Hospodársky denník
USD50,074 Sk
EUR42,931 Sk
CHF28,095 Sk
CZK1,266 Sk
  Streda  20.Júna 2001

Odvody, odchodné, odškodnenie

Píšte na adresu redakcie, faxujte na číslo 07/6381 0413 alebo mailujte do schránky: nazory@hd-dennik.sk

Mohli by ste uverejniť, aké sú podmienky na platenie odvodov do poisťovní u osôb, ktoré si uplatnia možnosť platenia paušálnej dane?

- Platenie povinného poistného na jednotlivé druhy poistení u samostatne zárobkovo činných osôb (ďalej „SZČO“), ktoré si uplatňujú zdanenie príjmov formou paušálnej dane, vyplýva zo zákona č. 245/2000 Z. z., ktorý nemenil len zákon o zamestnanosti, ale aj ďalšie zákony. Jednotlivé vymeriavacie základy sú v súčasnosti stanovené odlišne pre každý druh poistenia nasledujúco:

Vymeriavací základ na určenie výšky príspevku na poistenie v nezamestnanosti je týmito osobami určená suma, najmenej však 3000 Sk, resp. 2250 Sk (ak ide o čiastočne invalidnú osobu), resp. 1500 Sk (ak ide o invalidnú osobu). Ak sa takémuto živnostníkovi poskytne úľava na dani, tieto minimálne základy sa znižujú na polovicu.

Pokiaľ ide o zdravotné poistenie, vymeriavacím základom je tiež nimi určená suma, najmenej však:

- 4000 Sk, ak ide o osobu s príjmom do 500 000 Sk,

- 5000 Sk, ak ide o osobu s príjmom od 500 001 Sk do 1 000 000 Sk,

- 6000 Sk, ak ide o osobu s príjmom od 1 000 001 Sk do 1 500 000 Sk.

Ak sa takémuto živnostníkovi poskytne úľava na dani, poistné na zdravotné poistenie je ním určená suma, najmenej vo výške 2700 Sk.

V prípade začínajúceho podnikateľa, či sa má vychádzať z predpokladaných príjmov tak, ako sa uvažuje v zákone o daniach z príjmov.

Vymeriavacím základom na určenie poistného na nemocenské poistenie a dôchodkové zabezpečenie v kalendárnom roku, v ktorom sa SZČO rozhodla pre paušálnu daň, je:

- jedna šestina paušálnej dane alebo

- 2700 Sk mesačne, ak sa tejto osobe poskytla úľava na paušálnej dani.

Ako je to s dávkami výsluhového zabezpečenia sudcov, pokiaľ ide o ich daňové oslobodenie podľa § 4 ods. 2 písm. e) zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov? Tento pojem v zákone o sudcoch nie je.

- S účinnosťou od 1. 1. 2001 bolo toto ustanovenie zákona zmenené zákonom č. 385/2000 Z. z. v tom zmysle, že sociálne dávky a dávky výsluhového zabezpečenia sudcov mali byť od dane oslobodené. Keďže však zákon o sudcoch pojem dávka výsluhového zabezpečenia sudcov „nepozná“, išlo v podstate v tejto časti o mŕtve ustanovenie.

V roku 2001 zákonom č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry bolo toto ustanovenie zákona o daniach z príjmov novelizované druhýkrát v tom zmysle, že od 1. mája 2001 platí, že od dane je oslobodené okrem sociálnych dávok aj odchodné sudcov podľa zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj sociálne dávky, odchodné a úmrtné prokurátorov.

Vyplácame autorské honoráre za príspevky do časopisu i rezidentom Českej republiky. Musíme aj za nich odvádzať príspevky do umeleckých fondov?

- Podľa § 8 zákona č. 13/1993 Z. z. o umeleckých fondoch sa týmto fondom platia príspevky len z odmien autorov a výkonných (reprodukčných) umelcov, ktorí majú trvalé bydlisko v Slovenskej republike.

Zamestnanec mal pracovný úraz v novembri 1999. Odškodnený bol za stratu na zárobku v Slovenskej poisťovni v januári 2000. Ako sa malo postupovať pri ročnom zúčtovaní preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti, ak bol príjem do 6000 Sk vyplatený do 15. 1. 2001? Podľa nášho názoru sme mu ročné zúčtovanie nemohli vykonať.

- Náhrada za stratu na zárobku po pracovnom úraze alebo v súvislosti s chorobou z povolania, ktorú vypláca Slovenská poisťovňa, a. s., zamestnancom za zamestnávateľa, ktorý je u nej na tento účel poistený, sa považuje od roku 2000 za príjem zo závislej činnosti (pozri ustanovenie § 6 ods. 1 písm. f) zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov). Poisťovňa je z uvedeného dôvodu na daňové účely v tomto prípade považovaná za zamestnávateľa (platiteľa dane). To znamená, že musí z príjmu pred jeho výplatou zrážať mesačný preddavok na daň alebo daň (ak sú stanovené podmienky na 10-percentnú sadzbu dane - príjem do 4000 Sk mesačne v prípade, ak ide o „vedľajšieho“ zamestnávateľa). Hranica tohto príjmu do 6000 Sk bola podstatná v takýchto prípadoch len do konca roku 1999, keď bol ešte tento príjem považovaný za príjem ostatný (podľa § 10 cit. zákona). Ak bol vyplatený jednorazovo a jeho výška bola za rok do 6000 Sk, išlo o príjem od dane oslobodený, ktorý sa neuvádzal ani do daňového priznania a ani do ročného zúčtovania. Ročné zúčtovanie bolo možné, pri dodržaní ostatných podmienok, vykonať.

Pokiaľ ide o ročné zúčtovanie, tak od roku 2000 platí zásada, že sa môže vykonať len na žiadosť zamestnanca v prípade, ak mal ročné príjmy len od jedného zamestnávateľa alebo viacerých postupne za sebou. V súvislosti s uvedeným príjmom (náhradou za stratu na zárobku od Slovenskej poisťovne) je preto dôležité, akým spôsobom a kedy bol príjem vyplatený. Ak bol zdanený 10-percentnou sadzbou dane, ročné zúčtovanie bolo možné vykonať. Ak bol zdanený preddavkom na daň, tak v prípade, ak v tom istom mesiaci zamestnanec mal aj príjem od zamestnávateľa (zdanený preddavkom na daň), ročné zúčtovanie nebolo možné vykonať a zamestnanec mal povinnosť podať daňové priznanie. Ak by bola situácia taká, že zamestnanec v mesiaci výplaty náhrady za stratu príjmu nemal súčasne aj príjem od zamestnávateľa (napr. bral len nemocenské dávky), t. j. podmienka postupnosti príjmov bola zachovaná, ročné zúčtovanie bolo možné vykonať.

Dagmar Piršelová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.