Hospodársky denník
USD48,541 Sk
EUR43,34 Sk
CHF28,093 Sk
CZK1,251 Sk
  Pondelok  7.Mája 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Slovensko potrebuje zviditeľnenie

Jürgen Pfeifer: Som optimistom, pokiaľ ide o ďalšie nemecké investície

Nemecko je naším najväčším obchodným partnerom s najvyšším podielom zahraničných investícií. Na niekoľko našich otázok písomne odpovedal obchodný radca Nemecka v SR Jürgen Pfeifer.

Do podnikového a bankového sektora Nemecko investovalo v minulom roku viac ako 600 mil. Sk, čím predstihlo aj také krajiny, ako USA. V čom sú hlavné dôvody záujmu Nemecka?

- Myslím, že netreba porovnávať jednu investorskú krajinu s druhou. Nemeckí investori jednoducho objavili šance, ktoré Slovensko ponúka podnikateľom. Ale to isté platí nielen v prípade Slovenska, ale aj celej strednej Európy.

Sú tu však také spoločnosti, ako VW, Siemens, Alcatel SELL, Debussa, Kraus-Maffei, Hoechst a pod. Ako často ste s nimi v kontakte a aká je ich spokojnosť?

- Veľkí investori, ako spomínané firmy, majú kapacity na preskúmanie trhu. Oni sami sú v pozícii, že žiadajú o asistenciu. Ale, samozrejme, informujú nás o vlastných zámeroch, či už pred alebo po vstupe na trh.

Existujú teda z ich strany nejaké obavy z pôsobenia na slovenskom trhu, resp. pomáhate aj vy, pokiaľ ide o ich prenikanie do regiónu?

- Nemali by sme hovoriť o „prenikaní na trh“, skôr o využití ponúkaných možností krajiny smerom k zahraničným investorom. Áno, skutočne máme otázky, najmä zo strany malých a stredných firiem týkajúcich sa najmä legislatívy, privatizácie, rôznych investičných stimulov a v tomto smere radi pomôžeme, ak môžeme.

Čo preferujú nemecké spoločnosti viac: ekonomické údaje o krajine, do ktorej sa rozhodli investovať, resp. ich vlastná skúsenosť v regióne alebo členstvo krajiny v medzinárodných organizáciách?

- Myslím, že všetky tri podmienky v prípade nemeckých spoločností zohrávajú závažnú úlohu a možnosť krajiny, ktorú krajina poskytuje investorom.

Ako by ste vy zhodnotili investičnú a ekonomickú klímu na Slovensku?

- Zoznam zahraničných investorov na Slovensku hovorí, myslím, sám za seba. Jednou z prekážok môže byť, že krajina stále nie je až taká známa, ako iné pre zvyšok Európy. Ak sa však Slovensko stane známejšou krajinou pre zvyšok sveta, potom, som si istý, sa už viac investorov nebude obávať chopiť sa ponúkaných príležitostí.

V ktorých oblastiach by sa vzájomná spolupráca, resp. importné a exportné aktivity mohli zefektívniť?

- Nemecko je skutočne najvýznamnejším obchodným partnerom Slovenska. Slovensko dováža z Nemecka najviac stroje, dopravné prostriedky a energetické systémy. Slovensko zasa exportuje viac dopravných prostriedkov, strojových zariadení, produkty z kovov a minerálov. Čísla týkajúce sa exportu a importu sú prakticky vyvážené - len za minulý rok je to približne 6,6 mld. DEM, ale je tu vždy priestor na zlepšenie.

Máte nejaké signály o ďalšej veľkej nemeckej investícii na Slovensko?

- Poviem to takto - som veľmi optimistický pokiaľ ide o ďalšie nemecké investície a rozvoj našich bilaterálnych vzťahov.

(sb)

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.