Hospodársky denník
USD50,794 Sk
EUR43 Sk
CHF28,261 Sk
CZK1,268 Sk
  Streda  13.Júna 2001

Oživenie referentov

Komentuje Ivan Klačanský

Terminológia firiem, ktoré podávajú inzeráty a hľadajú nových - nie zamestnancov, ale rôznym spôsobom odmeňovaných dílerov, je vynachádzavá pre dve príčiny. Po prvé asi preto, že časom sa označenia „ošúchajú“, stratia príťažlivosť, a na druhej strane aj preto, aby zakryli ich pravý vzťah k firme. Netreba si nahovárať, tisíce takýchto „pracovníkov“ pracuje bez toho, aby ktokoľvek za nich odvádzal čiastky do fondov. Schopnosť dobre sa vyjadrovať a vystupovať pred verejnosťou sa vyžaduje od tzv. prezentátorov, predvádzačiek tovaru. Poctiví obchodní zástupcovia, podľa terminológie predvojnového kapitalizmu, ale aj terminológie americkej, vyšli z módy, alebo sa zakrýva pravá podstata tejto činnosti. Je to povinnosť presvedčiť zákazníka, aby kúpil. Čuduj sa, kozmetiku a čistiace prostriedky predávajú dnes domácnosti obchádzajúci „poradcovia“. Ak ide o predaj finančných produktov, sme ešte ako-tak ochotní akceptovať logiku, že nám rôzne druhy poistenia predávajú poradcovia. Jedna komárňanská firma prišla najnovšie s inzerátom, že prijmú „referentov, referentky na ochutnávky tovaru“. Možno majú trocha aj jazykové problémy, ale nech. Vrcholom však je, že po desiatich rokoch, ak si podnikateľ chce vybrať valuty na zahraničnú služobnú cestu, jedna celoštátna sporiteľňa na formulári vyžaduje aj meno referenta, ktorý túto cestu schválil. Nepomýlili sa len tak náhodou o dvanásť rokov? To akoby sa majiteľ firmy prebral zo zlého sna. Pomaly musíme dať za pravdu tým, čo neustále prízvukujú, že zostalo v nás ešte stále veľa nánosov z minulosti. Stereotyp v myslení nás totiž blokuje v podnikaní, a tým aj v snahe vyčleniť sa z priemeru. Ale bez tohto vyčlenenia sa to nepôjde.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.