Hospodársky denník
USD50,01 Sk
EUR42,901 Sk
CHF28,124 Sk
CZK1,258 Sk
  Piatok  22.Júna 2001

Ako Dávid medzi Goliášmi

Na Interbeauty prekvapila prešovská EZO

„Pri preberaní cien som sa cítil ako Dávid medzi Goliášmi,“ vyjadril svoje prekvapenie zo Zlatej Incheby, ktorú súťažná porota 9. medzinárodnej výstavy kozmetiky Interbeauty v rámci 33. ročníka chemickej výstavy Incheba 2001 udelila spomedzi 84 vystavovateľov malej prešovskej firme EZO so siedmimi zamestnancami, Jozef Dorčák, poverený vedením. Jeho pocity pramenili z toho, že pri slávnostnom akte udelenia cien stál pri reprezentantoch takých slovenských priemyselných gigantov, ako sú Slovnaft či Chemické závody Nováky. Ako sa taká malá, svojím spôsobom rodinná firma, ktorej majiteľkou je jeho manželka Mária, dostala k takému oceneniu? EZO v Prešove založili v roku 1992 s orientáciou na výrobu aromaterapeutických tovarov, čiže solí do kúpeľov, éterických olejov, sušených kvetov – pot pourry, vonných lámp a podobných produktov. Kým v prvopočiatkoch existencie firmy začali výrobu „na kolene“, do súčasnosti preniesli iba spôsob ručnej výroby, čím ostávajú zaujímaví, napríklad ručným sypaním solí do fliaš a iných obalov.

Do takmer 90 predajní a obchodných reťazcov dodávajú 19 druhov tovarov vo viac ako 100 baleniach a 550 položkách. Ich ročná produkcia z 8000 kusov v roku 1999 stúpla na dnešných až 60-tisíc kusov vďaka zvýšenému záujmu supermarketov. Výrobky sa stali známymi okrem domácich a zahraničných odberateľov, hlavne v ČR, Poľsku, Rakúsku a v Nemecku, aj pre Slovenskú kozmetologickú spoločnosť, pomocou ktorej sa mohli prihlásiť na Interbeauty, kam zaslali výrobky v prevedení hlavne levandule. Porota z nich napokon uznala vonnú kúpeľnú soľ a trojvrstvový vonný olej za vhodné rangu Zlatej Incheby. EZO sa snaží využívať domáce surovinové zdroje a kým spočiatku všetky dovážala, teraz už napríklad soľ z rakúskeho Bad Ischlu nahrádza z miestneho Solivaru. Ocenenie z Interbeauty považuje J. Dorčák za významný zlom v živote firmy, po výrobkoch ktorej zrejme nastane ešte väčší dopyt, a tým aj konsolidácia jej finančných pomerov, ktoré sa nelíšia od ťažkostí mnohých podobných slovenských podnikateľských subjektov.

Ladislav Kulik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.