Hospodársky denník
USD48,541 Sk
EUR43,34 Sk
CHF28,093 Sk
CZK1,251 Sk
  Pondelok  7.Mája 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Podravka - jedinečný príbeh chuti a úspechu

Unikátna kompozícia zeleniny, solí a korenín n Kvalita ako filozofia n Snaha nájsť slovenských partnerov

Počas komunizmu bola Podravkina Vegeta u nás vyhľadávaným tovarom. Po revolúcii, keď začali padať obchodné bariéry, názov Vegeta paradoxne zmizol z modrých obalov so žmurkajúcim kuchárom na našich pultoch. Toto meno si totiž na českom a slovenskom trhu nechala zaregistrovať istá česká firma. Typická a jedinečná príchuť do jedál z chorvátskej Koprivnice sa však zo slovenských kuchýň nestratila. Naopak. Populárnu zmes korení, solí a sušenej zeleniny nájdeme pod jednoduchým menom PODRAVKA a v jej spotrebe na hlavu obyvateľa sú Slováci na druhom mieste vo svete, hneď za Chorvátmi. Oči zrejme chuťové bunky neoklamali.

O fenoméne z chorvátskej Koprivnice nám viac povedal riaditeľ marketingu firmy PODRAVKA International Bratislava Hrvoje Kovačič:

- Začiatky Podravky siahajú do roku 1947, a to do továrne na výrobu lekváru bratov Wolfovcov, ktorú v tom čase úrady znárodnili. Lekvár však nevynášal a došlo k zmene výrobného programu. Firma sa tak najprv zamerala na dehydrované polievky, zlomový bol až rok 1959, keď sa začína s výrobou príchute do jedál Podravka.

Nešlo však o dielo náhody...

- V žiadnom prípade. Podravka je výsledkom cieľavedomej práce výskumného tímu na čele s profesorkou Zlatkou Bartlovou. Podarilo sa im vytvoriť unikátnu kompozíciu sušenej zeleniny, prírodných korenín a solí, takže sa nová zmes okamžite stretla s priaznivým ohlasom na domácom trhu. Už v roku 1967 ju začíname vyvážať, najprv do okolitých krajín, neskôr dokonca aj za more. Receptúra Zlatky Bartlovej prežíva príbeh úspechu. So zmesou Podravka dnes zlepšujú chuť jedlám v tridsiatke krajín. V roku 1959 sa vyrobilo 600 kg, dnes je to už 25-tisíc ton!

V čom je pre Podravku špecifický slovenský trh?

- Podravku už koncom šesťdesiatych rokov začali vyvážať do vtedajšieho Československa a pomerne rýchlo si získala a následne udržala dobré meno. Bol to pre nás určite dobrý východiskový bod, keď sme v roku 1993 zakladali slovenskú pobočku - PODRAVKA International Bratislava. Tradícia však sama osebe nestačí. Bez premysleného marketingového prístupu a trvalo vysokej kvality produktu by sa nám sotva podarilo dosiahnuť dnešné úspechy. Čísla hovoria za všetko. Zatiaľ čo v roku 1993 príchuť do jedál Podravka mala 40-percentný podiel na slovenskom trhu, dnes je to už vyše sedemdesiat percent. Navyše sme na trh uviedli celý rad ďalších výrobkov.

Aké produkty teda u nás predáva Podravka?

- Na slovenskom trhu je momentálne 61 druhov výrobkov firmy Podravka. Na prvom mieste je to, samozrejme, príchuť do jedál Podravka. Ďalej sú to Podravka dehydrované polievky, Podravka instantné polievky, Podravka Fix, Podravka Talianetta, Podravka bujóny, ako aj Podravka detské kaše. Novinkou je príchuť do jedál s názvom TWIST. Ide o zmes korenia, vďaka ktorej jedlá získajú celkom výnimočnú chuť, takže domáce špeciality už netreba ďalej dokoreňovať. V ponuke je šesť druhov - TWIST na ryby, na pečené kurča, na gril, na šaláty, na divinu a TWIST mediterán. V najbližšom čase sa chystáme uviesť na slovenský trh aj ďalšie výrobky a veríme, že zákazníci budú príjemne prekvapení.

Takže sa vám snaží úspešne obstáť v konkurenčnom boji...

- Konkurencia je naozaj tvrdá, no našou filozofiou je kvalita. Kvalita produktov a predovšetkým kvalita prvotných surovín a ich spracovania. Máme špeciálny gastrotím, ktorý sa zaoberá kultúrou stolovania, vývojom v gastronómii, prieskumom požiadaviek každého jedného trhu, kam naše produkty vyvážame. Okrem toho máme aj výskumný tím. Ten sleduje kvalitu jednotlivých surovín, ich zloženie, a takisto kontroluje, aby naše príchute do jedál spĺňali všetky požadované predpisy a normy.

Nakoľko vám škodí dosť zaužívané napodobňovanie príchute Podravka inými firmami?

- Najviac sa snažia napodobňovať firmy v Poľsku, ale aj na Slovensku využívajú takéto nečestné praktiky. Zvolia iný odtieň modrej farby, kuchára či kuchárku v inej póze, pozmenia zeleninu na obrázku. Ľudia si to často nevšimnú. Mali sme prípady, že k nám telefonovali zákazníci a sťažovali sa na zníženú kvalitu Podravky. Nakoniec vyšlo najavo, že nekúpili Prodavku, ale napodobeninu. Treba si uvedomiť, že nie je možné spojiť dve veci: kvalitu a nízku cenu. Za kvalitu sa jednoducho musí zaplatiť viac.

Majú takéto prípady súdnu dohru?

- Áno, pred rokmi sme jeden proces už vyhrali. V súčasnosti sa naše právne oddelenie zaoberá viacerými podobnými prípadmi. Viete, tu ide o zavádzanie zákazníka, ktoré nám nerobí dobré meno.

Určite však máte aj pozitívnejšie skúsenosti s firmami na slovenskom trhu...

- Samozrejme. Nadviazali sme efektívnu spoluprácu so spoločnosťou Obal Vogel&Noot z Nového Mesta nad Váhom, ktorá vyrába plechovkové obaly pre všetky výrobky Podravka vo svete. Tiež do Chorvátska dovážame šampiňóny z Nitry. Naše ambície kooperovať so slovenskými firmami sú však omnoho väčšie. Hľadáme tu partnerov, ktorí by mohli byť našimi dodávateľmi. Je to pre nás veľmi zaujímavé. Za suroviny totiž platíme v amerických dolároch a výrobky tu predávame v slovenských korunách. Snažíme sa preto nájsť suroviny (sušenú zeleninu a pod), ktoré by sme mohli exportovať zo Slovenska pre Podravku. Odstránil by sa pre nás tak problém kurzových rozdielov, zatiaľ čo by slovenské firmy získali odbyt pre vlastné tovary.

V čom je teda problém?

- Najväčším problémom sú sušiarne na Slovensku. Ak chcem mať kvalitný výrobok ako príchuť do jedla Podravka, musíme si kvalitu udržiavať počas celého roka. Čiže na jednej strane potrebujeme veľké množstvá sušenej zeleniny a na druhej strane, aby bola spracovaná na najvyššej úrovni. Z nášho hľadiska je preto nevýhodou slovenských sušiarní buď nedostatočná kapacita, alebo absencia najmodernejšieho vybavenia. Stále však dúfame, že sa nám podarí nájsť strategického slovenského partnera. Bola by to pre obe strany únosnejšia situácia, ako je v súčasnosti, keď suroviny pre naše výrobky dovážame, napríklad zo západnej Európy.

Ako sa Podravka prispôsobuje súčasnému tlaku nadnárodných spoločností a globalizácie?

- Stály nárast predaja je jasným signálom, že Podravka má moderný marketingový prístup, ktorý umožňuje jej prienik na nové trhy a získavanie nových zákazníkov na celom svete. Príchuť do jedál Podravka má síce vysoký trhový podiel v Chorvátsku, Bosne, Slovinsku, na Slovensku, v Česku a v ďalších krajinách, no potenciál výrobku aj tak podľa nás nie je úplne využitý. Aj preto sme v posledných rokoch investovali do vybudovania dvoch nových závodov - jedného v Koprivnici, druhého v poľskom Kostríne. Okrem toho sa Podravka vyrába v “starej" továrni v Koprivnici, ako aj v maďarskom Moháči.

Rozmiestnenie tovární nasvedčuje, že sa v prvom rade zameriavate na stredoeurópske trhy...

- Je to vo veľkej miere pravda. Nová továreň v Koprivnici dokazuje, že domáci trh zohráva mimoriadne dôležitú úlohu v našej stratégii. Poľsko sme zvolili z viacerých dôvodov. Z nášho hľadiska ide o najdôležitejší zahraničný trh, kde sa predáva najviac Podravky. No dosahuje sa tu aj ďalší strategický efekt: rovnoprávnejšia súťaž s konkurenciou na poľskom, ale aj na ostatných okolitých trhoch vrátane trhov krajín EÚ. Tiež sa uľahčila distribúcia na poľskom i na susedných trhoch. Závod v Poľsku, ako dokonca aj ten v Moháči, je teda naozaj vstupnou bránou na stredoeurópske trhy, ale zároveň aj odrazovým mostíkom na export do krajín EÚ.

Rastislav Boldocký

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.