Hospodársky denník
USD48,483 Sk
EUR43,244 Sk
CHF28,026 Sk
CZK1,249 Sk
  Streda  9.Mája 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Hra o zahraničných investície

Komentuje Vladimír Turanský

Priemyselné parky môžu pomôcť vytvoriť stabilné hospodárske prostredie, ktoré napokon zlepší aj imidž krajiny, pretože bez príchodu zahraničných investorov by sa sotva dali vybudovať. Títo investori sú zasa lakmusovým papierom pre ostatných, ktorí ešte váhajú. Ak neprichádzajú, niekde je chyba. Nedávno boli na Slovensku renomovaní americkí developeri (rozvíjatelia) – experti aj na presviedčanie investorov. Je

škoda, že na ich brainstormingu sa nezúčastnili členovia vlády, ktorí tak prepásli šancu podučiť sa, hoci jeden z nich mal nad akciou záštitu. Američania, ktorí neprichádzajú na takéto podujatia nepripravení, prišli aj s názormi svojich kolegov v USA. Doma sa od biznismenov dozvedeli, že Slovensko stále nie je na

„radarovej obrazovke“ medzinárodného obchodu a mnohí vraj ani nevedia, čo v tejto oblasti robí naša ambasáda. Ak o nás ľudia nevedia, neprichádzajú k nám, a keďže k nám nechodia, nemôžu o nás ďalší vedieť. Preto, aby Slovensko mohlo byť úspešnejšie aj v ich získavaní, nevyhnutne musí rozvíjať cestovný ruch. Kompetentní to však iba deklarujú. Ako uviedol jeden z dvojice developerov, získal o. i. firmu do Bernu aj preto, lebo jej predstaviteľ chodil do Švajčiarska lyžovať. Investori potrebujú poznať aj to, v akom stave je zdravotníctvo, školstvo...

Takže, ako vidieť, získať veľké investície nie je len vecou pragmatických ekonomických podmienok, ale je to kombinácia všetkého, čomu sa povie kvalita života. Poznáme svojich budúcich potenciálnych partnerov alebo ich vyhľadávame náhodne? Dokážeme u nich vyvolať pocit, že u nás urobia dobrý obchod? Vieme pre nich zostaviť vhodný „marketingový balík“? Ak by odpoveď bola hoci aj kladná, musíme povedať, že aj tak je to len začiatok hry. Sme vôbec na jej začiatku? Aby sme všetko to, o čo sa pri zahraničných investoroch usilujeme, naozaj aj získali, musíme sa viac odovzdať svojmu cieľu, neprepásť šancu a najmä zaručiť, že na Slovensku je kontinuita hospodárskeho vývoja. Nemožno začať a zastaviť sa a potom začať opäť, ale z iného bodu, lebo, ako povedal jeden z developerov, pre úspech treba dve základné veci: vizitku a spodky. Aby partner nemal pocit, že sme nahí, teda že nemáte mu čo ponúknuť. Gate síce nosíme, ale vizitiek so spätnou adresou „Slovensko“ by sme do sveta mali posielať oveľa viac.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.