Hospodársky denník
USD50,6 Sk
EUR43 Sk
CHF28,221 Sk
CZK1,263 Sk
  Pondelok  11.Júna 2001

Zisk je podmienený kvalitou služieb

Cestovné kancelárie sú napriek všetkému dobrým biznisom

Objem tržieb cestovných kancelárií v minulom roku dosiahol 8,3 mld. Sk a má stále stúpajúci trend. Len v porovnaní s rokom 1999 objem organizovaného cestovného ruchu vzrástol takmer o 28 %! Podnikanie v cestovných kanceláriách je stále dobrým biznisom. Darí sa nielen touroperátorom, ku ktorým sa podľa oficiálnej štatistiky hlásilo 337 cestovných kancelárií, ale aj predajcom (367), ktorých počet medziročne vzrástol o viac ako 30 %. Dochádza k ich územnému zahusťovaniu a vďaka zvyšujúcemu sa tlaku konkurencie sa predpokladá rast kvality a komplexnosti nimi poskytovaných služieb. Ponuka predajcov (podľa návrhu nového zákona cestovných agentúr), sa rozširuje v prvom rade o predaj dopravných cenín (cestovných lístkov a leteniek), ale aj o predaj turistickej literatúry, máp a suvenírov, pričom rastie aj počet predajcov poskytujúcich informácie zadarmo. Počet touroperátorov vzrástol o 8 % a v dôsledku rastúceho dopytu po prepravných službách rastie aj počet prepravcov. Ku koncu roku 2000 ich bolo 175 (index 124,1). Zavedenie prísnych euronoriem im síce sťažuje podmienky podnikania, ale trendy rastu výkonov organizovaného cestovného ruchu im zase zabezpečujú vyhliadky rýchlej ekonomickej návratnosti investícií vložených do skvalitnenia autobusového parku.

Stále rastúci trend predaja zahraničných zájazdov prekvapuje nielen národohospodárskych ekonómov, ale aj samotných majiteľov cestovných kancelárií, ktorí si už akoby zvykli každú sezónu klasifikovať ako poslednú úspešnú. Cestovanie sa už stalo súčasťou životného štýlu nášho obyvateľstva, ktoré dosiaľ uprednostňuje dovolenkový pobyt v zahraničí. Domáci cestovný ruch, ktorý by mal byť základom sily domáceho priemyslu cestovného ruchu, sa v organizovanej forme nevyvíja v jeho prospech. Na celkových tržbách cestovných kancelárií sa podieľa len 8,2 %. Také nízke percento skrýva v sebe potenciál rastu a nad tým by sa mali zamyslieť aj naši makroekonómi.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.