Hospodársky denník
USD50,361 Sk
EUR43,008 Sk
CHF28,196 Sk
CZK1,266 Sk
  Štvrtok  14.Júna 2001

Pravda môže byť vo farbe

Komentuje Mária Horská

„In vino veritas“ - Vo víne je pravda, ale aká je pravda? Znalci hovoria, že do obchodnej siete (vrátane reštauračnej) sa dostáva aj víno, ktoré hrozno vôbec nevidelo. Platí to aj o alkohole, ktorý môže byť vyrobený syntetickou alebo kvasnou cestou. Dobré je to, čo stimuluje náladu, ale zdravé je len to, čo neuškodí nášmu telu. V legislatíve má ochrana spotrebiteľa svoje miesto, pričom zákon hovorí, že do obehu sa môže dostať iba bezpečný výrobok. Následne vymedzuje zodpovednosť výrobcu za škodu spôsobenú chybným výrobkom (na zdraví a na majetku). Ale čo v prípade, ak výrobca zostáva neznámy. Čierny alkohol je stále väčším problémom a ochrana pred jeho škodlivými účinkami plne závisí od spotrebiteľa. Kvalita čierneho alkoholu rapídne klesá s jeho cenou, ba čo viac, rastie pritom podiel nebezpečných látok, ktoré obsahuje. Cena láka zákazníka a nízka úroveň podporuje rast spotreby. Čierneho výrobcu láka možnosť obísť vysokú daňovú povinnosť, čím ukracuje o príjmy nielen štát, ale ohrozuje aj efektívnosť využitia kapacít výrobcov liehu a liehovín a samozrejme, že v mnohých prípadoch škodí aj jeho menu. Negatívnu úlohu zohráva aj omeškávanie legislatívy, ktorá by upravila režim daňových skladov, čo by mohlo zlepšiť daňovú kontrolu štátu nad výrobou, ale aj predajom alkoholu. Viacej pozornosti by sa malo venovať tým, ktorí vyrábajú uzávery, skupujú prázdne sklenené fľaše alebo vyrábajú etikety. V poslednom čase sa do popredia dostáva ochrana vlastnej výrobnej značky, aj pred jej falšovaním, pričom veľkú úlohu zohráva nielen technológia výroby samotného nápoja, ale aj jeho obal vrátane grafického a farebného rozlíšenia. Typické vonkajšie znaky by pomohli ľahšie určiť originálnosť výrobku, čím by sťažili prácu dodávateľom čierneho alkoholu. V určitom zmysle slova je veľkou škodou zákaz reklamy alkoholických nápojov. Reklama je predsa dôležitým nástrojom na vytváranie imidžu výrobnej značky a všetkého, čo súvisí s jej ochranou. Alkohol nie je len zlá „droga“, veď koľko z alkoholických nápojov sa zrodilo práve v lekárňach. Najúčinnejšou kontrolou je predsa len spotrebiteľ. Vo vyspelých ekonomikách, kde sa kladie veľký dôraz na „energetickú vybavenosť“ zamestnancov, pracujú v záujme ochrany jeho zdravia, života a majetku vysoko profesionálne spotrebiteľské združenia vybavené potrebnými laboratóriami. A ak predsa len dôjde k poškodeniu zdravia, efektívnejšie ako u nás doma využíva súdnu cestu na priznanie odškodnenia.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.