Hospodársky denník
USD50,466 Sk
EUR43,03 Sk
CHF28,189 Sk
CZK1,27 Sk
  Piatok  15.Júna 2001

Nestačí premaľovať firmu

Komentuje Rudolfa Vallová

Koncom mája odobrila Rada pre cestovný ruch MH SR strategický marketingový plán Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR). Na rozdiel od minulosti, keď bol vypracovaný len ročný marketingový plán a z neho vychádzajúci finančný plán, strategický by mal v zásadnom zmysle slova ovplyvniť nielen smery propagácie Slovenska ako turistickej krajiny v zahraničí, ale aj plánovanie finančných prostriedkov potrebných na realizáciu vytýčených zámerov. Zaznamenali sme predovšetkým zvýšenú aktivitu, predovšetkým vo vzťahu k susedným krajinám. V porovnaní so súčasným stavom zdvojnásobuje potrebu finančného krytia - na rok 2002 až na 80 mil. Sk. Napätie v štátnom rozpočte nedáva veľkú nádej, že potrebné zdroje sa v rezorte ministerstva hospodárstva nájdu. Ak áno, potom by sa konečne podarilo gordický uzol rozťať a presvedčiť odbornú a v poslednom čase aj čoraz väčší počet laickej verejnosti, že vláde ide o skutočnú podporu rozvoja cestovného ruchu na Slovensku. SACR ako národná turistická agentúra je obdoba agentúry Sario. Ťažisko jej aktivít smeruje do zahraničia a je teda logické, že marketing by sa mal v dostatočnej miere zaoberať analýzou zahraničných trhov s cieľom vyhľadávať možnosti na umiestnenie domáceho produktu, či už kúpeľníctva, agroturistiky, karavaningu a ďalších produktov cestovného ruchu. Informácie potrebné na analýzu už mohli dávno obstarávať zahraničné zastúpenia SACR. Pre nedostatok finančných prostriedkov a v neposlednom rade aj v dôsledku slabej vôle vzájomne sa dohodnúť medzi ministerstvom hospodárstva a zahraničných vecí pôsobí mimo Slovenska zatiaľ len jediné zastúpenie (ČR). V prípade strategického marketingového plánu SACR mnohých prekvapila informácia, že hoci plán máme, na strategickom pláne rozvoja cestovného ruchu na Slovensku sa zatiaľ ešte pracuje. Ako keby sme mali inkubátorový plán a na ten skutočný sa ešte čaká. Čo je jeho predmetom, ak sa doteraz nedohodlo, ba vôbec nedospelo k predloženiu zoznamu marketingových územných celkov? Kto má byť nositeľom strategických úloh rozvoja, ak sekcia cestovného ruchu MH SR sa necíti na túto úlohu dostatočne kompetentná? Netreba si naivne myslieť, že problémy sa vyriešia zriadením Národného úradu pre cestovný ruch. Pre manažment štátu totiž platí to isté, čo pre podnikateľa - nestačí len premaľovať firmu ...

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.