|
|||||||||||||||||
Streda 27.Júna 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Koľko ľudí, toľko chutíStolovanie vo výške desaťtisíc metrov nad zemou Reštauračné či verejné stravovanie vôbec, sa dá robiť rôzne. I tak, že tu máš čosi do ruky, rýchlo to zhltni a utekaj ďalej za povinnosťami. Ale i tak, že stolovanie je obrad, o nasýtenie ani tak nejde, skôr je to predstavenie aj pre oči, jazyk a nos. Zážitok v každom smere. Mať bohatý jedálny lístok, prípadne i možnosť ponúknuť niečo presne podľa požiadaviek zákazníka, čo sa do bežnej ponuky nedáva, aj to sú kritériá, ktoré dávajú reštaurácii známku kvality. No a zákazníci sú tiež rôzni a vyberajú si. A ako sa hovorí, koľko ľudí, toľko chutí, všetkým sotva môžeš vyhovieť. Obľúbenou je pre človeka taká reštaurácia, kde podávajú práve to jeho obľúbené jedlo a pripravené práve tak akurát. Aj biftek môže byť pekne dôkladne prepečený či naopak len tak trochu zvrchu. Milovník talianskej či francúzskej kuchyne, keď má na výber, sotva pôjde do čínskej reštaurácie a zase naopak. Kuchárske umenie v oblakoch Niečo navariť či upiecť vyzerá jednoducho, ale je to zložitá záležitosť, ba vlastne skoro umenie. Dôležité je mať všetko poruke, vedieť požadované pripraviť a vyjsť v ústrety každému zákazníkovi, čo vošiel do reštaurácie. A to stále hovoríme o stolovaní tak vo výške jedného metra nad zemou, na úrovni plochy reštauračného stola. Ak sa to robí dobre, aj to dá zabrať. A teraz si to celé predstavte vo výške desaťtisíc metrov nad zemou a pri rýchlosti povedzme 700 kilometrov za hodinu. Poskytovať v takýchto podmienkach dobré reštauračné služby si vyžaduje ešte viac úsilia a aj schopností. Špecifiká tu vyplývajú z viacerých faktorov, ktorým sa poskytovatelia palubného občerstvenia na lietadlách musia prispôsobiť. Jet -society i prvoletci V prvom rade je to veľmi široké spektrum ľudí v lietadlách. Od takzvanej jet -society, pre ktorú lietanie je skoro denným chlebom, a aj v stravovaní patria k tým náročnejším ľuďom. Ich výber leteckej spoločnosti nakoniec môže závisieť i od takej napohľad maličkosti, na akej úrovni majú palubné občerstvenie. Druhou krajnosťou sú prvoletci či síce už viacnásobní leteckí pasažieri, ale vždy dostatočne zasiahnutí obyčajným poctivým strachom, ako let dopadne. Aj oni potrebujú na potlačenie nervozity niečo do žalúdka. No a k tomu zmes rás, národností a náboženstiev, každé s inými pravidlami, čo je prípustné a čo už nie. Čo im ide ľahko dolu hrdlom a čo by už do úst nevzali. Ale rovnako vegetariáni či ľudia s predpísanou diétou. Ďalšie špecifikum je, že to ťažko môžete variť na palube vo vybavenej kuchyni a ku každému pasažierovi dať ešte kuchára. Žiadne flambovanie na palube. Nevyhnutnosť je príprava na zemi, zabalenie a uchovanie v takom stave až do podávania, aby ani chuť ani estetika neutrpeli. A aj dĺžka letu je jedno z kritérií pri rozhodovaní čo nakúpiť, čo a ako uvariť. Pre kráľa i princeznú |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |