Hospodársky denník
USD48,483 Sk
EUR43,244 Sk
CHF28,026 Sk
CZK1,249 Sk
  Streda  9.Mája 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Pingpong obvinení neprestáva a zodpovednosť?

Nikto nechce byť označený za autora zvýšenej ceny

„My sme sa pôvodne snažili kategóriu chémia rozšíriť, a preto sme iniciovali viaceré rokovania napríklad s predstaviteľmi Slovnaftu, NCHZ a podobne. Chceli sme im poskytnúť rovnaké podmienky, ako mali v rámci kategórie chémia Duslo Šaľa či Chemko Strážske. To znamená výhodnejšie ceny,“ povedal nám Pavol Kinčeš, generálny riaditeľ SPP. Dodal tiež, že reakciou na ich iniciatívu zo strany kompetentných bolo, že existuje výmer MF SR a jedine ten môže meniť alebo rozšíriť kategorizáciu chémia. No namiesto toho, aby sa rokovalo o prípadnom rozšírení kategórie chémia, MF SR k 1. februáru tohto roka zrušilo Prílohu č. 20 k Výmeru MF SR č. R - 1/1996. Jej súčasťou bola i kategorizácia odberateľov podľa tarifných skupín. To znamená, že zrušila kategóriu chemický priemysel. V nej boli zaradené podniky, ktoré používali plyn ako vstupnú surovinu na výrobu svojich produktov a mali výhodnejšiu cenu plynu. SPP s argumentom, že je povinný rešpektovať rozhodnutia MF SR - ak nechce porušiť zákon - od 1. mája zrušil špeciálnu kategóriu. Tento jeho krok však vyvolal protesty predstaviteľov Zväzu chemického a farmaceutického priemyslu (ZCHFP) SR. Jeho prezident a viceprezident AZZZ Jozef Kollár a tiež generálny riaditeľ a. s. Duslo Šaľa na viacerých fórach zdôraznil, že zvýšenie cien musí prerokovať najskôr tripartita. Navyše, zvýšenie cien plynu ovplyvní konkurencieschopnosť produkcie Dusla, čo sa podpíše pod zhoršenie hospodárskych výsledkov podniku. Tie môžu mať vplyv aj na prepúšťanie zamestnancov.

Pingpong pri zvaľovaní zodpovednosti za zvýšenie cien plynu pre uvedené dva podniky sa však rozšíril aj na rezort hospodárstva a financií. Ministerstvo financií sa bránilo tým, že dôvodom zrušenia prílohy je skutočnosť, že kompetencie prešli pod ministerstvo hospodárstva v roku 1999. MH SR zasa vo svojom stanovisku zdôraznilo, že odberné kategórie upravuje síce vyhláška z roku 1999, ale tá sa týka len technických otázok, čiže pripojenia a merania plynu. Úprava cien je v kompetencii MF SR. Na otázku, prečo teda zvýšenie cien pre veľkoodberateľov nepostúpili do tripartity, nám P. Kinčeš povedal: „Zrušenie kategórie chémia malo ísť do tripartity. To bol vlastne parameter, ktorý určoval cenu. Ale MF SR zrušilo kategóriu, a to v danom momente pre nás znamenalo len jedno. Buď sa všetci veľkoodberatelia prispôsobia cene, ktorú má Duslo a Chemko, alebo opačne.“ Z uvedeného nepriamo vyplýva, že zrejme malo návrh na tripartitu predložiť MF SR. Pripomeňme, že ceny pre veľkoodberateľov sa síce zvýšili od februára tohto roka (po viacerých odkladoch o 25 %), ale stále nepokrývajú náklady na nákup plynu a jeho distribúciu. Keby teda bol SPP všetkých ostatných veľkoodberateľov zaradil do zvýhodnenej kategórie chémia, straty z predaja plynu by boli ešte markantnejšie a určite by za takéto rozhodnutie niekto musel niesť zodpovednosť. Na druhej strane však takýto stav potrvá len jeden mesiac. Od 1. júna totiž bude platiť nová kategorizácia, podľa ktorej čím väčší odberateľ, tým výhodnejšiu by mal mať cenu. Veď logicky - náklady na distribúciu sú oveľa nižšie, ak sa určité množstvo plynu dodá jednému odberateľovi ako napríklad tisícom. Pokiaľ ide o výhrady ZCHFP, že všade vo svete je určitým spôsobom toto odvetvie chránené, je najvyšší čas zaujať k nim jasné stanovisko. A poučiť sa napríklad zo skúseností Francúzska, kde štát v určitých regiónoch podporuje poľnohospodárov, aby nedoplácali na ceny plynu drahšími hnojivami.

Podľa odborníkov by prijatie systémových zmien v tejto oblasti malo dať odpoveď na viacero otázok. Konkrétne - komu v konečnom dôsledku slúžia zdeformované ceny plynu pre všetkých veľkoodberateľov, a tiež prečo nezávislý regulačný úrad bude môcť začať pracovať až od roku 2003? Veď ak sa hrá s čistými kartami, nemalo by byť až takým zložitým problémom stanoviť oprávnené náklady na nákup a distribúciu plynu plus primeraný zisk. Jasno v pravidlách (aj keď nie okamžitú liberalizáciu cien) budú určite požadovať aj záujemcovia o privatizáciu časti SPP.

Zdena Rabayová

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.