|
|||||||||||||||||
Streda 27.Júna 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Veľtrhy sú predovšetkým platformou na osobné stretnutiaRozhovor s generálnym riaditeľom Agrokomplexu - Výstavníctvo Nitra, akad. arch. Ing. Ladislavom Švihelom Pán generálny riaditeľ, akým vývojom prešla vaša organizácia a ako hodnotíte minuloročné výstavnícke obdobie? - Od roku 1973 bola na výstavisku v Nitre jediná didakticko-náučná výstava zriadená Ministerstvom pôdohospodárstva. V našom areáli to bolo obdobie budovania pavilónov A, B, C, obdobie, keď napríklad nemohli vystavovať žiadne firmy zo západnej Európy. Po roku 1989 zmenou ekonomickej politiky štátu a prechodom na trhový systém ekonomiky bolo treba nájsť novú víziu rozvoja s existujúcimi 400 pracovníkmi. Vychádzali sme pritom z uvedomenia si potreby podporiť čo najviac odvetví. Začali sme budovať výstavisko v časoch, keď strojárska výroba bola na kolenách, výroba nábytku nebola na dostatočnej úrovni pre dovtedy unifikované požiadavky spotrebiteľov v rámci RVHP. Aby bolo možné posunúť ekonomiku podniku vpred, museli sme nájsť ojové programy a rešpektovať požiadavky trhu, preorientovať sa pri organizácii z didakticko-náučných na komerčné podujatia, avšak v duchu našich vlastných ekonomických možností. Výsledkom bola súčasná marketingová servisná organizácia. Odmenou bolo zistenie, že naše podujatia sa stali naozaj motorom rozvoja pre niektoré odvetvia. A všetky naše investície boli z vlastných zdrojov a bez úverov. Dokázali sme popritom pomáhať i Slovenskému poľnohospodárskemu múzeu, ktoré je súčasťou našej organizácie. Po roku 1989 nastal na Slovensku našťastie rozmach veľtrhov a výstav v najrôznejších podobách. Ich celoročný počet bol vtedy viac ako 250. Postupne sa však situácia vykryštalizovala, počty sa stabilizovali na súčasných približne 120 podujatí. Týka sa to nielen podujatí, ale aj počtu vystavovateľov a organizátorov. Dnes sa už možno rozprávať iba o serióznom podnikaní. Časy, keď pri našom plánovaní nových podujatí rozhodovala viac spontánna kreativita, sú pravdepodobne za nami a keď chceme nájsť trhovú medzeru, musí nasledovať skôr systematický výskum trhu. Čo sa týka našej činnosti v tomto roku, možno výsledky predbežne interpretovať ako veľmi pozitívne. Pri počte viac ako 2300 vystavovateľov a vyše 450 000 návštevníkov nám zisk vzrástol v porovnaní s minuloročným obdobím o takmer 50 % a produktivita práce o 12 %. Dnes naše vízie siahajú do spoločnej Európy. Chceme dobudovať areál tak, aby sme boli ozdobou budúceho euroregiónu, v ktorom žijeme. Ako sa vám javí rok 2003, čím prekvapíte? - Už začiatkom budúceho výstavníckeho roka na výstave Nábytok a bývanie budú návštevníci a vystavovatelia príjemne prekvapení jej ďalším kvantitatívnym i kvalitatívnym nárastom. Rovnaký výsledok sa črtá aj pri Medzinárodnom strojárskom veľtrhu a ďalších. Čo sa týka nových podujatí, za cieľovú skupinu sme si zobrali chorých a telesne postihnutých. Pre nich sa budeme usilovať v apríli zorganizovať podujatie HUMANOTECH - medzinárodnú výstavu pomôcok na kompenzáciu zdravotného postihnutia, rehabilitáciu a protetiku a výstavu MEDIFA zameranú na zdravotnícku techniku a farmáciu. Pre milovníkov poštových známok prichádza po viacročnej prestávke opäť medzinárodná filatelistická výstava NITRAFILA (11. - 15. 6. 2002) a chceli by sme pokračovať v tradícii, ktorá sa začala v auguste 2002 pri organizácii výstavy slovenského cestovného ruchu REGIONTOUR SLOVENSKO (21. - 26. 8. 2002). Stalo sa už takmer tradíciou, že rok čo rok na výstavisku pribúdajú nové haly, platí to aj v roku 2002? - Ani tento rok sme toto pravidlo neporušili. Náš areál sa tak postupne modernizoval a rozšíril za posledné roky o viac ako 25 000 m2. S narastajúcim počtom podujatí sa menili aj počty výstavných pavilónov, ich dizajn a kvalita. Hoci pred 13 rokmi to bol práve náš nosný veľtrh Agrokomplex, ktorý vyvolal potrebu rozširovať výstavný areál, dnes zväčšujeme naše halové kapacity predovšetkým kvôli veľtrhom Nábytok a bývanie, Medzinárodný strojársky veľtrh či Autosalón Nitra a ďalšie. Aj v tomto roku máme problém nájsť dostatok výstavných priestorov. Ale nový pavilón M4 sa práve dobudúva. Takže všetci sa majú na čo tešiť. Dnes sa spája so slovom podnikateľský úspech predovšetkým slovo spokojní zákazníci. Platí to aj vo výstavníctve? - Dvojnásobne. Ak by sme dnes mohli pred firmu umiestniť veľký kameň a napísať naň dve základné pravidlá pre každého nášho zamestnanca, boli by to celkom iste tieto: Zákazník má vždy pravdu! Ak si myslíte, že to neplatí, neprečítali ste si pozorne prvé pravidlo. U nás zákazníkov vnímame vo viacerých rovinách, pretože sme vlastne akýsi trh v malom, kde sa stretáva ponuka, t. j. vystavovatelia s dopytom, t. j. návštevníci veľtrhu. A okrem toho nie sme schopní sami sprostredkovať dokonalú komunikáciu, a preto si musíme brať na pomoc ďalšie médiá a samozrejme žurnalistov. A takáto zákaznícka štruktúra nás núti stať sa perfektnými poskytovateľmi komplexných služieb. Výstavníctvo je súčasťou priemyslu komunikácie, ktorá sa stáva jednou z najdôležitejších hybných síl moderného sveta. Azda žiadne iné médium nemá taký vplyv na rozvoj infraštruktúry zákazníckych služieb i celkového technického pokroku, rastu obchodu vrátane zahraničného, prílevu investícií a príjmov štátnych a mestských rozpočtov. Žiadne iné odvetvie nemá taký priamy a zároveň rozsiahly kontakt s odbornou, ale aj laickou verejnosťou, s inými médiami a tlačou. Kvalita a štandardizácia služieb sú významné nástroje na získanie dlhodobo spokojných zákazníkov. Práve dlhodobo spokojný a verný zákazník (85 % zákazníkov sa rozhoduje pre opakovanú účasť na našich podujatiach) má v tomto procese kľúčovú úlohu. Všetok talent, úsilie a tvorivá práca ľudí pri príprave a priebehu veľtrhového podujatia sú orientované práve na maximálne uspokojenie všestranných zákazníckych potrieb. A s kvalitou prichádza možnosť organizovať aj medzinárodné podujatia a medzinárodná akceptácia. V tomto roku sa nám práve na základe kvalitatívnych štandardov a dostatočného počtu zahraničných vystavovateľov a návštevníkov podarilo zaradiť do celosvetovej organizácie UFI (Únia medzinárodných veľtrhov). Nesmieme však zabudnúť na kultúrne podujatia, ktorými sa stal Agrokomplex známy. Budete v tejto tradícii pokračovať? - Áno, sú to v Nitre už obľúbené koncerty významných slovenských interpretov Opery SND a iných popredných hudobných telies v oblasti vážnej hudby i folklóru. Vyznačujú sa nielen tým, že sa na nich stretáva slovenská topmanažérska elita a sú našou oporou pri akvizícii nových firiem, ale aj ďalším významným poslaním - oživovať ducha slovenskej kultúry. Vianočný koncert, Hoj vlasť moja či ďalšie podujatia vytvárajú naozaj nenapodobiteľnú atmosféru a krásne vzťahy medzi našou organizáciou a zástupcami vystavovateľov a sú neodmysliteľnou súčasťou vrcholového manažmentu. Produkty sú si dnes veľmi podobné, vzťahy však môžu byť jedinečné. Ďalšou prioritou našej organizácie v kultúrnej oblasti je budovanie Slovenského poľnohospodárskeho múzea. Je to nenahraditeľná inštitúcia v histórii poľnohospodárov a celej našej krajiny. Veríme, že to, čo aj v budúcnosti budeme môcť svetu ponúknuť, je naša nádherná kultúra a história, ktorej korene sú dobre živené krásnou krajinou. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |