Hospodársky denník
USD50,652 Sk
EUR43,011 Sk
CHF28,255 Sk
CZK1,262 Sk
  Utorok  12.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude polooblačno až oblačno. Na severe Slovenska miestami prehánky, inde zrážky len ojedinele. Najvyššia denná teplota 17 až 22 stupňov, na Orave a na Kysuciach okolo 15 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 6 stupňov. Severozápadný až severný vietor 4 až 8 m/s, ktorý bude v priebehu dňa postupne slabnúť.V stredu bude prevažne malá oblačnosť. Nočná teplota 8 až 4 stupne. Denná teplota 19 až 24 stupňov. Vo štvrtok bude polooblačno, popoludní lokálne až oblačno a miestami prehánky alebo búrky. Nočná teplota 11 až 6 stupňov. Denná teplota 21 až 26 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.53 a zapadne o 20.51 hod.

Amsterdampolooblačno16
Atényjasno 34
Belehradjasno 22
Berlínprehánky13
Bratislavapolooblačno19
Bruselpolooblačno18
Budapešťjasno 21
Bukurešťdážď24
Frankfurtpolooblačno18
Helsinkidážď 9
Istanbuljasno 35
Kodaňpolooblačno16
Lisabonjasno 20
Londýnoblačno17
Madridjasno 27
Milánojasno 24
Moskvadážď15
Oslozamračené 13
Parížpolooblačno20
Prahaprehánky15
Rímoblačno28
Sofiadážď 23
Štokholmdážď13
Varšavadážď15
Viedeňpolooblačno19
Záhrebjasno 21
Ženevapolooblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.