Hospodársky denník
USD50,361 Sk
EUR43,008 Sk
CHF28,196 Sk
CZK1,266 Sk
  Štvrtok  14.Júna 2001

Sme zrelí na investovanie?

Na otázku, či sme zrelí na sporenie, väčšina ľudí odpovie „áno“, pretože sporenie má u nás dlhodobé tradície. Inak bude znieť asi odpoveď na otázku o investovaní. Investovanie u nás prakticky funguje len niekoľko rokov a už niektorí z nás doplatili na to, čo by sa dalo nazvať detskými chorobami. V konečnom dôsledku je jedno, či vás okradne vreckový zlodej alebo nejaká investičná spoločnosť. Výsledkom je strata. Z tohto dôvodu väčšina ľudí preferuje menšie výnosy vo významnejších firmách, napr. z oblasti poisťovníctva. Otázkou je, či sme skutočne dostatočne zrelí na takéto formy investovania.

V praxi to vyzerá tak, že väčšina investorov nechce mať iné problémy okrem podpísania zmluvy a platenia pravidelných platieb. Z tohto dôvodu sa vzdáva svojich všeobecných investorských práv a prehliada bariéry stojace medzi poisťovňou a klientom.

Veľké riziko

Veľmi nebezpečný pre dlhodobé vklady je katastrofický scenár, v ktorom inflácia rastie pomaly, takým tempom ako doteraz. Tento jav je nenápadný a pripomína svojou zákernosťou skôr rakovinu. Aby mal investor predstavu, čo dokáže zub času pomocou inflácie urobiť s jeho úsporami, ukážeme si na obrázku 1, ako klesá hodnota stokoruny pri dlhodobých vkladoch. Po dvadsiatich rokoch vám síce ostane 100 Sk v nominálnej hodnote, ale v prvom prípade, krivka a, si za ňu kúpite tovar v hodnote 15 Sk a v druhom prípade, krivka b, tovar v hodnote 2 koruny 50 halierov. Tomuto javu hovoríme, že kúpna sila stokoruny klesá. Pravdepodobnosť oboch rizikových vývojov, krivka a aj b, je pomerne vysoká. Žiadny z odborníkov sa totiž nepozastavuje nad 10-percentnou infláciou ani nad prírastkom inflácie, ktorý je už väčší ako 1 %. Takáto tendencia tu jednoducho je, berie sa ako samozrejmosť a investor sa jej musí prispôsobiť. Len tzv. platení optimisti vidia budúcnosť investovania ružovo.

A čo poisťovne?

Pri analýze zmluvných vzťahov poisťovňa - klient zistíme, že niektoré poisťovne preferujú tzv. pomýlené stratégie, ktorých ofenzívna aktivita je minimálna alebo sa uberá nevhodným smerom. V súčasnosti, keď sa vo svete rozbiehajú nové princípy firiem riadených zákazníkmi, sú podobné prístupy zastarané, nevhodné a poukazujú na strategickú nezrelosť niektorých poisťovní. Ak chce investor urobiť výber vhodného partnera na investovanie, tak musí potlačiť význam formálnych znakov, útočiacich na jeho emócie, a hľadať znaky obsahové, s logickými dôkazmi.

Ing. Štefan Lukáč

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.