Hospodársky denník
USD50,6 Sk
EUR43 Sk
CHF28,221 Sk
CZK1,263 Sk
  Pondelok  11.Júna 2001

Rozvaha strojcom úspechu

Silné trhy zvyšujú riziko, znižujú efektivitu

Nová technológia na rozšírenie výrobnej kapacity olovnatej kalíškoviny, ktorú uviedol Slovglass Poltár do prevádzky koncom apríla, podľa obchodného riaditeľa Ing. Milana Hrtana, pritiahla pozornosť nielen obchodných partnerov, ale aj konkurencie. Záujem o rozširovanie takejto produkcie pociťujú aj v iných fabrikách, avšak Poltár prišiel na trh ako prvý. „Snažíme sa, aby naše produkty mali odberateľa. Darí sa nám to, o čom svedčí naša jarná účasť na veľtrhu vo Frankfurte nad Mohanom, na ktorý sa pripravujeme koncom augusta. Už dnes máme pokryté zákazkami 200 % predajov, ktoré sme mali za prvé štyri mesiace roka. Zásobu zákaziek máme minimálne na deväť mesiacov z roka a ide teraz o to, aby sme nápor dokázali zvládnuť, neodsúvali klientov a dodržali dodacie termíny. Na spomínanej prezentácii vo Frankfurte nad Mohanom chceme predstaviť sodnodraselné výrobky z novej technológie, ale aj ručné sodnodraselné sklo,“ oznamuje obchodný riaditeľ. Prezieravá obchodná politika znamená zastrešenie obchodov v najbližších rokoch. To platí aj pre Slovglass, ktorý ju pripravuje

na tri roky.

K tomu smerovali aj čerstvé rokovania v St. Peterburgu, kde sa firma prezentovala za veľkého záujmu tamojších médií, pričom jej príchod avizovali titulkami: Slovensko sa vracia na ruský trh. Podľa mienky obchodného riaditeľa, hospodárska politika SR nie je jasne formulovaná. Firmy sa chcú etablovať na ekonomicky silných západných trhoch, kde nie je efektivita zaručená, pritom zanedbávajú trhy, ktoré sú naším prirodzeným partnerom - trhy bývalého RVHP, kde desiatky rokov poznali naše firmy, značky či kvalitné výrobky. Opúšťame bojisko bez boja, bez solídnej obchodnej politiky. Zahraničné firmy sú síce kapitálovo podkuté, a to je zrejme tá príčina, pretože slovenská firma obecne na kapitálový prienik na tento trh nemá. Ani Slovglass nemá zatiaľ dostatočné výrobné kapacity, avšak už dnes dáva o sebe vedieť. Ak by fabrika ponúkla viac skla, M. Hrtan je presvedčený, že spoločnosť by si svoje stabilné miesto v tomto priestore určite získala. Dnes sa Slovglass orientuje najmä na trhy USA a Veľkej Británie, fabrika sa však musí orientovať aj na trhy s perspektívou zlepšenia efektivity vývozu. Výroba za štyri mesiace narástla o 10 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, výkony vzrástli o vyše 15 % a predaj o viac ako 20 %, z toho export o 24 %.

Eva Berčíková

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.