|
|||||||||||||||||
Štvrtok 14.Júna 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sme zrelí na investovanie?Na otázku, či sme zrelí na sporenie, väčšina ľudí odpovie áno, pretože sporenie má u nás dlhodobé tradície. Inak bude znieť asi odpoveď na otázku o investovaní. Investovanie u nás prakticky funguje len niekoľko rokov a už niektorí z nás doplatili na to, čo by sa dalo nazvať detskými chorobami. V konečnom dôsledku je jedno, či vás okradne vreckový zlodej alebo nejaká investičná spoločnosť. Výsledkom je strata. Z tohto dôvodu väčšina ľudí preferuje menšie výnosy vo významnejších firmách, napr. z oblasti poisťovníctva. Otázkou je, či sme skutočne dostatočne zrelí na takéto formy investovania. V praxi to vyzerá tak, že väčšina investorov nechce mať iné problémy okrem podpísania zmluvy a platenia pravidelných platieb. Z tohto dôvodu sa vzdáva svojich všeobecných investorských práv a prehliada bariéry stojace medzi poisťovňou a klientom. Veľké riziko Veľmi nebezpečný pre dlhodobé vklady je katastrofický scenár, v ktorom inflácia rastie pomaly, takým tempom ako doteraz. Tento jav je nenápadný a pripomína svojou zákernosťou skôr rakovinu. Aby mal investor predstavu, čo dokáže zub času pomocou inflácie urobiť s jeho úsporami, ukážeme si na obrázku 1, ako klesá hodnota stokoruny pri dlhodobých vkladoch. Po dvadsiatich rokoch vám síce ostane 100 Sk v nominálnej hodnote, ale v prvom prípade, krivka a, si za ňu kúpite tovar v hodnote 15 Sk a v druhom prípade, krivka b, tovar v hodnote 2 koruny 50 halierov. Tomuto javu hovoríme, že kúpna sila stokoruny klesá. Pravdepodobnosť oboch rizikových vývojov, krivka a aj b, je pomerne vysoká. Žiadny z odborníkov sa totiž nepozastavuje nad 10-percentnou infláciou ani nad prírastkom inflácie, ktorý je už väčší ako 1 %. Takáto tendencia tu jednoducho je, berie sa ako samozrejmosť a investor sa jej musí prispôsobiť. Len tzv. platení optimisti vidia budúcnosť investovania ružovo. A čo poisťovne? Pri analýze zmluvných vzťahov poisťovňa - klient zistíme, že niektoré poisťovne preferujú tzv. pomýlené stratégie, ktorých ofenzívna aktivita je minimálna alebo sa uberá nevhodným smerom. V súčasnosti, keď sa vo svete rozbiehajú nové princípy firiem riadených zákazníkmi, sú podobné prístupy zastarané, nevhodné a poukazujú na strategickú nezrelosť niektorých poisťovní. Ak chce investor urobiť výber vhodného partnera na investovanie, tak musí potlačiť význam formálnych znakov, útočiacich na jeho emócie, a hľadať znaky obsahové, s logickými dôkazmi. Ing. Štefan Lukáč |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |