CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude postupne zväčšená oblačnosť a na severe miestami prehánky, inde len ojedinele. Na juhu spočiatku jasno až polojasno. Najvyššia denná teplota 22 až 26 stupňov. Na Orave, na Kysuciach, v Liptove a na Spiši okolo 20 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 12 stupňov. Severozápadný, na východe spočiatku južný vietor 3 až 7 m/s. V sobotu bude polooblačno, na severe a východe až oblačno. Miestami prehánky. Nočná teplota 11 až 7 stupňov. Denná teplota 17 až 21, na severe okolo 15 stupňov. V nedeľu bude polooblačno, na severe a východe až oblačno a miestami prehánky. Nočná teplota 11 až 7, v údoliach okolo 4 stupne. Denná teplota 20 až 24, na severe miestami okolo 18 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.54 a zapadne o 20.54 hod. Amsterdam | zamračené | 19 |
Atény | jasno | 30 |
Belehrad | oblačno | 23 |
Berlín | prehánky | 14 |
Bratislava | oblačno | 24 |
Brusel | oblačno | 21 |
Budapešť | prehánky | 25 |
Bukurešť | polooblačno | 23 |
Frankfurt | jasno | 19 |
Helsinki | zamračené | 15 |
Istanbul | polooblačno | 25 |
Kodaň | prehánky | 14 |
Kyjev | dážď | 21 |
Lisabon | jasno | 30 |
Londýn | jasno | 21 |
Madrid | oblačno | 35 |
Moskva | dážď | 23 |
Oslo | dážď | 12 |
Paríž | polojasno | 26 |
Praha | dážď | 15 |
Rím | jasno | 27 |
Sofia | polooblačno | 18 |
Štokholm | dážď | 16 |
Varšava | prehánky | 16 |
Viedeň | oblačno | 24 |
Záhreb | jasno | 25 |
Ženeva | jasno | 26 |
|
|
|