|
|||||||||||||||||
Streda 27.Júna 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fúzie - nákupy - výsledkySR je malá na konkurenciu Na Slovensku nie je v oblasti leteckej dopravy priestor na vzájomnú konkurenciu. Je to dané objektívnymi parametrami, ako sú veľkosť slovenského trhu či blízkosť Viedne ako dôležitého leteckého uzla. Uviedol to generálny riaditeľ Slovenských aerolínií (SA), a. s., Pavol Mladý, pričom vyjadril predstavy o dominantnej leteckej spoločnosti a potrebe spolupráce medzi leteckými prepravcami v SR. Podľa neho sa v Európe nenachádza krajina, ktorá by mala takú liberalizovanú leteckú dopravu, ako je na Slovensku. Zahraniční leteckí dopravcovia prepravia viac slovenských cestujúcich ako naši leteckí prepravcovia, čo P. Mladý považuje za absolútnu liberalizáciu, ktorá nie je ani v krajinách Európskej únie. Na Slovensku sú štvrté najvyššie preletové a navigačné poplatky a jedno z najdrahších leteckých palív v rámci celej Európy. Dovozná prirážka sa vzťahuje aj na leteckú techniku, aj keď sa u nás nevyrába. Práve toto sú podľa P. Mladého skutočnosti, pri ktorých sa zanedbala úloha štátnej správy v oblasti civilného letectva. Lietanie ponad severný pól Medzinárodné letecké spoločnosti sa pripravujú na skrátenie svojich liniek medzi USA a ázijskými krajinami. Kanada a Rusko sa dohodli na využívaní tejto trasy od 1. júla. Štyri linky, ktoré ju už využívajú, majú spočiatku overovací charakter. Napísal to americký denník Wall Street Journal Europe vo svojom európskom vydaní. Doteraz sa severnému pólu vyhýbali veľkým oblúkom. Najbližšie k nemu lietali British Airways z Londýna cez Švédsko, Fínsko, severný okraj Ruska, potom pretínali Sibír od Uralu, cez Vladivostok do Tokia. Tá istá linka cez Nórsko, Biele more, Novuju Zemľu do Tokia prinesie úsporu 45 minút. Ešte väčšie úspory času dosiahnu spoločnosti, ktoré budú lietať z New Yorku, Chigaca a Los Angeles do Japonska, Indie, Hongkongu a Malajzie. Lietadlá na týchto linkách lietajú značnú časť trasy nad územím USA, západnou Kanadou, ponad Aljašku. Širokým oblúkom sa vyhýbali severnému pólu a ruskému územiu. Američania predpokladajú, že ich lietadlá už koncom tohto roka budú hneď po štarte brať kurz rovno na sever a preletia tesne popri póle. Potom budú pokračovať nad ruským územím priamo do cieľového letiska. Let z Los Angeles do Naí Dillí sa skráti o štyri hody, z Chicaga do Hongkongu o 3,5 hodiny, z Toronta do Pekingu o 4 a z New Yorku do Hongkongu o 5 hodín. Podľa odborníkov z IAT (International Air Transport), spoločnej organizácie, ktorá zastrešuje 270 leteckých spoločností sveta, by lietanie ponad severným pólom prinieslo leteckým spoločnostiam ročne miliónové úspory a viedlo by aj k úspore personálu. Predpokladom na to je, aby krajiny, v ktorých jednotlivé letecké spoločnosti sídlia, mali usporiadané vzťahy pre leteckú dopravu s Moskvou. UPS kupuje lietadlá Najväčšia svetová doručovateľská služba United Parcel Service (UPS) chce v budúcom roku pre veľký počet medzinárodných dodávok odobrať nové dopravné lietadlá Airbus typu A 300-600, na ktoré už uzatvorila kontrakt. Ako uvádza agentúra DPA, začiatkom budúceho roka by chcela USP odobrať 7 dopravných lietadiel, pravdepodobne však dostane len štyri. Ide o časť objednávky na 30 lietadiel, ktorú Airbus dostal v septembri 1998. UPS má však záujem o ďalších 30 lietadiel. ILFC - nákup za 3,2 mld. USD Americká lízingová spoločnosť International Lease Finance Corparation (ILFC) objednala 50 nových lietadiel typu Airbus. Konzorcium Airbus potvrdilo, že spoločnosť záväzne objednala 40 strednotraťových lietadiel typu A320, 10 dlhotraťových strojov, z toho sedem A 330-200 a tri A340-600. Hodnota objednávky dosahuje približne 3,2 miliardy USD. Dodávka lietadiel sa bude realizovať od roku 2001 do roku 2008. Delta Air regionálne Svetový trh pre lietadlá na regionálnu dopravu prekvitá ako ešte nikdy v minulosti. Americká letecká spoločnosť Delta Air Lines záväzne objednala u kanadského výrobcu týchto strojov, v spoločnosti Bombardier, 500 kusov za 10 miliárd dolárov. Najväčšia letecká spoločnosť sveta dnes informovala na leteckom veľtrhu vo Farnborough, že lietadlá bude využívať sama a vo svojich dcérskych firmách Comair a Atlantic Southeast Airlines hlavne v Severnej Amerike. Delta so sídlom v americkej Atlante objednala lietadlá typu Canadair Jet 100, CRJ200 a CRJ700 pre 40 až 70 cestujúcich. Bombardier má v tomto sortimente ako konkurentov brazílsky koncern Embraer a nemecko-americkú firmu Fairchild-Dornier. Pridrahé meškanie Letecké spoločnosti sa sťažujú na nedostatky v činnosti európskych letísk, ktoré im ročne odkrajujú zo zisku 5,4 miliardy mariek (2,7 miliardy USD). Uvádza to nemecký denník Süddeutsche Zeitung. Podľa medzinárodnej organizácie leteckej dopravy IATA sa vlani do vzduchu dostalo celkovo o 6 % lietadiel viac ako pred rokom. Avšak meškanie spojov, zapríčinené kontrolnými dispečerskými službami medziročne vzrástlo o 74 %. V Nemecku letecké spoločnosti pohrozili, že podajú žalobu proti spolkovej vláde. Šéf Lufthansy Jürgen Weber povedal, že spolková vláda zanedbáva plnenie svojich základných úloh a nestará sa o budovanie dostatočnej infraštruktúry. Lufthansa stráca denne len na frankfurtskom medzinárodnom letisku 500 000 mariek v dôsledku čakania svojich lietadiel na povolenie štartu alebo pristátia. Informoval o tom nemecký denník Süddeutsche Zeitung. Ministri dopravy EÚ majú vo svojom programe realizovať opatrenia na zníženie meškania leteckých spojov. Na dosiahnutie cieľa treba lepšie zharmonizovať technický systém zabezpečenia leteckej dopravy. Na utorkovom zasadnutí v Bruseli sa ministri dohodli na znížení meškania lietadiel v priemere na 3,5 minúty. Ak by sa však malo meškanie leteckých spojov úplne odstrániť, na to sú potrebné dlhodobé opatrenia. Jedným z nich je aj vytvorenie jednotného európskeho leteckého priestoru. Podľa nemeckého ministra dopravy Reinharda Klimmta na to však treba veľa času. Budovanie kontroly leteckej premávky na starom kontinente zaostáva za tempom zvyšovania vzdušnej prepravy. Európe chýba 1 200 až 1 600 leteckých dispečerov. Pozemné služby pripúšťajú, že na meškaní lietadiel môžu mať podiel asi tak 50 %, ale zvyšok ide na konto samotných leteckých spoločností. Mnohé z nich svoje zastarané stroje dovyzbrojili modernými navigačnými a komunikačnými systémami neskoro. Úrady sľúbili letisku vo Frankfurte nad Mohanom, že mu dajú súhlas na viac štartov a pristátí, hoci bolo jasné, že sa tým mnoho lietadiel oneskorí. Lufthansa vtedy s takýmto postupom súhlasila. Reťaz oneskorení, ktorá sa spustí ráno, sa cez deň už nedá zastaviť, lebo v prevádzke letiska niet hluchých minút. Nemecké letiská: 67,3 mil. pasažierov V prvom polroku tohto roka zaregistrovalo 17 nemeckých medzinárodných letísk 67,3 milióna pasažierov. Ako dnes oznámilo Združenie nemeckých dopravných letísk (ADV), počet cestujúcich vzrástol oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 7 %. Pravidelné linky využilo o 9 % ľudí viac. Služby charterovej a turistickej leteckej dopravy využilo len o 3 % viac cestujúcich. Osemnásť regionálnych letísk ADV zaznamenalo 1,9 milióna pasažierov, čo predstavuje nárast o 16 %. Ako informovala agentúra DPA, mimoriadne sa využívali lety do mimoeurópskych krajín, predovšetkým do Severnej a Južnej Ameriky, Ázie a pacifického regiónu. Nárast o 12 % bol dvojnásobný oproti letom v rámci Nemecka a Európy. Príjmy leteckej nákladnej dopravy za prvých 6 mesiacov medziročne vzrástli takmer o 10 %. Internet do lietadiel Boeing oznámil, že poplatky za tieto služby budú na úrovni telefonovania prostredníctvom mobilov. Podľa jeho predstaviteľov sa lietadlo zmení na kanceláriu alebo domáci písací stôl. Ponuka sa volá Connexion by Boeing odštartuje najprv na severoamerickom trhu a neskôr sa rozšíri aj na iné trhy. Analytici odhadujú, že v nasledujúcich desiatich rokoch má tento obchod obratový potenciál asi 70 miliárd dolárov. Viac ako polovicu by chcel z neho získať Boeing. (TASR/mm) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |