Hospodársky denník
USD50,489 Sk
EUR42,837 Sk
CHF28,161 Sk
CZK1,255 Sk
  Piatok  1.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Trojuholník: vláda - parlament - ŽSR

Uhrádzať objednávky, prijať rozumné zákony, zároveň múdro manažovať

Železnice SR urobili v ostatnom čase viacero krokov, aby cestovanie vlakom bolo atraktívnejšie. V prvom rade ide o vytváranie systémových podmienok na prehľadné financovanie osobnej prepravy. Pre ŽSR je však veľmi dôležité, aby straty v osobnej doprave uhrádzal ten, kto si osobnú dopravu so stratou, teda so sociálnymi zľavami a inými zvýhodneniami pre cestujúcich, nielen objednal, ale aj zaplatil. Objednávateľom je štát. Plní si svoje úlohy a záväzky tak, ako by mal? Pýtame sa generálneho riaditeľa ŽSR Ing. Andreja Egyeda.

Ako si štát plní svoje povinnosti v súčasnosti, pretože v uplynulých rokoch bol neplničom svojich záväzkov.

- V minulosti síce predstavitelia štátu každoročne pri podpise zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme deklarovali svoje záväzky, horšie to už bolo s ich uhrádzaním. Až zásluhou terajšieho manažmentu sa situácia zmenila a mení sa k lepšiemu,

štát začal

uhrádzať zmluvné výkony osobnej dopravy vo verejnom záujme vo výške ekonomicky oprávnených nákladov. A to nielen v bežnom roku, ale začal splácať aj dlhy z predchádzajúcich rokov. Vlani ŽSR dostali od štátu 9,38 mld. Sk. Z toho na osobnú dopravu 4,238 mld. Sk, čo je oproti roku 1999 viac o 2,027 mld. Sk, a sumou 5,142 mld. Sk znížil starý dlh. Štát tiež uznal svoj záväzok voči ŽSR z rokov 1994 až 1997, ktorý predstavuje dlh asi 15 mld. Sk. Zároveň prisľúbil, že ho splatí v nasledujúcich piatich rokoch formou každoročnej dotácie vo výške 2 mld. Sk. Neskôr by mal nájsť aj spôsob úhrady na zvyšných 5 mld. Sk.

Železničná osobná doprava má veľkých konkurentov v autobusovej i v individuálnej automobilovej doprave, ktoré na rozdiel od železnice odvezú nielen na stanicu, ale bližšie k sídlisku, domu, zamestnaniu a podobne. Ako im chcete konkurovať?

- Predovšetkým sa snažíme skvalitňovať služby. Napríklad železnica sa viac usiluje o skvalitnenie diaľkového vlakového spojenia. Dôkazom toho sú vnútroštátne a medzinárodné vlaky kategórie InterCity (IC) a EuroCity (EC),

expresné vlaky

Tatran a Kriváň medzi Bratislavou a Košicami, Hron medzi Zvolenom a Bratislavou, Slovenská strela medzi Bratislavou a Prahou ponúkajú cestovanie európskeho štandardu. Predovšetkým pohodlie klimatizovaných vozňov a služby na vyššej úrovni. Od začiatku mája je to napríklad vo vnútroštátnych vlakoch v 1. vozňovej triede obsluha a podávanie ľahkého jedla priamo namieste. V 2. vozňovej triede sa zasa vybraný sortiment nápojov a ďalších výrobkov zabezpečuje mobilbarom. V oboch vozňových triedach je k dispozícii široký výber časopisov a dennej tlače. Ak sa cestujúci stretnú s nejakým nedostatkom, napríklad vlak bude meškať, nebude fungovať klimatizácia či kúrenie, vyplatíme im náhradu vo výške 70 Sk. V prípade, že zaplatili doplatok vo výške 40 Sk, priznáme im náhradu vo výške 40 Sk.

Spomínate vlaky kategórie InterCity a EuroCity. Tie sú však drahšie ako iné rýchliky. Bude o ne záujem v súvislosti s cenou?

- Od 1. mája sme zaviedli v najvyššej kategórii vlakov EC a IC deregulované ceny cestovného, čo znamená, že cena lístka vo vnútroštátnych IC vlakoch 500/501 Tatran a 502/503 Kriváň je rozdielna v dňoch so silnou a slabou frekvenciou. K deregulácii sme pristúpili z dôvodu zníženej objednávky vlakových kilometrov zo strany štátu v tomto roku. Cenová diferenciácia nie je samoúčelná. Rozdielnou cenou v silné a slabé dni chceme pritiahnuť cestujúcich, zabezpečiť vyššiu obsaditeľnosť vlakov a ako protihodnotu

vyššej ceny

ponúkame pohodlie, širšiu paletu služieb, rýchlosť, skrátenie jazdných časov. Samozrejme, v tomto trende budeme pokračovať.

Vážnym problémom začína byť regionálna doprava.

- V tomto smere od GVD 2001 - 2002 očakávame predovšetkým skvalitnenie pripájania sa k diaľkovým rýchlikom. Ako príklad spomeniem celkovú zmenu vo vlakovom spojení Košíc, Prešova a Humenného. Zrýchlené vlaky v úseku Košice - Prešov - Humenné a späť budú vedené v smere Košice - Trebišov - Michalovce - Humenné. Týmito vlakmi sa v Košiciach vytvoria prípoje od IC vlakov a k IC vlakom, ako aj od nového vlaku Ex 511 Gerlach z Bratislavy do Košíc. Navyše sa vytvorí ranné spojenie k IC vlaku 502 Kriváň z okresných miest Trebišov a Michalovce a skráti sa čas cestovania z Humenného do Košíc o asi 30 minút. Prevádzka regionálnych tratí je stratová. Sme však presvedčení, že aj tu môže nastať podstatná zmena. Ale až vtedy, keď dôjde k regionalizácii a keď sa o financovaní osobnej dopravy bude rozhodovať v regiónoch a nie z bratislavského centra. Pretože regióny najlepšie vedia, ktorý spoj ponechať, ktorý zrušiť, v ktorom prípade uprednostniť železnicu pred autobusom alebo opačne.

Spomínate skvalitňovanie služieb. Železnice SR však ťažko prežijú bez riadneho investovania do modernizácie železnice.

- Určite, pretože ďalšie skvalitňovanie osobnej dopravy bude v mnohom závisieť od investícií do modernizácie železničných tratí zaradených predovšetkým do sústavy európskych vysokorýchlostných koridorov a do modernizácie a nákupu mobilných prostriedkov. Územím Slovenska prechádzajú

štyri koridory,

ešte v roku 1997 sme zmodernizovali koridor číslo IX., elektrifikácia úsekov s celkovou dĺžkou 64 km umožnila elektrickú prevádzku na celej trase. S koridorom VI. sme začali v roku 1997. Investičná dotácia štátu, ktorá predstavovala iba 250 mil. Sk, nám však nedovolila začať tempo prác na plné obrátky. Stalo sa tak až po získaní zdrojov z Európskej investičnej banky, ktoré by nám ešte v tomto roku mali pomôcť skončiť elektrifikáciu 20-kilometrového jednokoľajného úseku Čadca - Zwardoň i elektronické stavadlo v Čadci. Ďalšie úseky medzi Žilinou a Čadcou plánujeme modernizovať do roku 2006.

Práce sa začali aj na koridore V. predovšetkým vďaka financiám z fondu ISPA.

- Z týchto zdrojov by sa mal do roku 2006 postupne budovať úsek Bratislava - Žilina. Minulý rok sme na rýchlosť 160 km/h rekonštruovali úsek Trnava - Cífer, tohto roku sme rekonštrukčné

práce začali

na úseku Bratislava Rača - Trnava. Na úsek Trnava - Nové Mesto nad Váhom už máme pripravené projekty a vyhodnotili sme aj tender na dodávku projektov pre modernizáciu úseku Nové Mesto nad Váhom - Púchov. A keďže sme minulý rok finančne zabezpečili dokončenie viacúčelovej budovy ústredného stavadla v Kútoch a od júna by mali práce pokračovať aj na staničnom zabezpečovacom zariadení, modernizácia neobchádza ani koridor IV.

Schopnosť ŽSR poskytovať kvalitné služby to nie sú len koľajnice, ale aj rušne a vagóny.

- Pokročili sme aj v oblasti vozňového parku. V marci sme verejnosti na prezentačnej jazde medzi stanicami Poprad-Tatry a Starý Smokovec predstavili novú elektrickú motorovú jednotku 425.95, ktorá je určená pre Tatranské elektrické železnice. Od minulého decembra jazdia naše rekonštruované elektrické rušne série 350 na čele vlaku Slovenská strela po českých koridoroch rýchlosťou 160 km/h. Od GVD 2001 - 2002 pribudne v súpravách, ktoré budú jazdiť do Prahy, nový špecializovaný bistro vozeň. Samozrejme, tiež na rýchlosť 160 km/h.

Pripravujete nákup 35 ľahkých motorových jednotiek?

- Áno, a pripravujeme ich na skvalitnenie regionálnej dopravy. Prvú z 35-kusovej dodávky by sme chceli testovať v skúšobnej prevádzke do konca roka. Pokračovať bude aj modernizácia ďalších rušňov v Dubnici nad Váhom i nákladných vozňov prostredníctvom firmy AAE. V horizonte 2 - 3 rokov uvažujeme aj o nákupe osobných vozňov s výkyvnými skriňami, ktoré by dokázali vlakové spojenie Bratislavy a Košíc skrátiť na štyri hodiny.

O tom, aká bude železnica a železničná doprava, sa však nerozhoduje iba v ŽSR, ale aj v parlamente.

- V súčasnosti sa rozhoduje v parlamente o Projekte transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, o návrhu zákona o Železničnej spoločnosti, a. s., o novele zákona 258/1993 Z. z. o Železniciach Slovenskej republiky a o novele zákona o dráhach č. 164 z roku 1996. Sme presvedčení, že projekt bude úspešný. Ale len za predpokladu,

že aj štát splní,

ako sa o tom v projekte zaväzuje, všetky svoje záväzky voči železnici. Predovšetkým, že bude uhrádzať straty v osobnej doprave a bude plne zainteresovaný na rozvoji dopravnej cesty. V úspech veríme aj za predpokladu, že nové spoločnosti budú viesť manažéri, ktorí svojou odbornou erudovanosťou a činmi dokážu manažovať podniky podľa moderných európskych trendov.

Počasie

Dnes bude premenlivá oblačnosť a na väčšine územia prehánky, ojedinele aj búrky. Ochladenie. Najvyššia denná teplota 16 až 20, na severe okolo 14, na horách vo výške 1500 m 5 stupňov. Severozápadný až severný vietor 3 až 7, na juhozápade a miestami aj na východe 7 až 11, v nárazoch okolo 15 m/s, neskôr zoslabne. V sobotu bude oblačno, na juhu časom až polooblačno. Miestami prehánky alebo občasný dážď, ojedinele aj búrky. Nočná teplota 12 až 8, denná teplota 19 až 23 stupňov, na severozápade aj chladnejšie. V nedeľu bude prevažne veľká oblačnosť a početné prehánky, miestami aj búrky. Veterno. Nočná teplota 13 až 9, denná teplota 17 až 21, na severe okolo 15 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.57 a zapadne o 20.43 hod.

Amsterdamdážď16
Atényjasno32
Belehradoblačno25
Berlínprehánky14
Bratislavaoblačno21
Bruselprehánky16
Budapešťoblačno20
Bukurešťoblačno29
Frankfurtprehánky19
Helsinkioblačno10
Istanbulpolooblačno28
Kodaňprehánky15
Lisabonpolojasno30
Londýnprehánky16
Madridpolojasno32
Milánopolojasno30
Moskvaoblačno13
Osloprehánky14
Parížpolooblačno24
Prahaprehánky16
Rímpolojasno28
Sofiapolojasno26
Štokholmpolojasno15
Varšavaprehánky17
Viedeňoblačno19
Záhreboblačno26
Ženevaoblačno21

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.