Hospodársky denník
USD50,6 Sk
EUR43 Sk
CHF28,221 Sk
CZK1,263 Sk
  Pondelok  11.Júna 2001

Najlepšou reklamou je cena

Vedia čo chce trh, naučili sa ho „počúvať“

Vlani o takomto čase mal známy producent sirupov a nealkoholických nápojov Lunaco Lučenec 130 zamestnancov. Dnes je ich 180, objem výroby vlani dosiahol 33 miliónov litrov, z toho 11 miliónov litrov sirupov a 22 miliónov litrov nealkoholických nápojov. Nárast oproti roku 1999 dosiahol 20 % a v nealko dokonca o 280 %. Plusový sa ukazuje aj tento rok, čo signalizuje nárast obratu od začiatku roka 2001, oproti rovnakému obdobiu vlani o 30 %. Na odbyt idú najmä light sirupy, záujem je o pomarančové, jahodové, malinové príchute a v nealko

vedie kola

a pomaranč. Na týchto priaznivých ukazovateľoch, predsa len zriedkavých vo výrobných podnikoch, sa podpísalo zakúpenie linky na výrobu nealkoholických nápojov a investície, ktoré vlani predstavovali 20 mil. Sk. Smerovali najmä do rozšírenia kapacít, a to až o neuveriteľných 800 %! Zaujímalo nás, aký má Lunaco v súčasnosti podiel na slovenskom trhu. Ten dosahuje 35 %, čo je nárast oproti roku 1999 o 7 %. V nealkoholických nápojoch vyrábajú dvojlitrové balenia vrátane značiek pre obchodné reťazce Carrefour, Billa, Kaufland, pričom firme zatiaľ patrí 10 % na trhu. Pre spotrebiteľov pripravili novinku, ktorá je už na predajných pultoch. Ide o minerálnu

vodu Lunaqua,

pripravujú však aj sirupy s ovocným podielom, ktoré budú spĺňať štandard požiadaviek EÚ a sú určené solventnejším klientom ako doplnok sortimentu. Novinku predstavia v auguste zákazníkom na Agrokomplexe v Nitre. Namieste je otázka, ako sa firme podaril takýto dynamický nástup a navyše si tento trend aj udržať. Podľa predstaviteľov Lunaco, všetko je v rukách ľudí a dobrej cenovej politiky. V rámci globalizácie obchodu aj spoločnosť z Lučenca počíta s tým, že výrobca sa musí vyrovnať s centrálnymi poplatkami, ktoré požadujú hypermarkety a ďalší. Osobitne dnes, keď sa chcú v SR etablovať ďalšie obchodné siete ako Hyper Nova a holandská spoločnosť Ahold, s ktorými prebiehajú rokovania. Spoluprácu s obchodnými kolosmi si firma chváli a dokáže sa dohodnúť na podmienkach k obojstrannej spokojnosti. V tomto roku investície (20 mil. Sk) budú smerovať do nákupu výrobných liniek na výrobu fliaš, ktoré by zvýšili výkon o 100 %. Vo výrobe sirupov nerátajú s nárastom, nebude taký markantný ako doteraz, pretože sa na trh dostali lacné produkty, ktoré ponúkajú obchodné domy či supermarkety pod vlastnými značkami. Mottom firmy je, počúvať trh. A 80 % spotrebiteľov nie je v SR zanedbateľné číslo.

Ema Sadloňová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.