|
|||||||||||||||||
Štvrtok 21.Júna 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Až po zásadných zásahochStále malý podiel domácich touroperátorov Úspešná zájazdová činnosť touroperátorov je predpokladom rozvoja turistiky v masovom meradle. Vyplýva to zo štandardizácie ich práce a produktu, ktorý ponúkajú. Ich činnosť je podobná veľkoobchodnej a z toho hľadiska by objem ich produkcie mal dokumentovať ich silu. Opak je však pravdou. Hoci v prvom štvrťroku sa podiel výkonov cestovných kancelárií v príjmovej časti obchodnej bilancii zlepšil, absolútne hodnoty sú nízke a ich výkon na celkových devízových príjmoch štátu z cestovného ruchu dosahuje len 3 - 4 %. Prieskum, ktorý v minulom roku vo svojom regióne vykonalo Združenie cestovného ruchu Vysoké Tatry, naznačil, že turisti sa pre návštevu ubytovacích zariadení rozhodujú častejšie na základe mediálnych informácií, ako pomocou cestovných kancelárií na Slovensku. A tak ubytovacie zariadenia za vyťaženie svojich kapacít môžu vďačiť individuálnym cestujúcim, ktorí si rezervujú ubytovanie priamo alebo cestovným kanceláriám v zahraničí. Prím hrajú cestovné kancelárie z Prahy, ktoré sa snažia presadiť ako stredoeurópski touroperátori. Výhody ich súčasného postavenia na trhu siahajú hlboko do minulosti, keď sa Slovensko považovalo za československý vidiek. Významné české cestovné kancelárie preto nie sú ochotné zriaďovať samostatné obchodné jednotky priamo na Slovensku. Týka sa to aj iných svetových spoločností, ktoré si zriaďujú svoje obchodné zastúpenia nanajvýš v Prahe alebo v blízkej Viedni. Pokiaľ aj dôjde k zriadeniu zastúpení, tak len na úrovni cestovných agentúr zabezpečujúcich len predaj produktu centrály. Bez aktivizácie veľkoobchodnej činnosti môžeme ťažko očakávať zmenu. Veľkým nedostatkom je, že meškáme s vypracovaním strategického marketingového plánu cestovného ruchu na Slovensku. Z neho by mal vychádzať akčný plán, ktorým by sa stanovil postup krokov (aj pre legislatívnu oblasť). Uvedenému programu nemôžeme vyčítať jeho pragmatickosť, lebo rešpektuje mnohé praktické potreby, bez ktorých rozvoj turizmu na Slovensku nie je možný. Chýba mu však systémovosť, a to mu vytýkajú viacerí odborníci. Bez zásadných zásahov do riadenia makroekonomiky tohto perspektívneho odvetvia ťažko môžeme očakávať výraznejšie zmeny objemov realizácie cestovných kancelárií, ktoré vyvíjajú obchodnú činnosť priamo zo Slovenska. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |