Hospodársky denník
USD50,489 Sk
EUR42,837 Sk
CHF28,161 Sk
CZK1,255 Sk
  Piatok  1.Júna 2001

Ručné vydávanie minulosťou

Budúcnosť je v elektronizácii predaja cestovných dokladov

Cestovali ste už zo stanice, kde sa nedal kúpiť cestovný lístok a vypisoval vám ho sprievodca vo vlaku? Riešili ste pri lúštení sotva čitateľného písma na predtlačenom papieriku dilemu, či sa to tak trasie vlak alebo sprievodca nemal rád v škole krasopis? Písaný cestovný lístok musí v dnešných časoch mnohým pripadať ako prežitok, keď inde vydávajú účtenky z registračných pokladníc aj za použitie toalety.

Rozširovanie elektronického predaja cestovných dokladov sa niekomu nemusí zdať podstatné, najmä, keď železnica šetrí každou korunou. Opak je však pravdou. Divízia osobnej prepravy v Košiciach vypracovala ešte v minulom roku Projekt zvyšovania podielu elektronického predaja cestovných lístkov na tratiach ŽSR. Z analýz, ktoré sú v materiáli uvedené, vyplýva, že využitie projektu bude mať viacnásobný efekt. Na jednej strane sa znížia prevádzkové náklady na výrobu manuálne vydávaných cestovných dokladov a na druhej strane sa znížia aj náklady pri zmenách v tarifnej oblasti, ktoré možno predpokladať častejšie ako doteraz. K zmenám tarify došlo od 15. februára 2000, v tomto roku od 1. februára a ďalšie zmeny súvisiace s komercionalizáciou EC/IC vlakov nastali napríklad aj od 1. mája 2001. Cestujúci napriek tomu hradí len niečo menej ako 30 percent z cestovných nákladov. Ako je známe, zvyšok (ne)vykrýva štát. Keďže podiel nákladov uhrádzaných cestujúcim sa má postupne ďalej zvyšovať, skutočne treba rátať, že tohtoročné zvyšovanie cien cestovného na železnici nebolo posledné.

Falšovateľský chlebík - Elektronicky vydávané cestovné doklady majú v princípe vyšší stupeň ochrany, preto je rozšírením ich výdaja možné dosiahnuť nižší výskyt falzifikátov zo strany cestujúcej verejnosti, ale aj vlastných zamestnancov. Tento problém je pomerne známy, falšujú sa nielen cestovné lístky, ale hlavne preukazy na zľavu cestovného. Najčastejšie falšovanými dokladmi sú žiacke preukazy na zľavu. Falšovanie manuálne vydávaných cestovných dokladov vlastnými zamestnancami ŽSR je oveľa závažnejšie. Tento okruh falšovateľov zneužíva originálne tlačivá. Najčastejšie dochádza k falšovaniu „písaných cestovných lístkov“ a „doplatkových cestovných lístkov“. Na prvý pohľad tieto cestovné lístky a doklady nejavia žiadne znaky falšovania. Tie sa dajú zistiť až po vykonaní porovnávania dokladov, uviedol Ing. Jiří Jančík, poverený výkonom funkcie riaditeľa Divízie osobnej dopravy. Vo vlaku pre sprievodcov a na tarifných bodoch, ktoré nie sú obsadené nepretržito, projekt ráta s rozširovaním prenosných osobných pokladníc. Na tarifných bodoch, kde sú tržby nízke, tarifný bod zostane neobsadený, alebo sa na ňom zavedie zmluvný predaj prostredníctvom neželezničného subjektu.

Budú to efektívne investície - Projekt udáva návratnosť investícií na zakúpenie týchto prenosných pokladníc niečo vyše jedného roka, pričom pri znížení úniku tržieb zohľadňuje len 40-percentný účinok. Návratnosť investícií na ich zakúpenie je ešte kratšia ako rok pri zohľadnení len 10-percentného účinku, ktoré bude mať odstránenie úniku tržieb z falšovania písaných cestovných dokladov zo strany zamestnancov ŽSR. Pri porovnaní nákladov na tlač manuálne vydávaných cestovných dokladov s celkovými predpokladanými nákladmi na prevádzku a údržbu zariadení na elektronický výdaj cestovných dokladov dôjde k pravdepodobnej úspore prevádzkových nákladov. To jasne dokazuje, že rozširovanie elektronického predaja cestovných dokladov je zisková investícia. Čím skôr sa uskutoční, tým viac železnica ušetrí. „Musíme si uvedomiť, že celkové rozpočtové investičné náklady projektu predstavujú 136,5 mil. Sk. Pri súčasnej ekonomickej situácii ŽSR je pravdepodobné, že nebude možné celý projekt uskutočniť jednorazovo, no je dôležité začať a postupnými krokmi dospieť k cieľovému stavu,“ dodal na záver Ing. Jiří Jančík.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.