|
|||||||||||||||||
Piatok 1.Júna 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internetová nádej pre slovenský trhPojmy e-business a e-commerce nie sú používateľom internetu neznáme. Keďže iba malé percento slovenských firiem (2 - 5 %) je ochotných investovať do elektronického obchodu, aj to iba veľmi nízky podiel kapitálu, na trh vstúpila firma GTSystems s projektom obchodného centra AMOS II. Ide o Aktívny marketingový obchodný systém (AMOS) pre elektronický obchod. Jeho prednosťou je výhoda v podobe aktívneho web-marketingu, t. j. vyhľadávanie nových zákazníkov pre abonentov z vybratých štátov sveta a podpora získavania nových trhov na báze najprogresívnejších technológií. Abonenti nemusia investovať veľa peňazí ani robiť žiadne odborné práce, pretože všetky práce za firmu vykonajú na profesionálnej úrovni odborníci daného systému. Pre malé a stredné firmy pracuje AMOS ako verejný obchodný portál s kvalifikovanými profesionálnymi a technologickými kapacitami. Výška abonentských poplatkov predstavuje len malý zlomok nákladov (menej ako 10 %), ktoré dnes musia firmy skutočne vynaložiť na získavanie zákazníkov a nových trhov klasickými formami. Systém poskytuje širokú paletu služieb, ku ktorým patrí tvorba a aktualizácia katalógov pre obchodnú prezentáciu výrobkov a služieb, aktívne vyhľadávanie a obchodné kontaktovanie potenciálnych zákazníkov vo svete, komplexná interaktívna obchodná komunikácia s klientmi, objednávky, zmluvy, faktúry, peňažné toky a poskytovanie služieb vzájomného obchodu medzi firmami. V záujme čo najviac sa priblížiť klientovi je systém koncipovaný tak, že v extrémnom prípade nepotrebuje klient ani internet, ani počítač. Pre používateľov, ktorí sú v práci s internetom pokročilí, sú pripravené osobitné tzv. privilegované práva. Tí najnáročnejší získajú vlastný, veľmi silný obchodný nástroj pre marketing a obchod v prostredí siete internet a môžu si sami ovládať podstatnú časť procesov systému AMOS. Pre tzv. neinternetových ľudí zriaďuje firma AMOS Kiosky, ktoré umožňujú využívať služby systému aj používateľom bez pripojenia na internet a zároveň je k dispozícii odborný personál pripravený vysvetliť postup používania daných služieb. Systém AMOS vznikol na pozadí skúmania trendu rastu svetového obchodu na báze e-business v porovnaní s trendom rastu zahraničného obchodu Slovenskej republiky. Zo štatistických výsledkov vyplýva, že súčasné formy obchodu v SR nemajú potenciál vyrovnať sa rastu e-commerce vo svete. Skôr naopak, rozdiel trendov rastu obchodu vo svete a v SR sa dramaticky zhoršuje. Na Slovensku dokáže iba málo firiem efektívne aplikovať náročné a drahé know-how pre elektronický obchod. Aj keď prístup k internetu a správa vlastnej webovskej stránky je pomerne jednoduchou záležitosťou, problémom je vlastný pasívny predaj svojich výrobkov cez internet a zložité je aj vyhľadávanie klientov a využívanie vlastných nástrojov na e-business. Keďže iba málo firiem má potenciál na vlastný e-business, výhodnejšou alternatívou pre ne je využívanie lacnejších a dokonalejších profesionálnych služieb systému AMOS. Ako si slovenský trh poradí s tradičnou nedôverou proti nakupovaniu cez internet, ukáže čas. Ján Plačko priložený graf v dokumenty na Reuters označený AMOS-graf.xls |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |