CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude jasno až polooblačno, popoludní ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 22 až 26, na severe okolo 20 stupňov. Severozápadný vietor 4 až 8 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 10 stupňov. V utorok bude jasno až polooblačno, popoludní na severe ojedinele prehánky. Nočná teplota 14 až 10, v horských dolinách miestami okolo 8 stupňov, denná teplota 20 až 24, na juhu miestami okolo 26 stupňov. V stredu bude jasno až polooblačno. Nočná teplota 14 až 10, v horských dolinách okolo 8 stupňov, denná teplota 21 až 25, na juhu okolo 27 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.55 a zapadne o 20.54 hod.Odber plynuNa dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.TlakÚdaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 21. 6. 2001: Bratislava 99,45, Sliač 97,18, Košice 98,16, Poprad 92,88, za 22. 6. 2001: Bratislava 99,26, Sliač 97,09, Košice 97,97, Poprad 92,38, za 23. 6. 2001: Bratislava 99,77, Sliač 97,48, Košice 98,20, Poprad 92,77.Amsterdam | polojasno | 22 |
Atény | jasno | 29 |
Belehrad | polooblačno | 28 |
Berlín | polojasno | 22 |
Bratislava | polojasno | 26 |
Brusel | polooblačno | 22 |
Budapešť | polooblačno | 25 |
Bukurešť | polooblačno | 27 |
Frankfurt | polojasno | 25 |
Helsinki | oblačno | 20 |
Istanbul | polooblačno | 28 |
Kodaň | polojasno | 20 |
Kyjev | oblačno | 23 |
Lisabon | polojasno | 28 |
Londýn | jasno | 24 |
Madrid | polojasno | 35 |
Miláno | jasno | 28 |
Moskva | dážď | 19 |
Oslo | oblačno | 18 |
Paríž | polojasno | 29 |
Praha | polojasno | 22 |
Rím | jasno | 29 |
Sofia | polooblačno | 27 |
Štokholm | polooblačno | 19 |
Varšava | oblačno | 21 |
Viedeň | polooblačno | 26 |
Záhreb | jasno | 29 |
Ženeva | jasno | 30 |
|
|
|