Hospodársky denník
USD50,145 Sk
EUR42,751 Sk
CHF28,152 Sk
CZK1,259 Sk
  Pondelok  25.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Hrozba písmen

Príliš malé písmenká na nových monitoroch hlavného strediska pre kontrolu letov v Británii majú za následok, že pracovníci sa pri ich čítaní dopúšťajú chýb.

Na problém poukázal týždenník Computer Weekly, ktorý získal dôverné dokumenty o obavách letových dispečerov a ich nadriadených. Dispečer z kontrolného strediska Swanwick, omylom navigoval lietadlo s cieľovým letiskom v škótskom Glasgowe do waleského Cardiffu. Dispečer nesprávne prečítal text na obrazovke - lokačný kód pre Glasgow je EGPF, Cardiff je označený písmenami EGFF.

K problémom dochádza aj pri čítaní údajov o výške letu, pričom rozdiely môžu predstavovať stovky metrov: istý pracovník riadenia letov nesprávne prečítal údaje o letovej výške lietadla - reálnych 36 000 stôp považoval za 30 000.

Podľa redaktora počítačového časopisu Karla Scheidera dispečeri majú problémy pri rozlišovaní jednotlivých grafických znakov, osobitne číslic nula, šesť, osem a deväť.

Úrad pre civilné letectvo (CAA) aj Národná služba pre leteckú dopravu (NATS) tvrdia, že bezpečnosť leteckej dopravy nie je ohrozená s tým, že len malý počet kontrolórov má problémy s čítaním textov na monitoroch. Správa samotných dispečerov však uvádza, že dispečeri chyby zaradili do kategórie „týkajúce sa bezpečnosti“.

Iain Fidlay z odborového zväzu Prospect, ktorý združuje kontrolórov leteckej dopravy, podporil stanovisko úradov a zdôraznil, že problém sa netýka hlavných kontrolných obrazoviek. Ako uviedol, existujú dva druhy obrazoviek, plánovacia obrazovka, kde sú problémy s veľkosťou a typom písma - tá sa však nepoužíva pri riadení lietadiel a radarová obrazovka, ktorá má všetky potrebné informácie a je dobre čitateľná.

Podľa denníka Time skupina dispečerov mala také obavy z prípadných žalôb o odškodné v prípade nehody spôsobenej nevyhovujúcimi displejmi, že im poskytli právne poradenstvo.

(TASR)

Počasie

Dnes bude jasno až polooblačno, popoludní ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 22 až 26, na severe okolo 20 stupňov. Severozápadný vietor 4 až 8 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 10 stupňov. V utorok bude jasno až polooblačno, popoludní na severe ojedinele prehánky. Nočná teplota 14 až 10, v horských dolinách miestami okolo 8 stupňov, denná teplota 20 až 24, na juhu miestami okolo 26 stupňov. V stredu bude jasno až polooblačno. Nočná teplota 14 až 10, v horských dolinách okolo 8 stupňov, denná teplota 21 až 25, na juhu okolo 27 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.55 a zapadne o 20.54 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 21. 6. 2001: Bratislava 99,45, Sliač 97,18, Košice 98,16, Poprad 92,88, za 22. 6. 2001: Bratislava 99,26, Sliač 97,09, Košice 97,97, Poprad 92,38, za 23. 6. 2001: Bratislava 99,77, Sliač 97,48, Košice 98,20, Poprad 92,77.

Amsterdampolojasno22
Atényjasno29
Belehradpolooblačno28
Berlínpolojasno 22
Bratislavapolojasno26
Bruselpolooblačno22
Budapešťpolooblačno25
Bukurešťpolooblačno27
Frankfurtpolojasno25
Helsinkioblačno20
Istanbulpolooblačno28
Kodaňpolojasno20
Kyjevoblačno23
Lisabonpolojasno28
Londýnjasno24
Madridpolojasno35
Milánojasno28
Moskvadážď19
Oslooblačno 18
Parížpolojasno29
Prahapolojasno22
Rímjasno29
Sofiapolooblačno27
Štokholmpolooblačno19
Varšavaoblačno21
Viedeňpolooblačno26
Záhrebjasno29
Ženevajasno30

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.