Hospodársky denník
USD50,264 Sk
EUR42,905 Sk
CHF28,109 Sk
CZK1,265 Sk
  Štvrtok  21.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Až po zásadných zásahoch

Stále malý podiel domácich touroperátorov

Úspešná zájazdová činnosť touroperátorov je predpokladom rozvoja turistiky v masovom meradle. Vyplýva to zo štandardizácie ich práce a produktu, ktorý ponúkajú. Ich činnosť je podobná veľkoobchodnej a z toho hľadiska by objem ich produkcie mal dokumentovať ich silu. Opak je však pravdou. Hoci v prvom štvrťroku sa podiel výkonov cestovných kancelárií v príjmovej časti obchodnej bilancii zlepšil, absolútne hodnoty sú nízke a ich výkon na celkových devízových príjmoch štátu z cestovného ruchu dosahuje len 3 - 4 %. Prieskum, ktorý v minulom roku vo svojom regióne vykonalo Združenie cestovného ruchu Vysoké Tatry, naznačil, že turisti sa pre návštevu ubytovacích zariadení rozhodujú častejšie na základe mediálnych informácií, ako pomocou cestovných kancelárií na Slovensku. A tak ubytovacie zariadenia za vyťaženie svojich kapacít môžu vďačiť individuálnym cestujúcim, ktorí si rezervujú ubytovanie priamo alebo cestovným kanceláriám v zahraničí. Prím hrajú cestovné kancelárie z Prahy, ktoré sa snažia presadiť ako stredoeurópski touroperátori. Výhody ich súčasného postavenia na trhu siahajú hlboko do minulosti, keď sa Slovensko považovalo za „československý vidiek“. Významné české cestovné kancelárie preto nie sú ochotné zriaďovať samostatné obchodné jednotky priamo na Slovensku. Týka sa to aj iných svetových spoločností, ktoré si zriaďujú svoje obchodné zastúpenia nanajvýš v Prahe alebo v blízkej Viedni. Pokiaľ aj dôjde k zriadeniu zastúpení, tak len na úrovni cestovných agentúr zabezpečujúcich len predaj produktu centrály.

Bez aktivizácie veľkoobchodnej činnosti môžeme ťažko očakávať zmenu. Veľkým nedostatkom je, že meškáme s vypracovaním strategického marketingového plánu cestovného ruchu na Slovensku. Z neho by mal vychádzať akčný plán, ktorým by sa stanovil postup krokov (aj pre legislatívnu oblasť). Uvedenému programu nemôžeme vyčítať jeho pragmatickosť, lebo rešpektuje mnohé praktické potreby, bez ktorých rozvoj turizmu na Slovensku nie je možný. Chýba mu však systémovosť, a to mu vytýkajú viacerí odborníci. Bez zásadných zásahov do riadenia makroekonomiky tohto perspektívneho odvetvia ťažko môžeme očakávať výraznejšie zmeny objemov realizácie cestovných kancelárií, ktoré vyvíjajú obchodnú činnosť priamo zo Slovenska.

Rudolfa Vallová

Počasie

Dnes bude na východe prevažne veľká oblačnosť a prehánky. Na ostatnom území oblačno a spočiatku miestami prehánky. Na západe neskôr zmenšená oblačnosť. Najvyššia denná teplota 20 až 24, na severe a východe miestami okolo 18 stupňov. Severozápadný až severný vietor 3 až 7 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 10 stupňov. V piatok bude oblačno, na juhu časom až polooblačno. Miestami prehánky. Nočná teplota 13 až 8, denná teplota 19 až 23, na severe okolo 16 stupňov. V sobotu bude polooblačno, na severe a východe až oblačno a ešte miestami prehánky. Nočná teplota 11 až 7, v údoliach okolo 4, denná teplota 17 až 21, na severe miestami okolo 15 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.54 a zapadne o 20.54 hod.

Amsterdampolojasno19
Atényjasno28
Belehraddážď19
Berlíndážď17
Bratislavaoblačno20
Bruseloblačno18
Budapešťpolooblačno21
Bukurešťpolooblačno23
Frankfurtdážď16
Helsinkizamračené15
Istanbulprehánky23
Kodaňprehánky18
Kyjev prehánky21
Lisabonjasno34
Londýnpolojasno21
Madridjasno33
Moskvapolooblačno25
Oslooblačno18
Parížpolooblačno22
Prahadážď17
Rímjasno28
Sofiadážď18
Štokholmdážď14
Varšavaoblačno21
Viedeňoblačno20
Záhreboblačno22
Ženevajasno27

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.