|
|||||||||||||||||
Štvrtok 28.Júna 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aj umelecké diela treba občas liečiťMikrobiológ Werner Lubitz z viedenskej univerzity sa vydal po stopách unikátnych milovníkov umenia: na základe genetickej analýzy sa mu podarilo dokázať, že staré obrazy, nástenné maľby a drevorytiny sa často stávajú obeťami baktérií, húb a rias. Takmer každý obraz obsahuje určitý počet mikroorganizmov, tvrdí Lubitz. Možno sa o tom presvedčiť dokonca na vlastné oči. Napríklad vzácne nástenné maľby zo 14. storočia na zámku Herberstein v rakúskom Štajersku sa začali farbiť do ružova. Podľa Lubitzových analýz sú v tomto prípade na vine určité druhy kyanobaktérií, ktoré sa zvyknú označovať aj ako modré riasy. Obeťou mikroorganizmov sa stali aj svetoznáme prehistorické maľby na stenách jaskýň v španielskom pohorí Altamira. V dôsledku pôsobenia mikróbov sa zo vzácnych malieb začína odlupovať farba. Škodlivé pôsobenie mikroorganizmov spočíva v tom, že sú schopné uvoľňovať kyselinu sírovú a živia sa čiastočne prirodzenými pigmentmi obsiahnutými v starých farbách, tvrdí Lubitz. Práve preto je dôležité, aby reštaurátori neobnovovali staré diela pôvodnými farbami a nedávali nevítaným hosťom nové možnosti obživy, ale využívali syntetické pigmenty, hovorí Lubitz a dodáva, že reštaurátori sú o výčinoch miniatúrnych škodcov informovaní veľmi nedostatočne, prípadne vôbec nie, a preto nepodnikajú ani potrebné kroky. S umeleckým dielom treba narábať ako s infikovaným pacientom a liečiť ho - občas aj antibiotikami. Mikroorganizmy sa však nikdy nepodarí z obrazu odstrániť stopercentne, hovorí rakúsky vedec. (mb) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |