Hospodársky denník
USD49,542 Sk
EUR42,688 Sk
CHF28,087 Sk
CZK1,26 Sk
  Utorok  26.Júna 2001

Slovo lídrov

Generálny riaditeľ Tatramatu, a. s., Poprad Ing. Ján Miško je druhým z päťdesiatich hospodárskych lídrov, ktorých oslovil šéfredaktor Hd dvoma otázkami.

Ako vnímate podmienky pre vašu činnosť? Čo a prečo je v tomto smere zrelé na zmenu, resp. zlepšenie?

- Ekonomické podmienky podnikania, prípadne ich zlepšovanie v prospech podnikateľov, ale aj štartujúcich podnikateľov a živnostníkov sú stále absolútne nestimulujúce. Za zásadne neriešené problémy považujem zamestnanosť (o ktorej sa veľa hovorí, navrhuje, píše), ale absolútne sa nič nové nerobí. Sezónnosť práce aj v priemysle, ktorá je všade na svete, a teda i príkladov riešenia je veľa, nie je však záujem pomôcť podnikateľom, resp. nezamestnaným. I keď okrajovo, ale stále častejšie sa spomína veta, že je bežne chápaná filozofia života bez práce a veľká skupina práceschopného obyvateľstva si už na túto filozofiu zvyká. Je nezodpovedné od vládnych úradníkov, že uvedený problém hlavne u mládeže nerieši. Sú to kruté dôsledky politikárčenia na psychiku a vývoj mladých ľudí. Aj z týchto dôsledkov vyplýva, že čoraz viac podnikateľov, ale hlavne nás zamestnávateľov si sťažuje na nedostatok schopných ľudí, na ich nezáujem pravidelne pracovať, a dokonca ich nestraší ani hrozba prepustenia.

Druhý problém v prvej otázke vidím v nepriehľadnosti a nejasnosti daňovej sústavy, ktorá by práve vo svojej podstate mala zabezpečovať prílev financií do štátneho rozpočtu z podnikateľskej sféry na základe jasných pravidiel zrozumiteľných všetkým, malým živnostníkom aj zahraničným investorom. Namiesto týchto logických pravidiel sú fungujúce tie, podľa ktorých má daňový úradník niekoľko kíl vysvetľujúcich či vykonávacích pravidiel, ktorými kriminalizuje podnikateľa a núti ho súdiť sa, platiť

penále, najímať daňového poradcu, skrátka, znechucovanie podnikania.

Tretí bod prvej otázky, na ktorý chcem poukázať, že vec verejná je počet štátnych úradníkov, ktorí sa majú starať o blaho občanov tohto štátu. Na začiatku pôsobenia ministerky financií táto túto oblasť vehementne kritizovala a snažila sa o niečo. Dnes už to niečo nikto nespomína, štátne výdavky i naďalej budú ničiť daňové zaťaženie občanov a podnikanie sa stane bojom o prežitie.

Začiatkom jari AZZZ SR, SOPK a ZPS SR dospeli k názoru, že by bolo prospešné každoročne aktualizovať rozvojovú stratégiu hospodárstva. Čo považujete vo svojej sfére pôsobenia - brandže za najaktuálnejšie?

-Vzhľadom na zásadné body rozvojovej stratégie hospodárstva, hlavne v oblasti energetického, ktoré má celoplošné pokrytie a netýka sa len podnikateľov, ale i obyvateľstva, by mala byť jasná a celospoločensky známa energetická politika štátu ako rozhodujúceho odvetvia slovenského hospodárstva. Oblasť zdrojov, spotreby, cenovej politiky sú atribúty spolupráce vlády, AZZZ SR, SOPK, i ZPZ SR, ale i konfederácie odborov. Jasná koncepcia, i keď možno každoročne spresňovaná, vytvára základy úspešnosti v ostatných rezortoch, dáva predpoklady správneho plánovania podnikateľom a v neposlednej miere je predposledným (predtým ešte nižšie mzdy) stimulom zahraničného kapitálu na investovanie na Slovensku z dôvodu výhodnosti nižších nákladov. Aj keď tieto strategické ciele slovenského hospodárstva majú pre podnikateľskú sféru len trendový význam, sú dôležité z hľadiska ekonomického a konkurenčného.

Snímka archív

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.