Hospodársky denník
USD50,466 Sk
EUR43,03 Sk
CHF28,189 Sk
CZK1,27 Sk
  Piatok  15.Júna 2001

Riadenie obchodného rizika

Spätná kontrola dodržiavania navrhnutého modelu

Podnikateľské riziko je pravdepodobnosť neúspechu, teda finančná strata sa pri podnikaní nedá vylúčiť. Pohybovať sa môže teoreticky v hodnotách 0,1 – 0,9 v prípade, ak použijeme matematické vyjadrenie. Jednou zo základných úloh úspešného podnikania je toto riziko čo najviac minimalizovať. Jednou z možností, ako to dosiahnuť, sú metódy controllingu. V súčasnosti sa používa najmä vo výlučne zahraničných spoločnostiach alebo v spoločnostiach so zahraničnou účasťou, ale už sa objavujú aj príklady slovenských firiem, kde sa aplikuje controlling ako metóda riadenia podnikateľských rizík a spätnej kontroly. Všeobecne používané základné rozdelenie funkcií controllingu:

- popisovanie všetkých činností prebiehajúcich vo firme;

- tvorba vnútorných predpisov a kontrola ich dodržiavania;

- finančný controlling.

Vo všeobecnosti sa chápe ako činnosť, ktorá má za úlohu popísať (auditovať) aktuálny stav vykonávaných aktivít spoločnosti. Popis má obsahovať činnosti od výberu dodávateľov a nákupu vstupov cez ich spracovanie vo výrobnom procese až po ich predaj a zabezpečenie platby. Jeho súčasťou by mal byť aspoň základný algoritmus s možnosťami ďalšieho postupu pri vzniknutých situáciách. Úlohou je identifikovať

biele miesta,

ktoré nie sú ošetrené určitým predpisom, pretože práve v nich vznikajú potenciálne problémy (nesprávne rozhodnutia ), ktoré môžu stáť spoločnosť nielen značné finančné prostriedky, ale i stratu času, postavenia na trhu, stratu zákazníka či dobrého mena. Logicky nasleduje po odhalení bielych miest. Vytvorenie potrebného návodu s opatrením, ako sa správať v konkrétnej situácii, je už len dôsledkom analýz skutkového stavu. Čo je však hlavnou úlohou, je spätná kontrola dodržiavania navrhnutého modelu, jeho úprava a modifikácia podľa reálnych a konkrétnych potrieb. Každý z týchto samostatných predpisov a smerníc musí spolu tvoriť jednotný, harmonický a logický celok, v ktorom je ľahká orientácia. A práve tieto dve funkcie controllingu robia veľké problémy výkonnému manažmentu. Nedodržiavanie jasne a dopredu stanovených pravidiel je dej, ktorý sa každodenne opakuje v živote mnohých spoločností. Najhoršie je nedodržiavanie vnútorných firemných predpisov o spôsobe vykonávania hlavných činností podniku, ktoré zabezpečujú jeho základné ekonomické a výrobné aktivity.

Najväčšie nedostatky sa prejavujú hlavne pri:

- vstupnom hodnotení klienta;

- zabezpečení a garanciách obchodu;

- riešení vzniknutých kritických situácií;

- dodržiavaní vnútorných obchodných predpisov o obchodných obmedzeniach (dodanie len určitého množstva za určitých podmienok, dodržiavanie splatností faktúr, správne podpisovanie zmlúv atď.).

Už jeho názov hovorí, čo bude jeho ťažiskom, a to hlavne kontrola vývoja a predikcia základných finančných ukazovateľov analýzy. Ďalej sú to cenotvorba a finančné kalkulácie spojené s plánovaním a nasledovnou kontrolou a revidovaním plnenia plánu, nasledovným vypracúvaním správ a reportov

pre vyššie stupne

riadenia a kontroly, modelovanie vzniku rôznych alternatív s možnými dopadmi na hospodárenie spoločnosti. V neposlednom rade je to sledovanie disponibilnej hotovosti finančných prostriedkov s kalkuláciou zhodnotenia voľných prostriedkov. Zámerne som dal do popredia najprv tie nefinančné funkcie controllingu aj keď, ak sa spomenie controlling, hneď vzíde predstava o kontrole nákladov, kontrole výrobných procesov a iných číselných vyjadrení podnikových aktivít. Niežeby tieto činnosti neboli podstatné, ale chcem na jednoduchom príklade ukázať praktické možnosti uplatnenia controllingu. Pohľadávky po lehote splatnosti sú jedny z problémov, ktoré na svoje vyriešenie nadmerne viažu na seba čas a peniaze. Pre lepší ekonomicko-účtovný softvér nie je problém, aby zobrazil celkovú výšku pohľadávky, jej časovú štruktúru, rozdelenie celkovej výšky podľa jednotlivých faktúr, dátumov splatností a dátumov vystavenia. Na prvý pohľad sa môže zdať, že sú to všetky potrebné informácie, ktoré potrebujeme. Lenže pri celkovom pohľade na pohľadávky obratom

nevieme zistiť,

ktorá je v akom stave vymáhania alebo právneho postupu, koľko sa na jednotlivé pohľadávky viaže tvorba všeobecne auditom odporúčanej opravnej položky a koľko je to podľa firemných individuálnych odhadov.

V prípadoch, ak sa zákazník stáva zároveň aj dodávateľom, je možnosť vyjadriť sumu možnej výšky vzájomnej kompenzácie. Ďalšou možnosťou je pridať k jednotlivým pohľadávkam zodpovedného pracovníka, či už z obchodného, alebo ekonomického oddelenia, v prípadoch osobnej zodpovednosti aj osobu, ktorá je zodpovedná za doriešenie vzniknutej pohľadávky. Určite nie nezaujímavou môže byť evidencia jednotlivých druhov garancií a záruk, ktoré sa viažu na pohľadávku. Ak sú všetky potrebné údaje takto usporiadané, naskytne sa nám ucelený pohľad na celkový stav, vekovú štruktúru a z nej vyplývajúce obdobie, v ktorom v skutočnosti nastávajú úhrady ( najväčšia akumulácia nesplatených pohľadávok podľa doby po splatnosti ), a toto financovanie cez odberateľský úver započítať

do ceny tovaru,

výšku pohľadávok pokrytú zárukami a garanciami, sumu pohľadávok, ktorú je možno kompenzovať atď. Pozrieť sa z nadhľadu nám dáva možnosť nájsť nástroje, ako ďalej postupovať a riadiť riziko nevymáhateľnosti v jednotlivých prípadoch alebo v celých skupinách pohľadávok s rovnakými parametrami. Poskytne možnosť určenia výšky limitu s rizikom, do ktorého sme ochotní ísť pri tom - ktorom obchodnom prípade, určiť vekový limit pohľadávky, po ktorom sa prerušia ďalšie dodávky pre odberateľa, ak si nevyrovná svoje záväzky a jeho pohľadávka sa bude právne vymáhať.

Ing. Milan Kudela

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.