|
|||||||||||||||||
Štvrtok 21.Júna 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zelená pre predaj na splátkyPredseda predstavenstva Asociácie splátkového predaja Ing. Ľ. Ďuriš: Výhodou je okamžité využívanie tovaru Možno povedať, že úmerne so zhoršujúcou sa sociálnou situáciou na Slovensku ľudia viac nakupujú na splátky. Druhým mantinelom je však ich istota, že daný tovar budú môcť splatiť. Podrobnejšie sme sa o týchto problémoch a rozvoji splátkového predaja zhovárali s Ing. Ľudovítom Ďurišom, predsedom predstavenstva Asociácie splátkového predaja SR (AOSP). V čom sa spoločnosti splátkového predaja odlišujú od lízingových firiem? - Firmy združené v našej asociácii majú ako hlavný produkt svojho podnikania spotrebný tovar, zatiaľ čo organizácie združené v Asociácii leasingových spoločností SR sa orientujú hlavne na motorové vozidlá všetkých kategórií a väčšie investičné celky. Odlišnosti v predmete podnikania sú aj v tom, že splátkový predaj je určený takmer výhradne pre obyvateľov, zatiaľ čo lízingové firmy sú v prevažnej miere orientované na podnikateľské subjekty. Spoluprácu medzi oboma asociáciami je možné hodnotiť ako vysoko prospešnú a inšpiratívnu. Vedenia obidvoch asociácií sa pravidelne stretávajú hlavne v rámci svojich plenárnych zasadnutí. Osobitne významná je koordinácia vzájomného postupu pri ovplyvňovaní prípravy rôznych legislatívnych noriem. Ako sa vyvíja trh? Rastie záujem o splátkový predaj v zhoršujúcej sa sociálnej situácii občanov SR? - Jednoznačne áno. Svedčia o tom jednak hospodárske výsledky členov AOSP, ale aj fakt, že na slovenský trh sa plánujú presadiť ďalšie nadnárodné spoločnosti s veľkou tradíciou v zahraničí. Nie je poslaním AOSP globálne ekonomicky a politicky hodnotiť sociálnu úroveň na Slovensku. Cítime však, že hlavne u dlhodobo serióznych partnerov sa vyskytuje obava, či dokážu splátky za tovar získaný na úver splácať počas dohodnutého obdobia, t. j. spravidla od šiestich mesiacov do troch rokov. Čo vedie zákazníkov k nákupu na splátky? - Motívom našich zákazníkov nie je v prvom rade finančný profit, ale možnosť okamžite používať vytypovaný výrobok. Domnievame sa, že rovnaká situácia je vo väčšine krajín na západ i východ od Slovenskej republiky. Pretože vo všeobecnosti je vo finančnom vývoji štátov tendencia k nárastu inflácie, i v tomto smere je určitá výhoda pre našich zákazníkov. Na splátky je dnes možné kúpiť prakticky celý sortiment spotrebného tovaru. Siaha od spotrebnej elektroniky cez tzv. bielu a čiernu techniku a končí sa kompletným vybavením kuchýň, kúpeľní a podobne bytov. Samozrejme, komodity sa prispôsobujú v prvom rade požiadavkám zákazníkov a v tomto smere je ich rozširovanie prakticky Konkurencia rastie aj medzi firmami, ktoré ponúkajú predaj tovaru na splátky. Ako sa možno presadiť? - Konkurencia v splátkovom predaji je tak ako v každej inej obchodnej činnosti široká. Postupne sa však stabilizuje okruh firiem, pričom tieto si prirodzene slovenský trh rozdeľujú. Rozhodujúce pre úspešnosť týchto firiem je silné kapitálové zázemie, serióznosť a celkové dobré meno u zákazníkov. Základom úspechu je progresívna reklama, moderné nápady vtipne oslovujúce zákazníkov a v neposlednom rade aj čo najlacnejšie kapitálové zdroje. Pokiaľ sa týka bánk pôsobiacich v Slovenskej republike, tieto finančné zdroje sú spravidla vysoko úročené, sankcie v prípade akýchkoľvek problémov splácania sú nekompromisné a obrovským problémom je na získanie takýchto bankových úverov nevyhnutné ručenie. Ako si istíte splácanie tovaru zo strany zákazníka? - Postup voči neplatiacim a nežiaducim zákazníkom je osobitnou kapitolou našej činnosti. Mnohí zákazníci zneužívajú súčasnú zdĺhavú cestu od vyšetrenia podvodu, resp. sprenevery cez dlhotrvajúce súdne konanie až po vykonanie exekučného rozhodnutia. Organizácie splátkového predaja pritom musia v predstihu zaplatiť značne vysoké právne, súdne a exekučné poplatky, pričom garancia návratnosti takto vynaložených prostriedkov je zatiaľ reálne nízka. Tento stav vedie často ku skupinovému okrádaniu týchto spoločností zo strany nepoctivých zákazníkov. Preto výber vhodných zákazníkov je pre každú firmu základom jej know-how. Z našich zlých skúseností však vyplýva, že úzka spolupráca vo vybraných oblastiach je medzi členmi AOSP veľmi žiaduca, aj keď, samozrejme, nevyhnutnosť vzájomnej konkurencie vedie k nevyhnutným obmedzeniam. Základným dokumentom, ktorým sa pri takejto spolupráci firmy riadia, je spoločne prijatý Etický kódex. Podľa čoho by si mal budúci zákazník vyberať spoločnosť splátkového predaja, prostredníctvom ktorej bude tovar nakupovať? - Rozhoduje celkový imidž, úspešné etablovanie sa na slovenskom trhu, slušnosť a seriózne vystupovanie voči zákazníkovi. Dôležitý je zaujímavý sortiment ponúkaného tovaru i služieb. Zákazník si musí byť vedomý, že musí konkrétnej firme uhradiť náklady spojené s organizáciou a administratívou prenájmu. Musí sa podieľať svojou troškou aj na vytváraní reklamy a imidžu firmy. Napriek tomu súčasné organizácie splátkového predaja ponúkajú tovar, kde reálne navýšenie cien oproti maloobchodným cenám je minimálne, prípadne vo vybraných prípadoch nulové. Peter Višváder |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |