Hospodársky denník
USD50,6 Sk
EUR43 Sk
CHF28,221 Sk
CZK1,263 Sk
  Pondelok  11.Júna 2001

Zákon o dani z minerálnych olejov

V piatok 8. júna sme uverejnili prvú časť informácie k novému zákonu o dani z minerálnych olejov, ktorý bol nedávno schválený v Národnej rade SR, a ktorý nahradí teraz platný zákon o spotrebnej dani z uhľovodíkových palív a mazív. Autor poukázal na nevyhnutnosť prispôsobenia sa spotrebných daní princípom platným v Európskej únii, na nový daňový režim, povinnosti zloženia zábezpeky, vznik daňovej povinnosti a aké sú možnosti vrátenia dane. V závere poukazuje autor na nové sadzby dane a postup v období prechodu na nové podmienky.

Nové sadzby dane

Sadzby dane boli schválené v rovnakej výške, ako sa uplatňujú podľa súčasne platného zákona s výnimkou motorovej nafty, pri ktorej došlo k jej zníženiu zhruba na 95 % sadzby bezolovnatého benzínu. Okrem toho boli tieto sadzby dane prepočítané na litre, takže základom dane bude 1000 litrov minerálneho oleja pri teplote 15° C. Pri vykurovacích olejoch a skvapalnených plynoch určených na použitie ako pohonná látka ostáva v súlade s ustanoveniami uvedenej smernice základom dane 1000 kg. V nasledujúcom prehľade sú uvedené sadzby dane prepočítané na EUR a minimálne sadzby stanovené smernicou č. 92/82/EHS na minerálne oleje, ktoré budú musieť byť dosiahnuté ku dňu vstupu SR do EÚ.

Minerálny olej Sadzba dane prepočítaná na EUR Minimálna sadzba podľa smernice 92/82/EHS v EUR

Benzín bezolovnatý 275,05 287

Benzín olovnatý 293,70 337

Stredný olej (petroleje) 170,16 245

Plynový olej (nafta) 261,07 245

Vykurovací olej 6,99 13

Skvapalnené plyny ako p. l. 55,24 100

1 EUR = 42,901 Sk (3. 6. 2001)

Novinkou je tzv. znížená sadzba dane, ktorá sa uplatní na označené plynové oleje, t. j. motorovú naftu zafarbenú na červeno. Takúto naftu bude možné používať iba ako palivo (na výrobu tepla) a ako pohonnú látku pre pohon hnacích vozidiel na železničnej dráhe pri verejnej preprave osôb a nákladov vykonávanej v rámci podnikania, ďalej strojov určených výlučne pre práce v poľnohospodárskej a lesnej výrobe vykonávanej v rámci podnikania uvedených v klasifikácii produkcie pod číselným znakom 29.3 - Stroje pre poľnohospodárstvo a lesníctvo (teda nie na pohon nákladných automobilov) a konečne na pohon motorov stacionárnych zariadení určených na výrobu elektrickej energie.

Označená nafta pochopiteľne nebude voľne dostupná, bude sa odoberať od daňových skladov alebo registrovaných obchodníkov, a to na základe predloženia odberného poukazu, ktorý správca dane vydá len zaregistrovanému užívateľskému podniku, ktorý skôr než bude takto zaregistrovaný, musí jednoznačne preukázať dôvody, a teda i oprávnenosť na nákup takéhoto daňovo zvýhodneného minerálneho oleja. Aby nedochádzalo k pokušeniu povoziť sa na takejto lacnej nafte, budú colné orgány na základe príslušných ustanovení zákona vykonávať kontroly palivových nádrží motorových vozidiel a v prípade pozitívneho nálezu budú môcť uložiť pokutu vo výške 500 000 Sk. V niektorých krajinách EÚ v prípade takéhoto zistenia prepadá motorové vozidlo v prospech štátu. Používanie označeného plynového oleja je výhodné pre daňové subjekty, pretože budú nakupovať už priamo lacnejšiu naftu a nebudú musieť čakať na vrátenie dane, preto je nepochopiteľné, že práve poľnohospodári mali výhrady k používaniu zafarbenej motorovej nafty. Jej používanie je rovnako výhodné aj z hľadiska správy dane, pretože odpadá kontrola oprávnenosti uplatňovaných nárokov na vrátenie dane.

Účinnosť a prechod na nový zákon

Zákon nadobudne účinnosť 1. júla 2001 s výnimkou ustanovení § 1 až 8, § 9 ods. 2 až 4, § 10 až 34 a § 37, ktoré nadobudnú účinnosť 1. januára 2002. Ustanovenia nového zákona sa budú vzťahovať na minerálny olej uvedený do daňového voľného obehu, dovezený a vyvezený dňom nadobudnutia účinnosti jeho všetkých ustanovení. Takéto riešenie si vyžaduje koncepcia zákona spotrebou vytvorenia dostatočného časového priestoru pre daňové subjekty a správcov dane nielen na osvojenie si mechanizmu fungovania tohto zákona, ale aj administratívu spojenú s registráciami uvedených daňových subjektov či administratívu spojenú s vydávaním odberných poukazov na odber daňovo zvýhodneného minerálneho oleja a pod. Zmeny oproti súčasne platnému zákonu spočívajúce v etablovaní novodefinovaných daňových subjektov, ako aj prechod správy dane z daňových úradov na colné úrady si vyžadujú nielen časový priestor, ale aj potrebu usporiadania dane zo skladovaných zásob minerálneho oleja a zrušenia už neaktuálnej registrácie doterajších platiteľov spotrebnej dane.

V prípadoch, v ktorých ku dňu prechodu na nový systém ešte nezanikne právo vyrubiť alebo vymáhať daň, budú správu dane podľa doterajších predpisov vykonávať súčasní správcovia dane. Pretože sa pri uplatňovaní daňového zvýhodnenia podľa tohto zákona prechádza zo systému vrátenia dane na zvýhodnené sadzby dane uplatňované na označené minerálne oleje určené na zákonom ustanovené účely, ponecháva sa užívateľskému podniku na prechodné obdobie dvoch mesiacov možnosť uplatniť si vrátenie dane v prípadoch, keď z určitých objektívnych dôvodov nebude môcť nadobudnúť takýto minerálny olej (napr. z dôvodu začiatočných problémov s distribúciou označených minerálnych olejov od 1. januára po celom daňovom území).

Daňové subjekty by sa mali podrobne oboznámiť so znením zákona, aby sa v jeho ustanoveniach identifikovali a včas stihli príslušnú registráciu či daňové vyrovnanie zásob minerálneho oleja ku dňu nadobudnutia účinnosti celého zákona.

Ing. Ján Petrovský

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.