|
|||||||||||||||||
Piatok 15.Júna 2001 |
Riadenie obchodného rizikaSpätná kontrola dodržiavania navrhnutého modelu Podnikateľské riziko je pravdepodobnosť neúspechu, teda finančná strata sa pri podnikaní nedá vylúčiť. Pohybovať sa môže teoreticky v hodnotách 0,1 0,9 v prípade, ak použijeme matematické vyjadrenie. Jednou zo základných úloh úspešného podnikania je toto riziko čo najviac minimalizovať. Jednou z možností, ako to dosiahnuť, sú metódy controllingu. V súčasnosti sa používa najmä vo výlučne zahraničných spoločnostiach alebo v spoločnostiach so zahraničnou účasťou, ale už sa objavujú aj príklady slovenských firiem, kde sa aplikuje controlling ako metóda riadenia podnikateľských rizík a spätnej kontroly. Všeobecne používané základné rozdelenie funkcií controllingu: - popisovanie všetkých činností prebiehajúcich vo firme; - tvorba vnútorných predpisov a kontrola ich dodržiavania; - finančný controlling. Vo všeobecnosti sa chápe ako činnosť, ktorá má za úlohu popísať (auditovať) aktuálny stav vykonávaných aktivít spoločnosti. Popis má obsahovať činnosti od výberu dodávateľov a nákupu vstupov cez ich spracovanie vo výrobnom procese až po ich predaj a zabezpečenie platby. Jeho súčasťou by mal byť aspoň základný algoritmus s možnosťami ďalšieho postupu pri vzniknutých situáciách. Úlohou je identifikovať biele miesta, ktoré nie sú ošetrené určitým predpisom, pretože práve v nich vznikajú potenciálne problémy (nesprávne rozhodnutia ), ktoré môžu stáť spoločnosť nielen značné finančné prostriedky, ale i stratu času, postavenia na trhu, stratu zákazníka či dobrého mena. Logicky nasleduje po odhalení bielych miest. Vytvorenie potrebného návodu s opatrením, ako sa správať v konkrétnej situácii, je už len dôsledkom analýz skutkového stavu. Čo je však hlavnou úlohou, je spätná kontrola dodržiavania navrhnutého modelu, jeho úprava a modifikácia podľa reálnych a konkrétnych potrieb. Každý z týchto samostatných predpisov a smerníc musí spolu tvoriť jednotný, harmonický a logický celok, v ktorom je ľahká orientácia. A práve tieto dve funkcie controllingu robia veľké problémy výkonnému manažmentu. Nedodržiavanie jasne a dopredu stanovených pravidiel je dej, ktorý sa každodenne opakuje v živote mnohých spoločností. Najhoršie je nedodržiavanie vnútorných firemných predpisov o spôsobe vykonávania hlavných činností podniku, ktoré zabezpečujú jeho základné ekonomické a výrobné aktivity. Najväčšie nedostatky sa prejavujú hlavne pri: - vstupnom hodnotení klienta; - zabezpečení a garanciách obchodu; - riešení vzniknutých kritických situácií; - dodržiavaní vnútorných obchodných predpisov o obchodných obmedzeniach (dodanie len určitého množstva za určitých podmienok, dodržiavanie splatností faktúr, správne podpisovanie zmlúv atď.). Už jeho názov hovorí, čo bude jeho ťažiskom, a to hlavne kontrola vývoja a predikcia základných finančných ukazovateľov analýzy. Ďalej sú to cenotvorba a finančné kalkulácie spojené s plánovaním a nasledovnou kontrolou a revidovaním plnenia plánu, nasledovným vypracúvaním správ a reportov pre vyššie stupne riadenia a kontroly, modelovanie vzniku rôznych alternatív s možnými dopadmi na hospodárenie spoločnosti. V neposlednom rade je to sledovanie disponibilnej hotovosti finančných prostriedkov s kalkuláciou zhodnotenia voľných prostriedkov. Zámerne som dal do popredia najprv tie nefinančné funkcie controllingu aj keď, ak sa spomenie controlling, hneď vzíde predstava o kontrole nákladov, kontrole výrobných procesov a iných číselných vyjadrení podnikových aktivít. Niežeby tieto činnosti neboli podstatné, ale chcem na jednoduchom príklade ukázať praktické možnosti uplatnenia controllingu. Pohľadávky po lehote splatnosti sú jedny z problémov, ktoré na svoje vyriešenie nadmerne viažu na seba čas a peniaze. Pre lepší ekonomicko-účtovný softvér nie je problém, aby zobrazil celkovú výšku pohľadávky, jej časovú štruktúru, rozdelenie celkovej výšky podľa jednotlivých faktúr, dátumov splatností a dátumov vystavenia. Na prvý pohľad sa môže zdať, že sú to všetky potrebné informácie, ktoré potrebujeme. Lenže pri celkovom pohľade na pohľadávky obratom nevieme zistiť, ktorá je v akom stave vymáhania alebo právneho postupu, koľko sa na jednotlivé pohľadávky viaže tvorba všeobecne auditom odporúčanej opravnej položky a koľko je to podľa firemných individuálnych odhadov. V prípadoch, ak sa zákazník stáva zároveň aj dodávateľom, je možnosť vyjadriť sumu možnej výšky vzájomnej kompenzácie. Ďalšou možnosťou je pridať k jednotlivým pohľadávkam zodpovedného pracovníka, či už z obchodného, alebo ekonomického oddelenia, v prípadoch osobnej zodpovednosti aj osobu, ktorá je zodpovedná za doriešenie vzniknutej pohľadávky. Určite nie nezaujímavou môže byť evidencia jednotlivých druhov garancií a záruk, ktoré sa viažu na pohľadávku. Ak sú všetky potrebné údaje takto usporiadané, naskytne sa nám ucelený pohľad na celkový stav, vekovú štruktúru a z nej vyplývajúce obdobie, v ktorom v skutočnosti nastávajú úhrady ( najväčšia akumulácia nesplatených pohľadávok podľa doby po splatnosti ), a toto financovanie cez odberateľský úver započítať do ceny tovaru, výšku pohľadávok pokrytú zárukami a garanciami, sumu pohľadávok, ktorú je možno kompenzovať atď. Pozrieť sa z nadhľadu nám dáva možnosť nájsť nástroje, ako ďalej postupovať a riadiť riziko nevymáhateľnosti v jednotlivých prípadoch alebo v celých skupinách pohľadávok s rovnakými parametrami. Poskytne možnosť určenia výšky limitu s rizikom, do ktorého sme ochotní ísť pri tom - ktorom obchodnom prípade, určiť vekový limit pohľadávky, po ktorom sa prerušia ďalšie dodávky pre odberateľa, ak si nevyrovná svoje záväzky a jeho pohľadávka sa bude právne vymáhať. Ing. Milan Kudela |
|
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |