 percent, od ktorých sa potom odvíja výška splátok. Skúsenosti s predajom na splátky majú veľmi dobré, túto formu využívajú okrem domácností väčšinou malí podnikatelia. Za dva roky mali vari iba jeden či dva prípady, keď museli zákazníkov penalizovať za oneskorené

Zuzana Krútka

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.