CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude polooblačno až oblačno. Na severe Slovenska miestami prehánky, inde zrážky len ojedinele. Najvyššia denná teplota 17 až 22 stupňov, na Orave a na Kysuciach okolo 15 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 6 stupňov. Severozápadný až severný vietor 4 až 8 m/s, ktorý bude v priebehu dňa postupne slabnúť.V stredu bude prevažne malá oblačnosť. Nočná teplota 8 až 4 stupne. Denná teplota 19 až 24 stupňov. Vo štvrtok bude polooblačno, popoludní lokálne až oblačno a miestami prehánky alebo búrky. Nočná teplota 11 až 6 stupňov. Denná teplota 21 až 26 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.53 a zapadne o 20.51 hod. Amsterdam | polooblačno | 16 |
Atény | jasno | 34 |
Belehrad | jasno | 22 |
Berlín | prehánky | 13 |
Bratislava | polooblačno | 19 |
Brusel | polooblačno | 18 |
Budapešť | jasno | 21 |
Bukurešť | dážď | 24 |
Frankfurt | polooblačno | 18 |
Helsinki | dážď | 9 |
Istanbul | jasno | 35 |
Kodaň | polooblačno | 16 |
Lisabon | jasno | 20 |
Londýn | oblačno | 17 |
Madrid | jasno | 27 |
Miláno | jasno | 24 |
Moskva | dážď | 15 |
Oslo | zamračené | 13 |
Paríž | polooblačno | 20 |
Praha | prehánky | 15 |
Rím | oblačno | 28 |
Sofia | dážď | 23 |
Štokholm | dážď | 13 |
Varšava | dážď | 15 |
Viedeň | polooblačno | 19 |
Záhreb | jasno | 21 |
Ženeva | polooblačno | 20 |
|
|
|