Hospodársky denník
USD50,489 Sk
EUR42,837 Sk
CHF28,161 Sk
CZK1,255 Sk
  Piatok  1.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Chcete mať úspech?

Máte záujem o prosperitu firmy? Chcete byť úspešní? Zdá sa, že sú to iba čisto rečnícke otázky. Kto by nemal? Skúsme sa však spýtať inak: kto pre to čo robí? A tu už nebude vaša odpoveď vôbec taká jednoduchá a samozrejmá. V seriáli dnes pokračujeme na tému: ÚSPECH A KÁDRE.

Existuje stále ešte príliš mnoho manažérov a podnikateľov, ktorí sa domnievajú, že riadiť dobre podnik a zabezpečiť jeho prosperitu znamená obstarať dostatok kapitálu, dobré vybavenie technikou a technológiou, poznať trh a dobré výsledky sa predsa musia dostaviť. Všetky dôležité zdroje sú predsa k dispozícii, a teraz už ide iba o to, vedieť s nimi dobre pracovať. A tak sa dostávame k jadru veci – kto s nimi bude pracovať. Najlepšie technické vybavenie a zariadenie nemôže pracovať samo osebe, dostatok finančných prostriedkov musí byť uvážlivo rozdeľovaný a využívaný. Tým, kto tieto a ďalšie podobné, pre firmu životne nevyhnutné záležitosti zabezpečí, ste vy, pracovníci, ľudia, podnikové ľudské zdroje (human resources), ktorých výkon, ochota, schopnosti, spôsobilosť a tiež vedenie bývajú práve tými rozhodujúcimi závažiami na miskách váh prikláňajúcich sa k efektívnym firemným výsledkom. Môžete namietať, že to predsa vie každý. Isto, ale už vôbec nie každý sa podľa toho riadi.

Skúsenosti z podnikov dokazujú, že napríklad personálne stratégie sú iba zriedkavo priamou súčasťou podnikových stratégií, že personálny plán a marketing sú pojmy nie celkom prirodzene znejúce mnohým manažérom a podnikateľom. A pritom teoreticky je dnes už všetkým jasné, že najlepšia stratégia a koncepcia, ktorá nie je podporená ľuďmi, zostáva na papieri ako bezcenný dokument. Ak nefunguje dobre predaj, nie je to predsa vina tovaru alebo marketingových pravidiel a zásad, ale je to chyba tých, ktorí riadia a pracujú v týchto oblastiach.

Ako na to? Predovšetkým si tieto fakty musíte uvedomiť vy, ktorí rozhodujete... všetci manažéri a podnikatelia. A dodajme ešte, že včas, pokiaľ nie je neskoro. Konkrétne skúsenosti firiem starého i nového kontinentu ukazujú, že iba sa o ne musíme zaujímať, chcieť ich poznať a podľa nich sa aj správať a konať. Znižovanie výrobných nákladov, skracovanie času na vývoj nových výrobkov, znižovanie chýb a kazov, nachádzanie nových trhov atď. je v súčasnej kritickej východiskovej situácii mnohých našich firiem doslova životnou nevyhnutnosťou, rovnako ako inovačná iniciatíva, zavádzanie nových metód riadenia a pod. Dobré výsledky nemusia byť vôbec dosahované iba v spoločných podnikoch s účasťou zahraničného kapitálu alebo „osvieteným západným manažmentom“. Ani kopírovaním iných systémov, napr. japonského úspechu Kanban. Pripomeňme si motto, nám geograficky blízkeho Rakúska a jeho progresívneho Voest-Alpine: nikdy nie je príliš skoro na zdokonaľovanie. Pre vás, ľudí aktívnych a činných, je to múdrosť priamo osudová.

Základným kameňom budovania maximálnej efektívnosti vašej firmy sú vaši pracovníci, kolegovia. Cieľom všetkých aktivít je ustavičná minimalizácia prác nevytvárajúcich žiadne hodnoty, koordinácia a spolupráca medzi útvarmi a ľuďmi, podpora tvorivej a inovačnej schopnosti, identifikácia pracovníka s podnikom a jeho výsledkami, poskytovanie možnosti zvyšovania výkonu, možnosti sebauplatnenia a aktívneho konania, účinná práca s informáciami a dobrá komunikácia, vysoká iniciovanosť a jednotné vytváranie hodnôt.

Ak chcete, aby vaša spoločnosť, firma, podnik „žali“ úspechy, sústreďte sa na prácu s ľuďmi - zopakujte si základnú poučku úspešných: „od delegovania ku koordinácii“, t. j. preferovať a oceňovať podporu tímovo orientovanej práce, dobrú interdisciplinárnu a medziútvarovú komunikáciu. Kľúčom k úspechu je získavanie silných osobností z rôznych vrstiev manažmentu pre systém práce s ľuďmi, zodpovedajúce európskym predstavám o pracovnom úspechu.

Nový riadiaci štýl, ktorý chcete uplatňovať, smerujúci k rozvoju ľudských zdrojov, si vyžaduje od vás prioritné sústredenie sa na strategické rozhodnutia, podporu a koordináciu aktívneho, pozitívne orientovaného pracovného správania sa ľudí, a v neposlednom rade (čo vôbec nie je neopodstatnené) od pracovníkov samotných operatívne rozhodovanie a perfektnú realizáciu výkonných činností v tímoch.

V súčasnosti patrí k prvoradým úlohám vašich firiem ich úspešné postavenie na trhu a eliminovanie konkurentov. Na to potrebujú vysokokvalitný, výkonný tím. Pokiaľ nebude u vás dokonale fungovať systém práce s ľuďmi, nebudú svoj príspevok firme vnímať ako súčasť svojho života a nebudú pre vás prínosom.

Znalci tvrdia, že je žiaduce, aby sa riadenie a rozvoj ľudských zdrojov stalo silnou stránkou vrcholového manažmentu a aby sa stali synonymom pre úspešné podniky. Koncentrácia síl na riadenie a rozvoj dáva príležitosť na zmeny - vyžaduje si to však vysokú motiváciu a angažovanosť všetkých pracovníkov. Vytváranie flexibilných a prehľadných jednotiek si vyžaduje priamu zodpovednosť a moderné riadiace metódy - všetci zamestnanci musia mať záujem o hľadanie vhodných riešení a musia trhovo zameriavať svoje myslenie, správanie a konanie.

Rozhodujúcou kategóriou na posudzovanie úspešnosti musia byť výsledky. Dobré a lepšie výsledky môžete vo svojej firme, spoločnosti dosahovať iba na základe vysokej profesionálnej kvalifikácie. Nedostatok znalostí vedie nielen k zbytočnému extenzívnemu rozširovaniu firemných aktivít a činností, k neúmerným investíciám i k chybným špekuláciám a odhadom o budúcom vývoji trhu, firmy, zamestnanosti a pod.

Isto máte naporúdzi dostatok skúseností v oblasti práce s ľuďmi, tak si iba zopakujte, že proces plánovania ľudských zdrojov vychádza z rozhodovania strategického riadenia (technologické, ekonomické a trhové prognózy, organizačné plánovanie, plánovanie investícií a operatívne plány), z požiadaviek na ľudské zdroje a z ich porovnaní s existujúcou skutočnosťou. Zistené rozdiely a opatrenia ako s nimi naložiť, sú predmetom ďalšieho operatívneho postupu.

Pri diagnostikovaní úspechu vašej firmy musíte brať do úvahy aj vplyvy vonkajšieho prostredia - napríklad právne predpisy, ekonomické podmienky trhu, zloženie pracovných síl a umiestnenie vašej firmy v danom regióne. Ale aj vplyvy vnútorné - napríklad charakter práce a úloh vašich podriadených, štýl a skúsenosti...

Nepochybujeme, že vy už veľmi dobre viete, „ako na to“, pripomíname iba, že v tejto oblasti stále platí, že „veľkí nepohltia malých, ale rýchli pomalých“. Preto sa usilujte, aby ste boli vždy dostatočne rýchli, a teda aj mimoriadne úspešní.

Počasie

Dnes bude premenlivá oblačnosť a na väčšine územia prehánky, ojedinele aj búrky. Ochladenie. Najvyššia denná teplota 16 až 20, na severe okolo 14, na horách vo výške 1500 m 5 stupňov. Severozápadný až severný vietor 3 až 7, na juhozápade a miestami aj na východe 7 až 11, v nárazoch okolo 15 m/s, neskôr zoslabne. V sobotu bude oblačno, na juhu časom až polooblačno. Miestami prehánky alebo občasný dážď, ojedinele aj búrky. Nočná teplota 12 až 8, denná teplota 19 až 23 stupňov, na severozápade aj chladnejšie. V nedeľu bude prevažne veľká oblačnosť a početné prehánky, miestami aj búrky. Veterno. Nočná teplota 13 až 9, denná teplota 17 až 21, na severe okolo 15 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.57 a zapadne o 20.43 hod.

Amsterdamdážď16
Atényjasno32
Belehradoblačno25
Berlínprehánky14
Bratislavaoblačno21
Bruselprehánky16
Budapešťoblačno20
Bukurešťoblačno29
Frankfurtprehánky19
Helsinkioblačno10
Istanbulpolooblačno28
Kodaňprehánky15
Lisabonpolojasno30
Londýnprehánky16
Madridpolojasno32
Milánopolojasno30
Moskvaoblačno13
Osloprehánky14
Parížpolooblačno24
Prahaprehánky16
Rímpolojasno28
Sofiapolojasno26
Štokholmpolojasno15
Varšavaprehánky17
Viedeňoblačno19
Záhreboblačno26
Ženevaoblačno21

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.