Hospodársky denník
USD48,541 Sk
EUR43,34 Sk
CHF28,093 Sk
CZK1,251 Sk
  Pondelok  7.Mája 2001

Koľko ľudí, toľko chutí


Stolovanie vo výške desaťtisíc metrov nad zemou
Reštauračné či verejné stravovanie vôbec, sa dá robiť rôzne. I tak, že tu máš čosi do ruky, rýchlo to zhltni a utekaj ďalej za povinnosťami. Ale i tak, že stolovanie je obrad, o nasýtenie ani tak nejde, skôr je to predstavenie aj pre oči, jazyk a nos. Zážitok v každom smere. Mať bohatý jedálny lístok, prípadne i možnosť ponúknuť niečo presne podľa požiadaviek zákazníka, čo sa do bežnej ponuky nedáva, aj to sú kritériá, ktoré dávajú reštaurácii známku kvality. No a zákazníci sú tiež rôzni a vyberajú si. A ako sa hovorí, koľko ľudí, toľko chutí, všetkým sotva môžeš vyhovieť. Obľúbenou je pre človeka taká reštaurácia, kde podávajú práve to jeho obľúbené jedlo a pripravené práve tak akurát. Aj biftek môže byť pekne dôkladne prepečený či naopak len tak trochu zvrchu. Milovník talianskej či francúzskej kuchyne, keď má na výber, sotva pôjde do čínskej reštaurácie a zase naopak. Kuchárske umenie v oblakoch
Niečo navariť či upiecť vyzerá jednoducho, ale je to zložitá záležitosť, ba vlastne skoro umenie. Dôležité je mať všetko poruke, vedieť požadované pripraviť a vyjsť v ústrety každému zákazníkovi, čo vošiel do reštaurácie. A to stále hovoríme o stolovaní tak vo výške jedného metra nad zemou, na úrovni plochy reštauračného stola. Ak sa to robí dobre, aj to dá zabrať. A teraz si to celé predstavte vo výške desaťtisíc metrov nad zemou a pri rýchlosti povedzme 700 kilometrov za hodinu. Poskytovať v takýchto podmienkach dobré reštauračné služby si vyžaduje ešte viac úsilia a aj schopností. Špecifiká tu vyplývajú z viacerých faktorov, ktorým sa poskytovatelia palubného občerstvenia na lietadlách musia prispôsobiť. Jet -society i prvoletci

V prvom rade je to veľmi široké spektrum ľudí v lietadlách. Od takzvanej jet -society, pre ktorú lietanie je skoro denným chlebom, a aj v stravovaní patria k tým náročnejším ľuďom. Ich výber leteckej spoločnosti nakoniec môže závisieť i od takej napohľad maličkosti, na akej úrovni majú palubné občerstvenie. Druhou krajnosťou sú „prvoletci“ či síce už viacnásobní leteckí pasažieri, ale vždy dostatočne zasiahnutí obyčajným poctivým strachom, ako let dopadne. Aj oni potrebujú na potlačenie nervozity niečo do žalúdka. No a k tomu zmes rás, národností a náboženstiev, každé s inými pravidlami, čo je prípustné a čo už nie. Čo im ide ľahko dolu hrdlom a čo by už do úst nevzali. Ale rovnako vegetariáni či ľudia s predpísanou diétou. Ďalšie špecifikum je, že to ťažko môžete variť na palube vo vybavenej kuchyni a ku každému pasažierovi dať ešte kuchára. Žiadne flambovanie na palube. Nevyhnutnosť je príprava na zemi, zabalenie a uchovanie v takom stave až do podávania, aby ani chuť ani estetika neutrpeli. A aj dĺžka letu je jedno z kritérií pri rozhodovaní „čo nakúpiť, čo a ako uvariť“. Pre kráľa i princeznú
U nás túto službu - palubné občerstvenie - s úspechom zvláda firma SLOVREST, spol. s r. o. Od svojho založenia prevádzkuje klasickú Slovenskú reštauráciu priamo v srdci hlavného mesta Slovenska, na Hviezdoslavovom námestí, gastrozariadenia na bratislavskom letisku M. R. Štefánika. No a, samozrejme, už spomínané palubné občerstvenie. Počas letnej turistickej sezóny 16 vysokokvalifikovaných kuchárov pripraví denne občerstvenie až pre 1500 leteckých pasažierov, mimo sezóny priemerne pre 300. Prevádzka je 24-hodinová, žiadna záverečná neplatí. Všetko presne podľa požiadaviek leteckých spoločností. Spolupracujú s takými renomovanými firmami, ako sú Air Slovakia, Slovenské aerolínie, ČSA, Air Ukraina, Aeroflot, Helmus air, Spanair. Zabezpečujú však i lety našich štátnikov a politikov v spolupráci s Leteckým útvarom Ministerstva vnútra SR. Svojimi službami sa však postarali aj o špeciálny let thajskej princeznej, anglickej kráľovskej rodiny a naposledy o návštevu parlamentnej delegácie Čínskej republiky. Vždy k maximálnej spokojnosti klientov. Slovanským zvykom je vítať hostí chlebom a soľou. Je to skôr symbolická záležitosť. Prvý dotyk s reálnou slovenskou kuchyňou je pre mnohých turistov navštevujúcich našu krajinu práve či už palubné občerstvenie alebo návšteva reštaurácie už na letisku. Aj tu SLOVREST, s. r. o., sa snaží predviesť to najlepšie čo aj v tejto oblasti máme - rôzne slovenské kulinárske špeciality. Občas je to ten najlepší zážitok, čo si návštevník od nás aj odnáša. Ján Ivanič

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.