Hospodársky denník
USD50,794 Sk
EUR43 Sk
CHF28,261 Sk
CZK1,268 Sk
  Streda  13.Júna 2001

My plačeme a susedia konajú

Bez zastúpenia v zahraničí sa v cestovnom ruchu nepohneme

Prílev zahraničných turistov nie je stále taký, aký by sme radi videli aj z toho dôvodu, že chýbajú zahraničné turistické zastúpenia Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR). V Česku síce pôsobí zatiaľ jediné informačné stredisko, ale mnohým podnikateľom prekáža práve to, že toto verejnoprospešné pracovisko je umiestnené vedľa zahraničného obchodného zastúpenia SATUR. Na iné riešenie, zdá sa, nie sú peniaze. Určitým riešením sa síce ukazuje aj možnosť využitia agentúrnych služieb medzinárodných marketingových spoločností (REP), ako je CECTA (Turistická asociácia stredoeurópskych krajín), ktorá pôsobí na trhu vo Veľkej Británii a Die Donau, poskytujúca služby pre podunajské štáty. Avšak ani obchodné zastúpenia Saturu v zahraničí a ani zmienené medzinárodné marketingové agentúry nenahradia činnosť zahraničných turistických stredísk. Zo strany vládnych činiteľov otázka ich zriadenia naráža na jej nepochopenie alebo odpor venovať jej čo len trochu pozornosti. V Českej republike, Maďarsku a Poľsku si spôsob zriaďovania a financovania už dávno vyriešili a v súčasnosti pracujú na rozširovaní a skvalitňovaní ich práce. Ak zoberieme do úvahy, že od ekonomík našich susedov nás neodlišuje takmer nič iné ako prístup k riešeniu makroekonomických problémov cestovného ruchu, mali by sme sa konečne vyhovárať na nedostatok finančných prostriedkov. Zahraniční turisti si zaslúžia našu pozornosť. Veď oficiálne štatistické údaje potvrdzujú, že práve vďaka nim, napriek znižujúcim sa výkonom v domácom cestovnom ruchu, si zachováva „priemysel cestovného ruchu“ na Slovensku svoju dynamiku. Nárast počtu prenocovaní zahraničných hostí o 6,2 % značne eliminoval 4,9-percentný pokles počtu prenocovaní domácich hostí. Zahraničným hosťom môžeme ďakovať aj za udržanie priemernej dĺžky pobytu, pretože v dôsledku zníženia reálnych miezd v minulom roku došlo k pomerne silnému zníženiu záujmu o domáci dovolenkový pobyt.

Ak chceme získať hostí zo zahraničia, musíme im v prvom rade poskytnúť informácie priamo v mieste ich bydliska. Cestovné kancelárie, ktoré pôsobia na Slovensku, so svojím 3-percentným podielom na príjmoch obchodnej bilancie z cestovného ruchu môžu veci pomôcť len veľmi málo. Navyše uspieť s informáciou na trhoch v zahraničí tiež nie je jednoduché. Ich kvalita, rozsah, spracovanie a hlavne spôsob podania musia uspieť v konkurencii rovnako ako tovar. TOP 10 krajín s najvyššími medziročnými prírastkami počtu turistov nám poskytujú informáciu o destináciách v ktorých je zriadenie turistických informačných centrál SACR priam nevyhnuté. Ak k tomu nedôjde v krátkom čase, úsilie získať hostí zo zahraničia zostane naďalej len naším zámerom a slová ministra hospodárstva Ľubomíra Haracha o podpore rozvoja cestovného ruchu ostanú populizmom.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.