Hospodársky denník
USD49,267 Sk
EUR42,244 Sk
CHF27,805 Sk
CZK1,251 Sk
  Piatok  29.Júna 2001

Prečo je potrebný nový zákon?

Len niečo vyše pol roka na Slovensku vykonáva dohľad nad kapitálovým a poistným trhom Úrad pre finančný trh (ÚFT). Ten bol zriadený na základe zákona č. 329/2000 Z. z., ktorý bol v parlament prijatý v septembri minulého roka. Neuplynul ani rok a ministerstvo financií pripravilo úplne nový zákon. Tentoraz ho nazvalo zákon o Úrade dohľadu nad finančným trhom. Prečo to isté ministerstvo predkladá ani nie po roku úplne nový zákon?

Novela nestačí

Jednoducho by sme mohli povedať, že terajší zákon o ÚFT nie je dobrý a na jeho úpravu nestačí novela. Táto právna norma nie je dobrá, pretože okrem iného nespĺňa predpoklady, ktoré si stanovila sama vláda. Tá v roku 1999 prijala v Koncepcii rozvoja kapitálového trhu podmienky vzniku takejto inštitúcie. Novoprijatý zákon mal úradu zaručiť personálnu a hlavne finančnú nezávislosť. Ministerstvo financií, ktoré predkladalo daný zákon, akosi pozabudlo na otázku finančnej nezávislosti. Organizácia, ktorá je finančne napojená na štátny rozpočet (ako v súčasnosti ÚFT), ťažko môže byť nezávislá. Nebyť Európskej komisie (EK), Slovensko by aj naďalej malo úrad, ktorý by prakticky mal obmedzené právomoci. Práve EK dva mesiace po prijatí nového zákona 8. novembra odporučila Slovenskej republike „zaručiť finančnú a prevádzkovú nezávislosť“ ÚFT. Je smutné, že na zlý zákon nás musí upozorniť až zahraničie.

Ministerstvo financií v týchto dňoch pripravilo návrh nového zákona, ktorým sa upravuje postavenie a činnosť dozorného orgánu nad finančným trhom. Táto právna norma je úplne odlišná od terajšieho zákona, najmä čo sa týka finančnej nezávislosti. Nový zákon je koncipovaný tak, aby spĺňal kritériá a požiadavky medzinárodných organizácií a aby v konečnom dôsledku bol kompatibilný s obdobnými inštitúciami v Európe. Hlavnú pripomienku EK, finančnú nezávislosť, sa zákonodarcom podarilo vyriešiť, avšak na druhej strane sa zdá, že v personálnej nezávislosti nový zákon akosi poľavil oproti doteraz platnému zákonu.

Nový úrad, ktorý vznikne na základe tejto predkladanej normy, už nebude rozpočtová organizácia napojená na rozpočet ministerstva financií, ale bude to právnická osoba, ktorej sa zveruje výkon dohľadu a nebude sa zapisovať do registra. Tým sa prakticky zaručí jeho finančná nezávislosť.

Nové orgány

Oproti zákonu č. 329/2000 Z. z. sa v predkladanom zákone vytvorili nové orgány úradu. Okrem rady úradu je ním, namiesto predsedu rady, generálny riaditeľ a dozorný výbor úradu. Nový generálny riaditeľ, výkonný orgán úradu, bude vykonávať najmä tie funkcie, ktoré doteraz boli v právomoci predsedu úradu. Štatutárnym orgánom sa namiesto predsedu úradu stane samotná rada. Otázne v novom zákone je vymenovanie tak predsedu rady, členov rady, ako aj riaditeľa úradu. Doteraz členov a predsedu môže vymenovať a odvolať len vláda. Po schválení zákona bude otázka predsedu rady riešená ako doteraz, ale ostatných členov rady a generálneho riaditeľa vymenuje len ministerstvo financií. Jedného z členov rady vymenuje na základe návrhu NBS. Slovenskému finančnému trhu by určite prospelo, keby vymenovanie predstaviteľov úradu bolo nezávislejšie.

Marcel Laznia

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.