Hospodársky denník
USD50,489 Sk
EUR42,837 Sk
CHF28,161 Sk
CZK1,255 Sk
  Piatok  1.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ručné vydávanie minulosťou

Budúcnosť je v elektronizácii predaja cestovných dokladov

Cestovali ste už zo stanice, kde sa nedal kúpiť cestovný lístok a vypisoval vám ho sprievodca vo vlaku? Riešili ste pri lúštení sotva čitateľného písma na predtlačenom papieriku dilemu, či sa to tak trasie vlak alebo sprievodca nemal rád v škole krasopis? Písaný cestovný lístok musí v dnešných časoch mnohým pripadať ako prežitok, keď inde vydávajú účtenky z registračných pokladníc aj za použitie toalety.

Rozširovanie elektronického predaja cestovných dokladov sa niekomu nemusí zdať podstatné, najmä, keď železnica šetrí každou korunou. Opak je však pravdou. Divízia osobnej prepravy v Košiciach vypracovala ešte v minulom roku Projekt zvyšovania podielu elektronického predaja cestovných lístkov na tratiach ŽSR. Z analýz, ktoré sú v materiáli uvedené, vyplýva, že využitie projektu bude mať viacnásobný efekt. Na jednej strane sa znížia prevádzkové náklady na výrobu manuálne vydávaných cestovných dokladov a na druhej strane sa znížia aj náklady pri zmenách v tarifnej oblasti, ktoré možno predpokladať častejšie ako doteraz. K zmenám tarify došlo od 15. februára 2000, v tomto roku od 1. februára a ďalšie zmeny súvisiace s komercionalizáciou EC/IC vlakov nastali napríklad aj od 1. mája 2001. Cestujúci napriek tomu hradí len niečo menej ako 30 percent z cestovných nákladov. Ako je známe, zvyšok (ne)vykrýva štát. Keďže podiel nákladov uhrádzaných cestujúcim sa má postupne ďalej zvyšovať, skutočne treba rátať, že tohtoročné zvyšovanie cien cestovného na železnici nebolo posledné.

Falšovateľský chlebík - Elektronicky vydávané cestovné doklady majú v princípe vyšší stupeň ochrany, preto je rozšírením ich výdaja možné dosiahnuť nižší výskyt falzifikátov zo strany cestujúcej verejnosti, ale aj vlastných zamestnancov. Tento problém je pomerne známy, falšujú sa nielen cestovné lístky, ale hlavne preukazy na zľavu cestovného. Najčastejšie falšovanými dokladmi sú žiacke preukazy na zľavu. Falšovanie manuálne vydávaných cestovných dokladov vlastnými zamestnancami ŽSR je oveľa závažnejšie. Tento okruh falšovateľov zneužíva originálne tlačivá. Najčastejšie dochádza k falšovaniu „písaných cestovných lístkov“ a „doplatkových cestovných lístkov“. Na prvý pohľad tieto cestovné lístky a doklady nejavia žiadne znaky falšovania. Tie sa dajú zistiť až po vykonaní porovnávania dokladov, uviedol Ing. Jiří Jančík, poverený výkonom funkcie riaditeľa Divízie osobnej dopravy. Vo vlaku pre sprievodcov a na tarifných bodoch, ktoré nie sú obsadené nepretržito, projekt ráta s rozširovaním prenosných osobných pokladníc. Na tarifných bodoch, kde sú tržby nízke, tarifný bod zostane neobsadený, alebo sa na ňom zavedie zmluvný predaj prostredníctvom neželezničného subjektu.

Budú to efektívne investície - Projekt udáva návratnosť investícií na zakúpenie týchto prenosných pokladníc niečo vyše jedného roka, pričom pri znížení úniku tržieb zohľadňuje len 40-percentný účinok. Návratnosť investícií na ich zakúpenie je ešte kratšia ako rok pri zohľadnení len 10-percentného účinku, ktoré bude mať odstránenie úniku tržieb z falšovania písaných cestovných dokladov zo strany zamestnancov ŽSR. Pri porovnaní nákladov na tlač manuálne vydávaných cestovných dokladov s celkovými predpokladanými nákladmi na prevádzku a údržbu zariadení na elektronický výdaj cestovných dokladov dôjde k pravdepodobnej úspore prevádzkových nákladov. To jasne dokazuje, že rozširovanie elektronického predaja cestovných dokladov je zisková investícia. Čím skôr sa uskutoční, tým viac železnica ušetrí. „Musíme si uvedomiť, že celkové rozpočtové investičné náklady projektu predstavujú 136,5 mil. Sk. Pri súčasnej ekonomickej situácii ŽSR je pravdepodobné, že nebude možné celý projekt uskutočniť jednorazovo, no je dôležité začať a postupnými krokmi dospieť k cieľovému stavu,“ dodal na záver Ing. Jiří Jančík.

Počasie

Dnes bude premenlivá oblačnosť a na väčšine územia prehánky, ojedinele aj búrky. Ochladenie. Najvyššia denná teplota 16 až 20, na severe okolo 14, na horách vo výške 1500 m 5 stupňov. Severozápadný až severný vietor 3 až 7, na juhozápade a miestami aj na východe 7 až 11, v nárazoch okolo 15 m/s, neskôr zoslabne. V sobotu bude oblačno, na juhu časom až polooblačno. Miestami prehánky alebo občasný dážď, ojedinele aj búrky. Nočná teplota 12 až 8, denná teplota 19 až 23 stupňov, na severozápade aj chladnejšie. V nedeľu bude prevažne veľká oblačnosť a početné prehánky, miestami aj búrky. Veterno. Nočná teplota 13 až 9, denná teplota 17 až 21, na severe okolo 15 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.57 a zapadne o 20.43 hod.

Amsterdamdážď16
Atényjasno32
Belehradoblačno25
Berlínprehánky14
Bratislavaoblačno21
Bruselprehánky16
Budapešťoblačno20
Bukurešťoblačno29
Frankfurtprehánky19
Helsinkioblačno10
Istanbulpolooblačno28
Kodaňprehánky15
Lisabonpolojasno30
Londýnprehánky16
Madridpolojasno32
Milánopolojasno30
Moskvaoblačno13
Osloprehánky14
Parížpolooblačno24
Prahaprehánky16
Rímpolojasno28
Sofiapolojasno26
Štokholmpolojasno15
Varšavaprehánky17
Viedeňoblačno19
Záhreboblačno26
Ženevaoblačno21

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.