Hospodársky denník
USD50,01 Sk
EUR42,901 Sk
CHF28,124 Sk
CZK1,258 Sk
  Piatok  22.Júna 2001

Bistro vozne - trend, ktorý dnes letí

S novým grafikonom vlakovej dopravy (GVD) 2001 – 2002, ktorý platí od 10. júna tohto roka, pribudnú v súpravách ŽSR, ktoré budú premávať do Prahy, nové špecializované vozne, určené na komfortnú prepravu cestujúcich a súčasne poskytujúce službu reštauračného vozňa. Nový trend v reštauračných službách už dávnejšie praktizujú železničné spoločnosti vo viacerých európskych štátoch a ako sa ukazuje, cestujúci túto službu privítali. Skutočnosťou je, že pre ŽSR sú reštauračné vozne príliš drahé, pretože nevozia cestujúcich, vo vlakových súpravách sú iba sprievodnými vozňami a ich celoročná údržba je veľmi nákladná. Ak by sa však namiesto klasického reštauračného vozňa zaradil do súpravy vozeň, ktorý bude mať jednu polovicu priestoru vyhradenú na prepravu osôb a druhú na občerstvenie cestujúcich v celom vlaku, ušetrila by sa polovica nákladov. Vozeň novej koncepcie vyšiel začiatkom roka z dielní ŽOS Vrútky. Tunajší konštruktéri vyhoveli požiadavkám manažmentu Wagon Slovakia Bratislava, ktorý začal presadzovať myšlienku lepšieho využívania reštauračného vozňa pre cestujúcu verejnosť a súčasne aj pre ŽSR. O zrode novej koncepcie reštauračného vozňa generálny riaditeľ Wagon Slovakia Ing. Jaroslav Jurza uviedol: „Kombinované vozne, v ktorých sa dajú prepravovať cestujúci a slúžia aj na občerstvenie, sú ekonomicky veľmi výhodné. Okrem toho norma UIC odporúča, aby vlaky, ktoré majú vzdialenosť do cieľovej stanice okolo 500 km, sprevádzali bistro vozne a nie celoplošné reštauračné vozne. To sú prínosy. Nemenej dôležitá je úspora v počte pracovných síl. Reštauračný vozeň si vyžaduje 2 - 3 pracovníkov, na bistro vozeň stačí jeden zamestnanec.“

Čím je takýto kombinovaný vozeň zaujímavý? Predovšetkým tým, že jeho koncepcia predstavuje spojenie klasického reštauračného vozňa a vozňa 1. triedy. V jednej časti je možné cestovať so všetkým komfortom IC vozňa 1. triedy a druhá časť s kuchyňou, bistrom s nadštandardným reštauračným sedením (barový pult, barové stoličky a polkruhové sedačky so stolíkmi) je určená na poskytovanie rýchleho občerstvenia. Kuchynská časť vozňa je vybavená moderne. Mikrovlnná rúra, priestranná presklená chladiaca vitrína, chladnička aj mraznička na uchovanie jedál, kávovar. Novinkou je čapovací pult s piatimi druhmi nápojov (pivo a nealkoholické nápoje), umývačka pohárov, prietokový ohrievač vody a sterilizátor vody. Na prípravu teplých jedál je k dispozícii aj elektrický varič s dvoma platňami. S jeho prílišným využitím sa však neuvažuje, pretože v ponuke budú najmä jedlá pripravené modernou metódou, teda hotové a ohrievané v mikrovlnnej rúre. Odsávanie kuchyne zabezpečuje ventilátor cez strešný vetrák. Vozeň je určený na jazdu na elektrifikovaných tratiach s rozchodom 1435 mm. Najvyššia prevádzková rýchlosť je 160 km/h. Pred uvedením do prevádzky sa nový vozeň musel podrobiť náročným prototypovým skúškam.

Pripravil Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.