CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude prevažne oblačno, len spočiatku lokálne polojasno. Na mnohých miestach prehánky alebo dážď, miestami aj búrky. Najvyššia denná teplota 18 až 23, na severozápade okolo 15 stupňov, na juhu stredného Slovenska a na východe 23 až 28 stupňov. Severozápadný vietor 4 až 8 m/s s nárazmi miestami okolo 15 m/s. na východe spočiatku slabý južný vietor. Teplota na horách vo výške 1500 m na západe 8, na východe 12 stupňov. V utorok bude polojasno až oblačno. Ráno ojedinele hmla. Cez deň miestami prehánky, najmä na severe. Nočná teplota 11 až 7, v horských dolinách okolo 5 stupňov, denná teplota 19 až 24, na severe okolo 17 stupňov. V stredu bude prevažne polojasno. Ráno ojedinele hmla. Nočná teplota 11 až 7, v horských dolinách okolo 6 stupňov, denná teplota 21 až 26, na severe okolo 19 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.53 a zapadne o 20.51 hod.Amsterdam | dážď | 13 |
Atény | jasno | 32 |
Belehrad | polooblačno | 29 |
Berlín | dážď | 13 |
Bratislava | prehánky | 16 |
Brusel | oblačno | 16 |
Budapešť | dážď | 20 |
Bukurešť | oblačno | 31 |
Frankfurt | dážď | 13 |
Helsinki | dážď | 12 |
Istanbul | jasno | 32 |
Kodaň | dážď | 15 |
Kyjev | prehánky | 24 |
Lisabon | jasno | 19 |
Londýn | polooblačno | 17 |
Madrid | jasno | 22 |
Miláno | polooblačno | 23 |
Moskva | jasno | 17 |
Oslo | dážď | 11 |
Paríž | oblačno | 17 |
Praha | dážď | 13 |
Rím | dážď | 25 |
Sofia | oblačno | 24 |
Štokholm | dážď | 12 |
Varšava | dážď | 16 |
Viedeň | dážď | 15 |
Záhreb | dážď | 19 |
Ženeva | jasno | 17 |
Odber plynuNa dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.TlakÚdaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 8. 6. 2001: Bratislava 99,68, Sliač 97,66, Košice 98,59, Poprad 93,32, za 9. 6. 2001: Bratislava 99,64, Sliač 97,54, Košice 98,49, Poprad 93,23.
|
|
|