Hospodársky denník
USD50,361 Sk
EUR43,008 Sk
CHF28,196 Sk
CZK1,266 Sk
  Štvrtok  14.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude oblačno až polojasno a miestami, najmä vo východnej polovici územia, prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 21 až 25 stupňov. Severozápadný až severný vietor 2 až 5 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 10 stupňov. V piatok bude oblačno, časom až polooblačno. Lokálne prehánky, ojedinele aj búrky. Nočná teplota 11 až 6 stupňov. Denná teplota 22 až 26 stupňov. V sobotu bude polooblačno, popoludní lokálne až oblačno a ojedinele prehánky alebo búrky. Nočná teplota 13 až 9, v údoliach okolo 6 stupňov. Denná teplota 23 až 27 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.53 a zapadne o 20.53 hod.

Amsterdampolooblačno18
Atényjasno30
Belehraddážď17
Berlíndážď20
Bratislavaoblačno23
Bruselpolooblačno18
Budapešťzamračené19
Bukurešťdážď25
Frankfurtpolooblačno20
Helsinkizamračené12
Istanbuljasno30
Kodaňpolooblačno16
Lisabonjasno17
Londýndážď22
Madridjasno29
Milánojasno24
Moskvadážď12
Oslojasno13
Paríždážď22
Prahadážď19
Rímjasno26
Sofiadážď17
Štokholmjasno18
Varšavaoblačno21
Viedeňoblačno22
Záhrebdážď18
Ženevapolooblačno21

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.