CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude jasno až polojasno a teplo, pri zväčšenej oblačnosti ojedinele búrky. Na západe neskôr oblačno a v tejto časti územia sa k večeru miestami vyskytnú prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 27 až 31 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 18 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 2 až 5 m/s, večer sa na krajnom západe zmení na severozápadný a zosilnie.V piatok bude veľká, miestami zmenšená oblačnosť a početné prehánky alebo búrky. Nočná teplota 18 až 13 stupňov. Denná teplota 24 až 28, na severozápade okolo 22 stupňov. V sobotu bude premenlivá, časom zmenšená oblačnosť a miestami prehánky. Ojedinele aj búrky. Nočná teplota 15 až 10 stupňov. Denná teplota 23 až 27, na severe okolo 21 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.56 a zapadne o 20.54 hod.Amsterdam | oblačno | 23 |
Atény | jasno | 33 |
Belehrad | slnečno | 28 |
Berlín | prehánky | 23 |
Bratislava | polooblačno | 30 |
Brusel | oblačno | 22 |
Budapešť | slnečno | 30 |
Bukurešť | slnečno | 29 |
Frankfurt | búrky | 26 |
Helsinki | polooblačno | 21 |
Istanbul | polooblačno | 29 |
Kodaň | oblačno | 21 |
Kyjev | slnečno | 27 |
Lisabon | polojasno | 27 |
Londýn | prehánky | 24 |
Madrid | jasno | 34 |
Moskva | oblačno | 21 |
Oslo | prehánky | 20 |
Paríž | polooblačno | 27 |
Praha | prehánky | 24 |
Rím | polooblačno | 31 |
Sofia | slnečno | 29 |
Štokholm | prehánky | 19 |
Varšava | polooblačno | 27 |
Viedeň | oblačno | 29 |
Záhreb | jasno | 31 |
Ženeva | búrky | 25 |
|
|
|