Hospodársky denník
USD50,01 Sk
EUR42,901 Sk
CHF28,124 Sk
CZK1,258 Sk
  Piatok  22.Júna 2001

Chvála a lichôtky povzbudzujú

Staré príslovie vraví: „Nadávaj psovi a nebude k ničomu. Ale pochváľ ho a uvidíš.“

Lichotenie a chvála sa stali neoddeliteľnou súčasťou života. Každý dobrý manažér vie, že pochvalou zmôže oveľa viac ako výčitkami. Niektorí ľudia síce tvrdia, že sú proti lichoteniu imúnni, ale to je skoro nemožné. Podľa názorov psychológov podliehajú pôsobeniu lichôtok i veľmi sebavedomí ľudia, ktorí poznajú svoju cenu. Chválu a lichôtky neberú ako líškanie, ale ako realistické hodnotenie vlastných činov či osoby.

V porovnaní s minulosťou je dnešná generácia oveľa triezvejšia v používaní superlatívov. Nikto nechce vyzerať ako hlupák, ktorého očarí pár slov. Ak je však chvála a lichotenie inteligentné, má väčšiu účinnosť než kedykoľvek predtým.

Podľa Miltona bol najväčším majstrom lichôtok sám satan. Dante v Božskej komédii umiestnil lichotníkov do pekiel hneď vedľa tyranov a vrahov. Starovekí Gréci videli v lichôtkach a demagógii najväčšie nebezpečenstvo pre demokraciu. Napokon aj pri škandále amerického a Clintona a Moniky Lewinskej bolo prezidentovo vyhlásenie priamo čítankovým príkladom lichotenia národu: „Verím americkému ľudu,“ vyhlásil vtedy Clinton. „Vždy sa dokáže správne rozhodnúť.“ Je to lichotenie inteligentné, ktoré dokáže získať a potešiť takmer každého.

Azda najdokonalejší návod, ako využiť chválu a lichotenie na dosiahnutie cieľov, na vlastný úspech a na manipuláciu s ľuďmi, podáva slávna kniha Dalea Carnegieho Ako získavať priateľov a pôsobiť na ľudí. Psychológovia sa domnievajú, že dnes každého najviac zaujíma, ako vyzerá v očiach sveta, v očiach tých druhých. Ak viete zapôsobiť na ľudí, môžete to maximálne využiť.

Lichotenie už dávno nie je hriechom a nepatrí ako v období Miltona k satanovi, ale stalo sa vysoko ceneným umením, ktorému sa ľudia zložito učia. Lichotenie je navyše oveľa efektívnejšie. V období, keď aj úspešní ľudia bývajú vnútorne osamelí, potrebujú počuť kladné hodnotenie svojej osoby a činov. Prudko stúpa potreba verejného odmeňovania a hodnotenia.

John Stuart Mill kedysi vyslovil zlaté pravidlo: Správajte sa k iným tak, ako chcete, aby sa oni správali k vám. Je to základ utilitarizmu, ale aj ponuka vzájomne výhodného vzťahu. Už starí Rimania vraveli laudando praecipere - učiť chválou. Chvála a lichôtky - či chceme alebo nie - sú základom ľudskej civilizácie, jej pokroku. Viac ľudí pohnete k dobrým činom chválou, než aby ste ich hrozbou odradili od zla.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.