|
|||||||||||||||||
Piatok 15.Júna 2001 |
Turizmus v rukách regiónovChýba nám integrovaný informačný systém Kultúra a cestovný ruch existujú vo vzájomnej interakcii už nejedno storočie. Nikdy sa však nedostali navzájom do takej systémovej podoby, aby tvorili kompaktný a koexistenčný celok ako v súčasnosti, konštatoval PhDr. Milan Gacík, štátny tajomník ministerstva kultúry. Cestovný ruch z hľadiska rozvoja nedosiahne tie ciele, ktoré sa od neho očakávajú až dovtedy, kým sa nebude spájať s regionálnym rozvojom. Tam vzniká produkt cestovného ruchu a z jednotlivých služieb sa tvoria ich balíky. Do nich nesporne patrí aj kultúra a umenie, ktorých ponuka by mala byť v prvom rade v portfóliu turistických informačných kancelárií a v programovej ponuke regionálnych turistických združení. Ak by sme mali niekde začať, tak práve pri prirodzenom nositeľovi integrovaného informačného systému cestovného ruchu, ktorý je ponechaný na živelný vývoj. A tak nečudo, že existujúce turistické informačné kancelárie nedokázali vyplniť informačné vákuum. Neuspokojené sú nielen málo navštevované kultúrne inštitúcie, ale aj cestovné kancelárie, ktoré informácie o kultúrnych podujatiach a umení potrebujú na zostavenie zájazdovej ponuky. Podľa M. Gacíka ambíciou ministerstva kultúry je pripraviť informačný projekt, v rámci ktorého by všetky inštitúcie verejnosti prezentovali požadované informácie. Mnohí riaditelia však žijú v očakávaní hosťa bez toho, aby pre to niečo urobili. Kultúrna inštitúcia s tým, čo ponúka, či už je to múzeum, alebo galéria s obrazmi, osvetové stredisko s festivalom, sú na trhu tovarom, ktorý by sa mal ponúkať vo veľkom marketingovom koši. To, čo k tomu chýba, je vzťah k zákazníkovi, ktorý príde s určitým záujmom o produkt. Samozrejme, je to aj finančná stránka, ktorá nedovoľuje v tejto ekonomickej mizérii v dostatočnej miere sanovať tieto produkty v ponuke. Potrebovali by sme, vysvetľuje štátny tajomník M. Gacík, aby cestovné kancelárie vyvinuli väčšie úsilie pri ponuke produktov, ktoré sa vytvárajú na Slovensku v prostredí kultúry a umenia. Ministerstvo kultúry nemá okrem Štátneho fondu kultúry Pro Slovakia iné disponibilné prostriedky na podporu netradičných programov organizovaných kultúrnymi inštitúciami. Tie, ako napríklad SNG, majú finančné prostriedky, z ktorých dokážu vykrývať len mzdy, odvody, základné služby, energiu a inú réžiu a na rozvíjanie marketingových programov a s nimi spojenej propagácie im zostáva veľmi málo. V kultúre by sme potrebovali vytvoriť systém, kde by sa uplatnila tzv. mäkká úverová politika, aby sa kultúrna inštitúcia mohla správať ako firma, vysvetľuje štátny tajomník. Lenže všetko, čo sa deje v rámci financovania, týka sa striktného projektového programovania a financovania, ktoré má svoje výhody, ale nepovoľuje použitie prostriedkov napríklad pre štátne príspevkové alebo rozpočtové organizácie. Rudolfa Vallová |
|
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |