Hospodársky denník
USD50,489 Sk
EUR42,837 Sk
CHF28,161 Sk
CZK1,255 Sk
  Piatok  1.Júna 2001

Chcete mať úspech?

Máte záujem o prosperitu firmy? Chcete byť úspešní? Zdá sa, že sú to iba čisto rečnícke otázky. Kto by nemal? Skúsme sa však spýtať inak: kto pre to čo robí? A tu už nebude vaša odpoveď vôbec taká jednoduchá a samozrejmá. V seriáli dnes pokračujeme na tému: ÚSPECH A KÁDRE.

Existuje stále ešte príliš mnoho manažérov a podnikateľov, ktorí sa domnievajú, že riadiť dobre podnik a zabezpečiť jeho prosperitu znamená obstarať dostatok kapitálu, dobré vybavenie technikou a technológiou, poznať trh a dobré výsledky sa predsa musia dostaviť. Všetky dôležité zdroje sú predsa k dispozícii, a teraz už ide iba o to, vedieť s nimi dobre pracovať. A tak sa dostávame k jadru veci – kto s nimi bude pracovať. Najlepšie technické vybavenie a zariadenie nemôže pracovať samo osebe, dostatok finančných prostriedkov musí byť uvážlivo rozdeľovaný a využívaný. Tým, kto tieto a ďalšie podobné, pre firmu životne nevyhnutné záležitosti zabezpečí, ste vy, pracovníci, ľudia, podnikové ľudské zdroje (human resources), ktorých výkon, ochota, schopnosti, spôsobilosť a tiež vedenie bývajú práve tými rozhodujúcimi závažiami na miskách váh prikláňajúcich sa k efektívnym firemným výsledkom. Môžete namietať, že to predsa vie každý. Isto, ale už vôbec nie každý sa podľa toho riadi.

Skúsenosti z podnikov dokazujú, že napríklad personálne stratégie sú iba zriedkavo priamou súčasťou podnikových stratégií, že personálny plán a marketing sú pojmy nie celkom prirodzene znejúce mnohým manažérom a podnikateľom. A pritom teoreticky je dnes už všetkým jasné, že najlepšia stratégia a koncepcia, ktorá nie je podporená ľuďmi, zostáva na papieri ako bezcenný dokument. Ak nefunguje dobre predaj, nie je to predsa vina tovaru alebo marketingových pravidiel a zásad, ale je to chyba tých, ktorí riadia a pracujú v týchto oblastiach.

Ako na to? Predovšetkým si tieto fakty musíte uvedomiť vy, ktorí rozhodujete... všetci manažéri a podnikatelia. A dodajme ešte, že včas, pokiaľ nie je neskoro. Konkrétne skúsenosti firiem starého i nového kontinentu ukazujú, že iba sa o ne musíme zaujímať, chcieť ich poznať a podľa nich sa aj správať a konať. Znižovanie výrobných nákladov, skracovanie času na vývoj nových výrobkov, znižovanie chýb a kazov, nachádzanie nových trhov atď. je v súčasnej kritickej východiskovej situácii mnohých našich firiem doslova životnou nevyhnutnosťou, rovnako ako inovačná iniciatíva, zavádzanie nových metód riadenia a pod. Dobré výsledky nemusia byť vôbec dosahované iba v spoločných podnikoch s účasťou zahraničného kapitálu alebo „osvieteným západným manažmentom“. Ani kopírovaním iných systémov, napr. japonského úspechu Kanban. Pripomeňme si motto, nám geograficky blízkeho Rakúska a jeho progresívneho Voest-Alpine: nikdy nie je príliš skoro na zdokonaľovanie. Pre vás, ľudí aktívnych a činných, je to múdrosť priamo osudová.

Základným kameňom budovania maximálnej efektívnosti vašej firmy sú vaši pracovníci, kolegovia. Cieľom všetkých aktivít je ustavičná minimalizácia prác nevytvárajúcich žiadne hodnoty, koordinácia a spolupráca medzi útvarmi a ľuďmi, podpora tvorivej a inovačnej schopnosti, identifikácia pracovníka s podnikom a jeho výsledkami, poskytovanie možnosti zvyšovania výkonu, možnosti sebauplatnenia a aktívneho konania, účinná práca s informáciami a dobrá komunikácia, vysoká iniciovanosť a jednotné vytváranie hodnôt.

Ak chcete, aby vaša spoločnosť, firma, podnik „žali“ úspechy, sústreďte sa na prácu s ľuďmi - zopakujte si základnú poučku úspešných: „od delegovania ku koordinácii“, t. j. preferovať a oceňovať podporu tímovo orientovanej práce, dobrú interdisciplinárnu a medziútvarovú komunikáciu. Kľúčom k úspechu je získavanie silných osobností z rôznych vrstiev manažmentu pre systém práce s ľuďmi, zodpovedajúce európskym predstavám o pracovnom úspechu.

Nový riadiaci štýl, ktorý chcete uplatňovať, smerujúci k rozvoju ľudských zdrojov, si vyžaduje od vás prioritné sústredenie sa na strategické rozhodnutia, podporu a koordináciu aktívneho, pozitívne orientovaného pracovného správania sa ľudí, a v neposlednom rade (čo vôbec nie je neopodstatnené) od pracovníkov samotných operatívne rozhodovanie a perfektnú realizáciu výkonných činností v tímoch.

V súčasnosti patrí k prvoradým úlohám vašich firiem ich úspešné postavenie na trhu a eliminovanie konkurentov. Na to potrebujú vysokokvalitný, výkonný tím. Pokiaľ nebude u vás dokonale fungovať systém práce s ľuďmi, nebudú svoj príspevok firme vnímať ako súčasť svojho života a nebudú pre vás prínosom.

Znalci tvrdia, že je žiaduce, aby sa riadenie a rozvoj ľudských zdrojov stalo silnou stránkou vrcholového manažmentu a aby sa stali synonymom pre úspešné podniky. Koncentrácia síl na riadenie a rozvoj dáva príležitosť na zmeny - vyžaduje si to však vysokú motiváciu a angažovanosť všetkých pracovníkov. Vytváranie flexibilných a prehľadných jednotiek si vyžaduje priamu zodpovednosť a moderné riadiace metódy - všetci zamestnanci musia mať záujem o hľadanie vhodných riešení a musia trhovo zameriavať svoje myslenie, správanie a konanie.

Rozhodujúcou kategóriou na posudzovanie úspešnosti musia byť výsledky. Dobré a lepšie výsledky môžete vo svojej firme, spoločnosti dosahovať iba na základe vysokej profesionálnej kvalifikácie. Nedostatok znalostí vedie nielen k zbytočnému extenzívnemu rozširovaniu firemných aktivít a činností, k neúmerným investíciám i k chybným špekuláciám a odhadom o budúcom vývoji trhu, firmy, zamestnanosti a pod.

Isto máte naporúdzi dostatok skúseností v oblasti práce s ľuďmi, tak si iba zopakujte, že proces plánovania ľudských zdrojov vychádza z rozhodovania strategického riadenia (technologické, ekonomické a trhové prognózy, organizačné plánovanie, plánovanie investícií a operatívne plány), z požiadaviek na ľudské zdroje a z ich porovnaní s existujúcou skutočnosťou. Zistené rozdiely a opatrenia ako s nimi naložiť, sú predmetom ďalšieho operatívneho postupu.

Pri diagnostikovaní úspechu vašej firmy musíte brať do úvahy aj vplyvy vonkajšieho prostredia - napríklad právne predpisy, ekonomické podmienky trhu, zloženie pracovných síl a umiestnenie vašej firmy v danom regióne. Ale aj vplyvy vnútorné - napríklad charakter práce a úloh vašich podriadených, štýl a skúsenosti...

Nepochybujeme, že vy už veľmi dobre viete, „ako na to“, pripomíname iba, že v tejto oblasti stále platí, že „veľkí nepohltia malých, ale rýchli pomalých“. Preto sa usilujte, aby ste boli vždy dostatočne rýchli, a teda aj mimoriadne úspešní.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.