Hospodársky denník
USD50,145 Sk
EUR42,751 Sk
CHF28,152 Sk
CZK1,259 Sk
  Pondelok  25.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Na krídlach leteckých firiem


Embraer na vzostupe
Brazílsky výrobca civilných dopravných lietadiel Embraer sa po americkom Boeingu a zápodoeurópskom Airbuse stáva tretím najvýznamnejším producentom v tomto sortimente na svete. Firma produkuje v San José dos Campos pri Sao Paule 37- a 50-miestne lietadlá pre regionálne trate. Ide o lietadlá ERJ-135 a ERJ-145, z ktorých už predali takmer 500. Brazílska firma prichádza s novými typmi lietadiel, ERJ-170 (70 miest), ERJ 190-100 (98 sedadiel) a ERJ 190-200 (bez uvedenia kapacity). Embraer si dal za cieľ vyrobiť v nasledujúcich 10 rokoch približne 650 lietadiel novej série. Firma, ktorá v roku 1994 ešte ako štátny podnik vytvorila stratu 280 miliónov dolárov, sa stala ziskovou. Za prvých deväť mesiacov tohto roka dosiahla zisk 85 miliónov dolárov. Za strategickú výhodu brazílskej firmy, oproti iným menším výrobcom, sa pokladá jej orientácia na vybavovanie svojich lietadiel tryskovými motormi. Letecké spoločnosti si overili, že počet cestujúcich na miestnych linkách im vzrástol, keď na ne začali nasadzovať prúdové dopravné lietadlá. Bilancia Airbusu vyvoláva nadšenie
Európsky výrobca civilných lietadiel, medzinárodná spoločnosť Airbus, odovzdala vlani zákazníkom 294 lietadiel, o 65 viac ako pred rokom. Americký Boeing mal tiež rekordný rok, keď predal 620 strojov (1998: 563 lietadiel). V blízkej budúcnosti sa však v súperení európskych a amerických staviteľov lietadiel pomer obráti. Airbus získali vlani záväzné objednávky na 430 lietadiel, Boeing na 391. Americký dodávateľ tento rok odovzdá odberateľom 480 strojov, Airbus 310. Jeho cieľom je expedícia 350 lietadiel ročne. Boeing má zásobu práce na vyše dva roky. V objednávkových knihách čaká na vybavenie 1 512 položiek celkom za 110 miliárd dolárov. Airbus eviduje objednávky na 1 445 lietadiel za takmer 100 miliárd mariek. Problémy stáli United Airlines 50 mil. USD
Letecká spoločnosť United Airlines, ktorá bola nútená zrušiť tisíce letov kvôli sporom s odbormi, zlému počasiu a problémom so systémom letovej kontroly, dnes oznámila, že narušenie letového poriadku v súvislosti s posádkami ju v 2. štvrťroku stálo 50 miliónov USD. Spoločnosť sa pokúša zmierniť tento dosah obmedzením letového plánu v septembri. Ako s odvolaním sa na štvrťročnú správu materskej firmy UAL Corp. informuje agentúra Reuters, United Airlines cez predchádzajúci víkend zrušili 614 letov a ďalšie stovky sa omeškali, takže v septembri zruší tri percentá letov, čiže približne 2 000. Antonov hľadá partnerov na vývoj najväčšieho nákladného lietadla sveta Ukrajinská konštruktérska kancelária Antonov hľadá partnerov na vývoj najväčšieho nákladného lietadla sveta, ktorého základ bude tvoriť An-225 Mrija. Konštruktéri uvádzajú, že nový model umožní Ukrajine získať vedúce postavenie na lukratívnom trhu leteckej prepravy superťažkých nákladov. Riaditeľ informačného odboru Antonova Olexander Kyva pre agentúru REUTERS uviedol, že nemajú dostatok financií na oživenie projektu, ktorý vyžaduje 20 miliónov USD.

Mrija vznikla v roku 1988 v rámci programu raketoplánu bývalého Sovietskeho zväzu a mala slúžiť ako nosič, ktorý vynesie raketoplán Buran na nízku obežnú dráhu, odkiaľ sa loď „odpichne“ ďalej. Program bol však zrušený pred prvou skúškou. V súčasnosti je najväčším nákladným lietadlom An-124 Ruslan, avšak jeho 120-tonová kapacita predstavuje len polovicu plánovaného modelu. O. Kyva vysvetľuje, že rozpad Sovietskeho zväzu v roku 1991 spôsobil zrušenie projektu Mrija-Buran, takže postavené bolo len lietadlo. An-225 s rozpätím krídel 88,4 metra môže 225 ton nákladu prepraviť na vzdialenosť 4500 kilometrov cestovnou rýchlosťou 800 až 850 kilometrov za hodinu. (TASR/mm)

Počasie

Dnes bude jasno až polooblačno, popoludní ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 22 až 26, na severe okolo 20 stupňov. Severozápadný vietor 4 až 8 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 10 stupňov. V utorok bude jasno až polooblačno, popoludní na severe ojedinele prehánky. Nočná teplota 14 až 10, v horských dolinách miestami okolo 8 stupňov, denná teplota 20 až 24, na juhu miestami okolo 26 stupňov. V stredu bude jasno až polooblačno. Nočná teplota 14 až 10, v horských dolinách okolo 8 stupňov, denná teplota 21 až 25, na juhu okolo 27 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.55 a zapadne o 20.54 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 21. 6. 2001: Bratislava 99,45, Sliač 97,18, Košice 98,16, Poprad 92,88, za 22. 6. 2001: Bratislava 99,26, Sliač 97,09, Košice 97,97, Poprad 92,38, za 23. 6. 2001: Bratislava 99,77, Sliač 97,48, Košice 98,20, Poprad 92,77.

Amsterdampolojasno22
Atényjasno29
Belehradpolooblačno28
Berlínpolojasno 22
Bratislavapolojasno26
Bruselpolooblačno22
Budapešťpolooblačno25
Bukurešťpolooblačno27
Frankfurtpolojasno25
Helsinkioblačno20
Istanbulpolooblačno28
Kodaňpolojasno20
Kyjevoblačno23
Lisabonpolojasno28
Londýnjasno24
Madridpolojasno35
Milánojasno28
Moskvadážď19
Oslooblačno 18
Parížpolojasno29
Prahapolojasno22
Rímjasno29
Sofiapolooblačno27
Štokholmpolooblačno19
Varšavaoblačno21
Viedeňpolooblačno26
Záhrebjasno29
Ženevajasno30

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.